Paulo Freire i jego podejście do edukacji

Informacje o materiale

Autor/-ka: Jędrzej Witkowski

Data dodania: 11.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Specjaliści w szkole, Bibliotekarze

Artykuł

Paulo Freire jest uważany za ojca pedagogiki emancypacyjnej. Z wykształcenia był prawnikiem, ale życie poświęcił edukacji. W latach 50. i 60. opracował program alfabetyzacji dorosłych. Był przekonany, że to edukacja jest kluczem do zmiany porządku społecznego bo tylko edukacja zmienia sposób w jaki ludzie postrzegają świat. Jego program alfabetyzacji zakładał równoległe uczenie alfabetu i uświadamianie ubóstwa i wykluczenia, którego ofiarą padali chłopi i rdzenni mieszkańcy Brazylii. Jego działalność miała również duże znaczenie polityczne, ponieważ analfabeci nie posiadali wtedy w Brazylii praw wyborczych (poszerzając liczbę osób piśmiennych, Freire zwiększał jednocześnie elektorat). Po puczu w 1964 musiał opuścić kraj, powrócił dopiero na początku lat 80. Za wkład w rozwój pedagogiki otrzymał ponad 40 doktoratów honoris causa, między innymi uniwersytetów z Yale, Oxfordu i Cambridge.

Sformułowane przez Freire tezy są podstawą prowadzenia programów społecznych również dzisiaj, pedagogika emancypacyjna leży u podstaw programu Place wiedzy, w ramach którego w brazylijskich favelach (dzielnicach ubóstwa) powstają centra edukacji i kultury.

Cytatów z Paulo Freire używałem kiedyś w czasie warsztatu z nauczycielami do rozpoczęcia dyskusji na temat roli nauczyciela w klasie. Poniżej kilka z nich z nadzieją, że zainspirują również Was (lub zachęcą do tego by się z nimi nie zgodzić).

Zmiana a fatalizm

Nie jestem zły na ludzi, którzy myślą w sposób pesymistyczny. Ale jest mi smutno, że stracili swoje miejsce w historii. Otacza nas wiele fatalizmu. Demobilizująca ideologia fatalizmu … która narzuca, że nie możemy zmienić rzeczywistości społecznej i kulturowej, ponieważ świat po prostu taki jest.

Rzeczywistość nie jest jednak niezmienialna. Tak się stało, że jest taka, ale równie dobrze mogłaby być zupełnie inna. I jeśli my, zwani postępowymi myślicielami, chcemy aby rzeczywistość była inna, musimy się o to starać.

Etyka w centrum naszego myślenia i działania

Nie jestem bezstronny, ani obiektywny, nie jestem też jedynie obserwatorem zdarzeń i zjawisk… to jednak nie sprawia, że mój sposób uczenia jest nieetyczny. Ktokolwiek obserwuje, zawsze robi to z określonego punktu widzenia. Nie oznacza to automatycznie, że jego punkt widzenia jest błędny. Staje się to problematyczne, gdy ktoś jest absolutnie przekonany o wyższości własnego punktu widzenia lub nie jest świadomy różnorodności perspektyw.

Uczenie to nie tylko przekazywanie wiedzy

Jeżeli poważnie podchodzimy do tego co naszym zdaniem oznacza bycie człowiekiem, uczenie nowych treści nie może być oddzielone od wychowywania uczącego się. Uczyć znaczy otwierać przestrzeń dla tworzenia wiedzy a nie przekazywać informacje. Kiedy wchodzę do klasy powinienem być otwarty na nowe pomysły, otwarty na pytania, otwarty na uczniowską ciekawość świata.

Zaufanie do edukacji

Nie ufam edukacji. Zbrodnie Holocaustu oraz wiele innych w historii zostały popełnione przez ludzi „dobrze wykształconych”.

Edukacja a konformizm

Nasz system edukacji to sposób kontrolowania umysłów i ciał młodych ludzi: uczenia ich takiego myślenia, jakiego oczekuje od nich rząd i robienia tego czego oczekują od nich inni.

Edukacja może być siłą wyzwalającą lub upupiającą. Może pomagać ludziom walczyć z nierównością i niesprawiedliwością lub utrwalać nierówność i niesprawiedliwość. Edukacja ma zawsze wymiar polityczny, nie ma złotego środka – jesteś po stronie silnych lub słabych.

Edukacja jest sposobem wpływania na świat

Jesteśmy istotami zdolnymi do obserwowania, porównywania, oceniania, wybierania, decydowania, interweniowania. Kierujemy się zasadami etyki, ale jesteśmy też zdolnymi do ich  łamania.

Jako nauczyciel  muszę  zdawać sobie sprawę z tego,  że moje działanie wymaga ode mnie  określenia moich poglądów.  Nie mogę zgadzać się na wszystko  i ze wszystkimi. Nie mogę głosić jedynie pustych frazesów, nie stwarzając możliwości rzeczywistego działania.  Ubóstwo i bogactwo  nie są rezultatem przeznaczenia,  a my nie możemy utwierdzać innych w przekonaniu,  że zmiana sytuacji nie jest możliwa.

Edukacja jest ideologiczna

Nikt z nas nie jest bezstronny. Nie jesteśmy jedynie obserwatorami świata. Możemy być zwolennikami lub przeciwnikami  zmian. Nie powinniśmy jednak ukrywać naszych poglądów, ani im zaprzeczać.  Nie możemy też odmawiać innym prawa do odmiennego zdania. Szacunek, którym powinniśmy darzyć naszych uczniów, wymaga od nas ujawniania tego, co myślimy.  Rolą nauczyciela jest stwarzanie uczniom możliwości i respektowania ich prawa  do decydowania, konfrontowania, porównywania i wyboru.

Być świadomym realności naszej obecności w świecie

Nie istniejemy dla samego istnienia.  Jesteśmy  powiązani z otaczającym nas światem.  Musimy dostrzegać innych  ludzi, bo  przez  ich obecność definiujemy samych  siebie.  Nasza samoświadomość sprawia nie tylko, że umiemy określić,  kim jesteśmy i  skupić się na  sobie, ale także pozwala na dokonywanie ocen, podejmowanie decyzji, dawanie z siebie, wprowadzanie zmian i  dążenie do spełniania marzeń.  Mając pełną świadomość naszej obecności na świecie,  nie możemy uciekać przed  odpowiedzialnością i świadomym wpływaniem na niego.

Cytaty pochodzą z książek Paulo Freire: „Pedagogy of Hope”, „Pedagogy of the Oppressed”,” Pedagogy of Freedom”, zostały zaczerpnięte z publikacji “80:20. Development in an Unequal World”, tłumaczenie własne.

fot. CC_BY-NC-SA_paulicasantos

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY