Ścieżki do Celów - kampanie na rzecz Celów zrównoważonego rozwoju

Zakończył się kurs internetowy "Ścieżki do Celów", do którego zgłosiło się 53 nauczycieli i nauczycielek. Głównym zadaniem w kursie było przygotowanie wraz z młodzieżą projektu młodzieżowego w formie kampanii na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej.

Najpierw w szkołach odbywały się lekcje dotyczące Celów Zrównoważonego Rozwoju na podstawie Scenariusza bazowego "Ścieżki do celów", korzystając z naszych plansz na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju, po czym uczniowie i uczennice wybierali jedną z trzech ścieżek, która miała być motywem przewodnim projektu i uczestniczyli w zajęciach na jej temat. Do wyboboru mieli ścieżkę:

W zależności od wybranej ścieżki młodzież pracowała innym plakacie, który miał pomóc w dostrzeżeniu globalnych współzależności na świecie. Ścieżka środowiskowa zajęła się plakatem "Ograniczam jedzenie mięsa", ścieżka gospodarcza "Kupuję odpowiedzialnie", a ścieżka społeczna "Świadomię uczestniczę w życiu społecznym"

W trakcie programu odbyły się warsztaty mlodzieżowe z naszymi trenerkami, które utrwaliły i poszerzyły wiedzę uczniów i uczennic oraz wsparły młodzież w przygotowywaniu projektów na Tydzień Edukacji Globalnej, między innymi w Szkole Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach  i Szkole Podstawowej nr 21 im. Józefa Lompy w Bytomiu. Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Pęgowie nie tylko wzięła udział w naszych warsztatach, ale również w nagrywaniu filmu, w którym mogli się podzielić swoimi przemyśleniami na temat warsztatów i Celów Zrównoważonego Rozwoju! Zobaczcie sami: 

Oto co działo się podczas Tygodnia Edukacji Globalnej 2019, którego hasłem w tym roku było „Pobudka! To ostatni dzwonek dla klimatu!":

We wspomnianym wyżej Pęgowie odbyła się gra korytarzowa na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju, w której wzięło udział 44 uczniów z aż 11 klas! Uczniowie poszerzali swoją wiedzę, uczyli się ją wykorzystywać w praktyce i tworzyli postanowienia dotyczące tego, jak sami w wymiarze lokalnym będą wpływać na zmiany globalne. Relację z gry możecie zobaczyć poniżej. 

Szkoła Podstawowa im. Wedłów-Tuczyńskich w Tucznie zorganizowała wystawę prac powstałych w ramach lekcji i na warsztatach: koszulek, plakatów i plansz informacyjnych zwracających uwagę na problemy współczesnego świata sformułowane jako Cele Zrównoważonego Rozwoju. 

Liceum Ogólnokształcące im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim przygotowało działania na cały Tydzień Edukacji Globalnej! Każdego dnia podejmowali inni temat: odbył się między innymi dzień przemysłu tekstylnego, segregacji odpadów, czy dzień bez mięsa. 

Szkoła podstawowa im. św. Jana Kantego w Bestwinie z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej dała drugie życie swojej szafie! Najpierw ze starych dżinsów wykonywali drobne przedmioty i ozdoby świąteczne, a następnie sprzedawali je na kiermaszu klimatycznym, zwracając uwagę przy pomocy naszego plakatu na związek naszych indywidualnych, codziennych wyborów na zmianę klimatu. 

Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie również intensywnie działała przez cały tydzień. Rozpoczęto od powieszenia instalacji artystycznej "Białe niedźwiedzie" i umieszczenia wlepek z logo Tygodnia Edukacji Globalnej na drzwiach każdej klasy. Następnie odbył się apel dla klas 4-8, na którym osoby zaangażowane w akcję tłumaczyły ideę Tygodnia Edukacji Globalnej i zachęcały do odpowiedzialnej konsumpcji. W środę w szkole został ogłoszony dzień bez plastiku (poprzedzony ankietą, w której określono, ile jednorazowego plastiku pojawia się dziennie w szkole), a w czwartek i piątek wymiana przeczytanych książek. Działo się! 

W Szkole Podstawowej im ks. P. Szynwelskiego w Smętowie Granicznym odbył się konkurs plastyczny zatytułowany tegorocznym hasłem Tygodnia Edukacji Globalnej "Obudź się! To ostatni dzwonek dla klimatu!". Oprócz tego odbyły się zajęcia z przyrządzania potraw z warzyw, produktów zbożowych oraz zabiału, tak aby ograniczyć spożycie mięsa. Uczniowie i uczennice w praktyce uczyli się przygotowywać przyjazne klimatowi posiłki, po czym nawzajem degustowali swoje dania. 

Uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Osieku nad Notecią przygotowali zwracające uwagę plakaty, których treść nawołuje do zmiany sposobu myślenia i podjęcia działań na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju. 

W Prywatnej Szkole Podstawowej Żorek w Żorach uczniowie i uczennice klasy 6 przygotowali prelekcję na temat ocieplenia klimatu dla młodszych kolegów i koleżanek. Tłumaczyli na niej, dlaczego klimat sie ociepla i jak możemy na to wpłynąć. Na koniec chętni mogli rozwiązać quiz wiedzy, najlepsi otrzymali małe upominki. 

Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku postanowił spojrzeć na swój profil z perspektywy środowiskowej. Młodzież odbyła szereg spotkań z przedstawicielami branży: w mieszalni lakierów samochodowych rozmawiała o technologiach produkcji farb jak najmniej wpływających na środowisko, z dilerami samochodów toczyła dyskusję o nowych technologiach, w tym samochodach hybrydowych. Ale nie samymi samochodami żyje człowiek, nawet ten w Zespole Szkół Samochodowych. ;) Uczniowie i uczennice zorganizowali gry terenowe o tematyce globalnej, wystawę o kobietach związanych z działaniami na rzecz klimatu oraz spotkanie z jednostką chemiczną Państwowej Straży Pożarnej, gdzie mogli się dowiedzieć o zagrożeniach związanych z pożrami wysypisk śmieci. 

O tym, co działo się w II Liceum Ogólnokształcącym w Piszu możecie się dowiedzieć z pierwszej ręki dzięki profilowi szkoły na portalu Facebook. 

Wszystkim gratulujemy tak wspaniałych projektów i mamy nadzieję, że również w przyszłym roku będziecie z nami podczas Tygodnia Edukacji Globalnej! 

Projekt "Ścieżki do Celów" jest współfinansowany ze środków polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP