Dzień Matematyki – czy królowa nauk może tłumaczyć zjawiska współczesnego świata?

Informacje o materiale

Autor/-ka: KATARZYNA DZIĘCIOŁOWSKA

Data dodania: 11.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Artykuł

Nikt nie ma wątpliwości, że matematyka jest potrzebna w naszym codziennym funkcjonowaniu. Dla wszystkich jest jasne, że jest podstawą, z której korzystają inne nauki – fizyka, chemia, biologia, nauki społeczne.

Dla wielu uczniów i uczennic jest jednocześnie przedmiotem trudnym, a czasem nawet zupełnie niepraktyczną zmorą szkolną.

W projekcie “W świat z klasą” zamierzamy spojrzeć na ten przedmiot z zupełnie innego punktu widzenia. Traktujemy matematykę  jako punkt wyjścia do rozumienia zjawisk współczesnego świata i za pomocą narzędzi matematycznych chcemy tłumaczyć uczniom i uczennicom współzależności, jakie zachodzą między ludźmi z różnych części globu, oraz zachęcać ich do postaw proekologicznych.

Dlatego w ten szczególny dla matematyki dzień proponujemy nauczycielom i nauczycielkom kilka praktycznych pomysłów, jak łączyć matematykę z edukacją globalną. Zachęcamy też do przetestowania przygotowanego na tę okazję zadania edukacyjnego, które można połączyć ze zbliżającym się Dniem Wody pt.  Ile kosztuje woda? Działania na ułamkach dziesiętnych dla klasy VI szkoły podstawowej oraz innych scenariuszy:

Ponadto zapraszamy do wykonania następującyh zadań:

Dane i ich interpretacja

  • Przyjrzyjcie się wskaźnikom rozwoju, takim jak średnia długość życia oraz dostęp do wody, energii elektrycznej i edukacji.  Strony  Banku Światowego oraz ONZ zapewniają bezpłatny i otwarty dostęp do danych rozwojowych z krajów na całym świecie. Strona www Gapminder (https://www.gapminder.org/) Hansa Roslinga zawiera statystyki, wykresy i inne informacje na temat rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
  • Zbadajcie zmiany w czasie w statystykach, takich jak średnia długość życia i PKB w różnych krajach oraz sprawdźcie: czy wskaźniki umiejętności czytania i pisania uległy poprawie lub pogorszeniu? Czy różnice między bogatymi a biednymi powiększaj się czy zmniejszają?
  • Narysujcie wykresy przedstawiające pary wskaźników rozwoju takich jak oczekiwana długość życia, ilość spożywanych kalorii lub umieralność niemowląt w różnych krajach i zadawaj pytania takie jak: Czy istnieją zależności między podanymi wskaźnikami? Czy istnieje korelacja dodatnia lub ujemna? Co to oznacza? Jak wytłumaczyć jakiekolwiek odstępstwa?

PROCENTY

  • Wykorzystaj koncepcję przedstawiania świata jako wioski liczącej 100 osób, aby prezentować różne dane, takie jak odsetek ludności danego kraju z dostępem do takich dóbr jak edukacja, energia elektryczna, woda, Internet i telefony komórkowe.
  • Przy podawaniu wartości pewnego procentu obliczcie wartość 100%. Na przykład, biorąc pod uwagę, że 120 lub 75% uczniów szkoły podstawowej na obszarach wiejskich Wielkiej Brytanii ma dostęp do Internetu w domu, poproś uczniów o obliczenie liczby uczniów w szkole. Porównajcie wyniki tych obliczeń na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

POMIAR

  • Zbadajcie szlaki handlowe i żywnościowe lub zaplanujcie zrównoważoną trasę obiegu dóbr na danym odcinku.

PROPORCJE I UŁAMKI

  • Przyjrzyjcie się uczciwym i niesprawiedliwym udziałom firm w rynkach różnych krajów poprzez statystyki Fairtrade (Sprawiedliwy Handel).
  • Skorzystajcie z danych otwartych Banku Światowego lub ONZ w celu porównania proporcji populacji z dostępem do usług takich jak elektryczność, edukacja czy opieka zdrowotna w różnych krajach.

PORZĄDKOWANIE I PORÓWNYWANIE

  • Pomóż uczniom wyobrazić sobie dużą liczbę osób, używając liczmanów lub słodyczy do reprezentowania mieszkańców miast i miast. Daj każdemu licznikowi wartość 1000,10,000,100,000 lub 1 milion.
  • Porządkujcie i porównujcie dane liczbowe na podstawie rzeczywistych danych statystycznych takich, jak liczba ludności, PKB (przychód na osobę) lub liczba przesiedleńców wewnętrznych, uchodźców i osób ubiegających się o azyl.
  • Porządkujcie i porównajcie ułamki, liczby dziesiętne i procenty poprzez badanie rzeczywistych danych takich jak średnie dochody, wskaźniki umiejętności czytania i pisania oraz średnia długość życia w różnych krajach.

PRAWDOPODOBIEŃSTWO

  • Wykorzystajcie rankingi FIFA lub tabele medalowe z poprzednich Igrzysk Olimpijskich do stwierdzenia prawdopodobieństwa powodzenia drużyn z różnych krajów lub kontynentów. Przedyskutujcie, dlaczego niektóre kraje lub zespoły z niektórych kontynentów mają większe szanse na wygraną niż inne i czy jest to uczciwe czy nie. Dane i informacje bazujące na wynikach Pucharu Świata 2012 można znaleźć w Oxfam’s World Cup: A Fair Game?

PIENIĄDZE I FINANSE

  • Przyjrzyjcie się średniej płacy i kwestii utrzymania w świecie, w którym szacuje się, że około 1 miliarda ludzi żyje w skrajnym ubóstwie.
  • Spójrzcie na dane Fairtrade (Sprawiedliwy Handel) dotyczące podziału kosztów poszczególnych artykułów spożywczych w supermarkecie lub ubrań na rynku pomiędzy producentów, kurierów, producentów, pakowaczy i sklepy.
  • Przyjrzyjcie się wydatkom rządowym, na przykład poprzez porównanie wydatków wojskowych z wydatkami socjalnymi na zdrowie i edukację

Zapoznajcie się też z innymi propozycjami scenariuszy na metamatykę.

Pobierz materiał

Marzenna Dąbrowska

Scenariusz zajęc z matematyki klasa VI

format: pdf

wielkość: 854,32 KB

Pobierz

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Ekoinicjatywa

Projekt młodzieżowy związany ze zrównoważonym rozwojem i bioróżnorodnością w waszym rejonie.
Zobacz
Film lub webinarium

Polskie zwyczaje wiosenne – dobre praktyki uczenia o...

O dobrze znanych i mniej oczywistych polskich zwyczajach ludowych. Opowiadamy o obrzędach cyklu wiosennego w różnych regionach
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Gramy okolice

Rezultatem projektu młodzieżowego będzie spot filmowy promujący malowniczy krajobraz waszej okolicy.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY