Drodzy Nauczyciele i Nauczycielki,
w imieniu Centrum Edukacji Obywatelskiej, Festiwalu AfryKamera oraz Kinoteki w budynku PKiN w Warszawie zapraszamy Was i Waszych uczniów i uczennice na kinową przygodę „Globalna szkoła w kinie” w ramach festiwalu AfryKamera!
To niesamowita okazja, aby poprzez film poruszać z młodzieżą istotne kwestie globalne, uczyć wrażliwości i podjąć dyskusję o wyzwaniach, z którymi się mierzymy.
09 marca 2022 roku (środa) zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice na trzy seanse poruszające kwestie środowiska, klimatu i migracji. Po każdym z nich dla uczniów na sali kinowej przygotowany będzie jednogodzinny warsztat prowadzony przez ekspertki edukacji globalnej, aby młodzi widzowie mogli pogłębić swoją wiedzę o danym zagadnieniu. To także szansa na budowanie kompetencji i wrażliwości młodych ludzi i rozwijanie ich zainteresowań.
Bilet dla jednego ucznia kosztuje 12 zł. Nauczyciele i nauczycielki, którzy są opiekunami grupy uczestniczą bezpłatnie.
Rezerwacji biletów można dokonywać pod adresem: kontakt@afrykamera.pl
Filmy:
9:00 FILMY „BAXU I GIGANCI”,„LAS DJIRBILA” I WARSZTAT „PRZYRODA I MY’
„Baxu i giganci”, reż Florian Schott: Baxu to dziewięcioletnia dziewczynka, mieszkająca z bratem i babcią w wiosce w Namibii. I chociaż żyją skromnie i nie omijają ich problemy, to wzajemna troska i miłość dają im szczęście. Wszystko zmienia się, gdy pewnego dnia do wioski przyjeżdżają podejrzani mężczyźni szukający rogów nosorożców. Czy Baxu posłucha “gigantów sawanny”, z którymi rozmawia w snach, i podejmie trudną decyzję?
„Las Djirbila”, reż. Thoman Ceulemens: Djibril to mały chłopiec mieszkający w niewielkiej wiosce w strefie Sehelu, w której warunki do życia stają się coraz trudniejsze. Chłopiec ma szczególną więź z dziadkiem, który opowiada mu historię o wspaniałym lesie i spotkaniu z królem zwierząt, jakiego doświadczył w dzieciństwie. Choć dorośli mają już dosyć zmyślonych historii, które Djibril nieustannie powtarza, inspirowany słowami dziadka, chłopiec postanawia udowodnić swoją rację i wyruszyć w niebezpieczną podróż w poszukiwaniu wyśnionego lasu.
Warsztat „Przyroda i my”:
Jesteście ciekawi, jaką rolę pełni przyroda w życiu młodych osób w różnych częściach świata? Zapraszamy do obejrzenia dwóch filmów i uczestnictwa w warsztacie, w ramach którego wspólnie przyjrzymy się relacji człowieka z przyrodą. Zdefiniujemy, czym jest przyroda, zachęcimy do zauważania jej na co dzień, przyjrzenia się jaki wpływ mamy na środowisko i co zrobić, by był on jak najlepszy. Zdobędziecie nowe pomysły do wzmocnienia więzi z przyrodą wokół was!
Dla klas 4-6 szkół podstawowych.
Prowadząca: Katarzyna Dytrych – przyrodniczka, założycielka i prezeska Fundacji „Za górami, za lasami”. Pasjonuje się bioróżnorodnością, a zwłaszcza pszczołami i zależnościami w przyrodzie. Autorka publikacji przyrodniczych i gier, edukatorka, twórczyni programów edukacji ekologicznej. Na co dzień pomaga firmom i różnym instytucjom mądrze działać na rzecz ochrony przyrody. Marzy by pewnego dnia, spotkać pingwiny.
Czas trwania filmów: 29 min + 40 min + 1 godzina warsztatu
11:30 FILM „DOPÓKI MAM SIŁĘ IŚĆ” I WARSZTAT NA TEMAT MIGRACJI
Film to Kryształowego Globu, głównej nagrody na MFF w Karlowych Warach w 2021 roku.
Strahinja i jego żona Ababuo opuścili Ghanę z wizją lepszego życia w Europie. Zamiast dotrzeć do wymarzonego miejsca w Niemczech, zostali deportowani z powrotem do Serbii. Strahinja zaczął budować swoją karierę w lokalnym klubie piłkarskim, podczas gdy Ababuo, zawodowa aktorka, nie jest w stanie spełnić swoich ambicji i czuje się coraz bardziej sfrustrowana. Kiedy pewnego dnia Ababuo znika, Strahinja wyrusza, by ją odnaleźć… Historia dwóch afrykańskich emigrantów została zainspirowana średniowiecznym poematem epickim Strahinja Banović, opowiadającym o serbskim szlachcicu poszukującym porwanej żony.
Warsztat:
Spotkanie po filmie poświęcone będzie sytuacji osób w drodze: co skłania osoby do porzucenia swojego domu? Czy wszystkie osoby mają równe prawo do migrowania i uzyskania ochrony międzynarodowej? Kto i co decyduje o tym, w jaki sposób można migrować? Przyjrzymy się różnym aspektom migracji, a także zastanowimy się, czy my sami mamy wpływ na to zjawisko.
Czas trwania filmu: 92 min + 1 godzina warsztatu
Spotkanie dla szkół ponadpodstawowych. Prowadząca: Joanna Humka – edukatorka działajająca na rzecz ochrony klimatu, w latach 2019-2021 związana z Centrum Edukacji Obywatelskiej, w którym pracowała przy projekcie na temat zmiany klimatu. Zafascynowana postwzrostem i alternatywnymi ekonomiami oraz projektami tworzącymi bardziej solidarne i empatyczne rzeczywistości.
11:30 FILM „NAD WODĄ” I WARSZTAT „CO WIESZ O WODZIE?”
„Nad wodą”, reż. Aïssa Maïga: Zmiany klimatu spowodowały, że w regionie Azawak w Nigrze życie staje się coraz trudniejsze. Jedyną dostępną wodą jest ta w studniach oddalonych od wiosek o wiele kilometrów, a i w nich zaczyna jej brakować. Aby przeżyć, mieszkańcy Tatiste zmuszeni są szukać jej daleko od domu i emigrować do innych krajów, narażając się na niebezpieczeństwa, napady i gwałty. Najbardziej narażone są jednak kobiety, bo to one w poszukiwaniu pracy wyruszają samotnie w długie wędrówki, i dziewczynki, które zostają same w wiosce, aby opiekować się rodzeństwem. Jedynym ratunkiem dla mieszkańców Tatiste jest odwiert studni głębinowej, o który walczą z całych sił. To obowiązkowy dokument, który powinien zobaczyć każdy z nas.
Warsztat „Co wiesz o wodzie”:
Film i warsztat mają na celu zobrazowanie uczniom i uczennicom danych statystycznych dotyczących dostępu do bezpiecznej wody i sanitariatów na świecie. Zwraca uwagę na to, że dostęp do wody wpływa na inne sfery życia takie jak równość płci czy dostęp do edukacji.
Spotkanie dla klas 7-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.
Prowadząca: Katarzyna Dytrych
Czas trwania filmu: 89 min + 1 godzina warsztatu
Wydarzenie przygotowywane jest we współpracy z Festiwalem Afrykamera oraz Kinem Kinoteka.
Wydarzenie jest realizowane w ramach projektów „1Planet4ALL – Razem dla klimatu!” i „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek”, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Treść wyraża poglądy autorów/autorek i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Unii Europejskiej.