Co się wydarzyło w minionym roku szkolnym?

 

Kolejny rok szkolny wytężonej pracy za nami! Czas ten obfitował w wiele niespodziewanych wydarzeń, postawił przed nami wszystkimi nowe wyzwania i zmusił do nowego zorganizowania sposobu i metod pracy. Po tak intensywnej pracy wszystkim należy się odpoczynek.


Zanim jednak zaczniecie regenerować się po miesiącach nauki i zbierać nowe siły przed wrześniem, chcemy Wam drodzy i drogie nauczyciele, nauczycielki, dyrektorzy, dyrektorki, edukatorzy, edukatorki, pedagodzy, pedagożki i wszystkim, z którymi mieliśmy przyjemność współpracować, serdecznie podziękować. Jesteśmy Wam niezwykle wdzięczni za Wasz czas, zaangażowanie, wytrwałość, kreatywność i pasję w przekazywaniu Waszym uczniom i uczennicom wiedzy, tłumaczeniu złożoności i współzależności świata, ćwiczeniu empatii i solidarności, budowaniu kompetencji i wartości. Dlatego zanim z wielką przyjemnością pożyczymy Wam udanych wakacji, zapraszamy na małe podsumowanie.

W roku szkolnym 2019/2020 w ramach Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej odbyło się pięć programów. Rozmawialiśmy m.in. o tym, jak włączać zagadnienia edukacji globalnej do nauczania przedmiotowego, jak prowadzić rozmowy na trudne tematy takie jak migracje i uchodźstwo, jak uniknąć stereotypów dotyczących płci w szkole i zachęcić młodzież do nauki przedmiotów ścisłych czy jak chronić klimat.

 

„Wzór na ścisłe”

Program dla nauczycieli i nauczycielek, który pokazuje, że nauki ścisłe są dla każdego, niezależnie od płci. W programie w ostatnim roku szkolnym wzięło udział i założyło swój projekt młodzieżowy w postaci STEM Klubu 32 nauczycieli i nauczycielek i ok. 270 uczniów i uczennic! Co mówią współpracujący z nami pedagodzy i pedagożki?
– Poznałam możliwości moich uczniów, mogłam ich obserwować w sytuacjach pozalekcyjnych i nawiązać z nimi bliższe relacje – mówi jedna z nauczycielek.

– Strategia równości płci już na zawsze pozostanie w mojej pracy, w moim życiu. Trudno jest mi sobie też wyobrazić żebym miała z końcem tej edycji programu „Wzór na ścisłe” zawiesić działanie naszego szkolnego STEM klubu – dopowiada inna. 

Dziękujemy za Waszą pracę, a na kolejną edycję możecie zapisać się już dzisiaj TUTAJ.

 

Rozmawiajmy o uchodźcach”

Ogólnopolski projekt edukacyjny, który wspiera nauczycielki i nauczycieli w poruszaniu na zajęciach z młodzieżą tematów związanych ze współczesnymi migracjami i obecnością w Europie i w Polsce migrantów, migrantek oraz uchodźców i uchodźczyń. W tym roku w kursie wzięło udział 33 nauczycieli i nauczycielek, a w festiwalu dla uczniów i uczennic z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej w listopadzie 2019 wzięło udział aż 130 osób.

– W trakcie kursu udało mi się zmobilizować młodzież do spotkań, rozbudzić ich ciekawość na tyle, że szybko ich dociekliwość stała się siłą napędową całego przedsięwzięcia – dopytywali nie tylko o zagadnienia związane z tematyką migracyjną, ale też o terminy spotkań. Ich pomysłem było opracowanie życiorysów imigrantów po angielsku – podzieliła się z nami swoimi wrażeniami po programie jedna z nauczycielek. I to dla nas najlepsza wiadomość.

Nie ustajemy w zastanawianiu się, jak wspierać szkoły w prowadzeniu mądrej rozmowy z młodzieżą, dlatego już dzisiaj zapisz się do programu i razem z nami dowiedz się, jak poruszać trudne tematy w szkole. Zapisz się TUTAJ.

 

„Klimat to temat!”

