GIGS: Spotkanie partnerów projektu w Birmingham

Co łączy drony, równość płci i Cele Zrównoważonego Rozwoju? W jaki sposób skutecznie angażować dziewczynki w naukę przedmiotów ścisłych? Jaki wpływ na młodzież miał udział w projekcie GIGS? To tylko niektóre tematy, którymi zajmowaliśmy się podczas międzynarodowego spotkania partnerów z Cypru, Szwecji, UK i Polski w projekcie „Girls into Global STEM”.

W dniach 14-16 listopada 2018 odbyło się już piąte spotkanie partnerów w projekcie „Girls into Global STEM”. Wraz z przedstawicielkami i przedstawicielami szkół, organizacji i instytucji z Cypru, Polski, Szwecji i Wielkiej Brytanii pracowaliśmy w ośrodku Hillscourt pod Birmingham nad podsumowaniem dotychczasowych działań i zaplanowaniem kolejnych kroków w projekcie, który kończy się w sierpniu przyszłego roku.

Podczas spotkania wszyscy partnerzy zreferowali obecne działania i wyzwania w pracy w GIGS. W projekcie do tej pory powstały m.in. e-booki (opracowane przez młodzież ze wszystkich krajów partnerskich), filmiki wideo, których bohaterkami są kobiety zaangażowane w STEM, opowiadające o wyzwaniach i sukcesach związanych z wyborem takiej ścieżki zawodowej (wspaniałe źródło role models do wykorzystania na lekcjach!), szereg dodatkowych materiałów edukacyjnych, a także odniesienia do podstaw programowych w poszczególnych systemach szkolnych. Rezultaty tej pracy upowszechniane są na warsztatach i konferencjach, kursach on-line, przygotowywanych i prowadzonych przez poszczególne organizacje. W Polsce najbliższy warsztat dla nauczycielek i nauczycieli przedmiotów ścisłych pn. „Przedmioty ścisłe dla każdej i każdego” odbędzie się w Zespole Szkół w Siennicy 28 listopada 2018 (więcej informacji w załączniku). Materiały wypracowywane w projekcie udostępniane są na bieżąco stronach: www.gigsproject.eu oraz www.gigstoolkit.com.

Zwieńczeniem prac w GIGS będzie program szkoleniowy przeznaczony dla osób pracujących z nauczycielami i nauczycielkami, wykorzystujący materiały edukacyjne i doświadczenie partnerów projektu. Program oparty będzie m.in. na wynikach przeglądu badań naukowych, który prowadzimy w projekcie. Podczas spotkania zrobiliśmy stopklatkę i przyjrzeliśmy się, co wynika z lektury artykułów naukowych dotyczących efektywnego angażowania dziewczynek w STEM. Interesują nas skuteczne strategie edukacyjne, które można stosować na lekcjach. Nasze wstępne ustalenia potwierdzają, że aktywne formy pracy, metoda projektu, eksperymenty, odnoszenie się do realnych kontekstów życia codziennego, włączanie wątków globalnych współzależności, role models i równościowa atmosfera to warunki, które zwiększają zainteresowanie i zaangażowanie dziewczynek w STEM.

Punktem kulminacyjnym spotkania był Multiplier Event – wydarzenie upowszechniające przygotowane przez naszych brytyjskich partnerów, na które zaproszeni zostali goście – praktyczki i praktycy edukacji globalnej, STEM, nauczyciele i nauczycielki. Program wydarzenia obejmował prezentację projektów – od jego założeń, przez kolejne etapy pracy merytorycznej, aż do punktu, w którym jesteśmy dzisiaj. Każdy z partnerów zaprezentował wybrany aspekt pracy w projekcie. Marzena Augustyniak-Chojecka i Jacek Taraszewski z Zespołu Szkół w Siennicy przypomnieli, jak wyglądało spotkanie i warsztaty w Wildze, podczas których młodzież tworzyła e-booki. Przedstawicielki organizacji Practical Action - Julie Brown i Bren Hellier - zaproponowały uczestniczkom i uczestnikom spotkania doświadczenie zwiększające świadomość powiązań między Celami Zrównoważonego Rozwoju. Nauczyciele z The de Ferrers Academy Greg Hughes i Rosie Harrison poprowadzili sesje warsztatowe – kodowanie przelotu drona (jako symulację możliwego środka transportu leków lub wody) oraz wykorzystania dwóch aplikacji – Book Creator i Popplet do opisu pracy z dronem.

Poruszającym momentem podczas wydarzenia była wideo-rozmowa z młodzieżą z The de Ferrers Academy, która uczestniczyła w warsztatach w Wildze półtora roku temu. Młodzi ludzie dzielili się tym, jak to doświadczenie wpłynęło na ich zaangażowanie w STEM i wybory przyszłej ścieżki zawodowej.

Ze spotkania wróciłyśmy z mnóstwem inspiracji i pomysłów, które będziemy włączać do naszych działań i materiałów. Przed nami kolejne miesiące intensywnej pracy i popularyzowania przesłania projektu.

 

#gigsproject