Program, który podejmuje aktualne zagadnienia związane z bliskimi nam wszystkim zjawiskami i wydarzeniami. Ma na celu przybliżenie konsekwencji zmiany klimatu na świecie i w naszym najbliższym otoczeniu oraz możliwości osobistego wpływu na ich ograniczenie lub łagodzenie w perspektywie lokalnej i globalnej. W roku szkolnym 2019/2020 w ramach programu powstało aż 18 materiałów edukacyjnych w tym gier, scenariuszy, filmów, przewodników dla młodzieży, grafik i prezentacji, a w projektach młodzieżowych wzięło udział 51 uczestników i uczestniczek.

– Moim największym sukcesem było to, że udało mi się poznać lepiej moich uczniów i uczennice. Miałam możliwość porozmawiać i wysłuchać ich, zachęcić do działania. Okazało się też, że wielu z nich bardzo chętnie włączało się do projektu. Sami dopytywali kiedy kolejna lekcja. Mają mnóstwo ciekawych pomysłów i potrzebę dzielenia się nimi – powiedziała nam nauczycielka z  Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie.
 
– Najważniejszym celem naszej pracy w projekcie było uświadomienie uczniom, uczennicom i wszystkim innym osobom, które zapoznały się z przygotowanymi przez młodzież materiałami, że zmiany klimatyczne przynoszą wiele negatywnych skutków i w dużej mierze wynikają z działalności człowieka. Jesteśmy odpowiedzialni za naszą Planetę i powinniśmy o nią dbać. Możemy to robić każdego dnia, racjonalnie wykorzystując i oszczędzając jej zasoby. Proste, małe działania pomnożone przez niemalże 7 miliardów ludzi na Ziemi przyniosą duży efekt – dzielą się z kolei nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Przejazdowie.

Gdy słyszymy takie słowa od nauczycieli i nauczycielek, nabieramy ochoty do dalszego działania. Dlatego już dzisiaj zapraszamy do kolejnego programu na rzecz klimatu. W ramach programu „1 Planet 4 All – Razem dla Klimatu!” będziemy zakładać klimatyczne redakcje szkolne. Zapisy są już dostępne TUTAJ.

 

„W Świat z klasą”

To program, którego celem jest włączanie wątków edukacji globalnej, Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i trudnych zagadnień globalnych takich jak migracje, zmiana klimatu oraz równość płci, do nauczania przedmiotowego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz wsparcie nauczycieli i nauczycielek w tym zakresie. W ramach programu 82 uczestników i uczestniczek wzięło udział w projektach, odbyło się 9 szkoleń oraz 3 webinary, na które zapisało się ponad 200 osób.

– (…) Nie udałoby się tego wszystkiego osiągnąć, gdyby nie wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami. Niezwykle pomocne były spotkania na żywo podczas obu szkoleń, wprowadzającego i podsumowującego. Przede wszystkim cieszę się, że moi uczniowie (chyba) po raz pierwszy zetknęli się z zagadnieniami edukacji globalnej na języku polskim i w ogóle w szkole. Jestem dumna z ich pracy na zajęciach dotyczących migracji. Byli bardzo zaangażowani i chętnie uczestniczyli we wszystkich działaniach – opowiadała na koniec programu jedna z uczestniczek. 

 

„W świat z klasą. Ścieżki do celów”

Program, który składał się z dwumiesięcznego kursu internetowego poświęconego Celom Zrównoważonego Rozwoju. Kurs prowadził do Tygodnia Edukacji Globalnej, kiedy nauczyciele i nauczycielki przeprowadzili z grupą uczniów i uczennic kampanie na rzecz Celów. W ramach programu odbyło się 50 projektów młodzieżowych, stworzono 4 nowe scenariusze lekcji, a 34 zostały zaktualizowane.

– Jako koordynator nauczyłam się „trzymać ręce z tyłu”, co może brzmi dziwacznie w kontekście tradycyjnej edukacji, ale w tym działaniu projektowym spełniło swoje zadanie na 100%. Młodzi uczestnicy i uczestniczki projektu zaplanowali wszystkie działania, poprowadzili je, a ja udostępniłam im tylko rozkład godzinowy – opowiadała o pracy metodą projektu młodzieżowego nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Pęgowie.

Dziękujemy wszystkim Wam za ten rok wspólnej pracy i życzymy udanego letniego odpoczynku. Mamy nadzieję, że widzimy się za rok, a jeśli chcesz jeszcze Cię z nami nie ma, ale chcesz dołączyć do grona nauczycieli, nauczycielek, dyrektorów i dyrektorek, którzy nie boją się stawić czoła globalnym wyzwaniom – dołącz do naszych programów!