WZÓR NA ŚCISŁE: PODSUMOWANIE PROJEKTU

Nasz projekt dobiega końca. Przez pół roku wspólnie pracowałyśmy/liśmy nad wprowadzeniem perspektywy równości płci na lekcjach STEM - dziękujemy za zaangażowanie!

Dziś do "Wzoru na ścisłe" możemy podstawić takie liczby: ponad trzydzieści nauczycielek/li z województwa mazowieckiego wzięło udział w kursie internetowym, zorganizowaliśmy trzy warsztaty - jeden w Warszawie dla kadry nauczycielskiej, dwa dla młodzieży - w gimnazjum w Zespole Szkół w Siennicy i w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Legionowie, stworzyliśmy komplet materiałów edukacyjnych - dwa scenariusze lekcji, dwie karty pracy i dwa przewodniki merytoryczne, uczestniczki i uczestnicy naszego kursu przeprowadzili kilkadziesiąt lekcji, na których poruszyli ze swoimi klasami temat równości w STEM. Działo się!

Na początku projektu pytaliśmy nauczycielki i nauczycieli o oczekiwania związane z udziałem w kursie "Wzór na ścisłe". Jedna z uczestniczek napisała wówczas: "Jestem kobietą i w moim przypadku płeć nie była żadnym problemem w osiągnięciu celu zawodowego. Otrzymałam ogromne wsparcie w domu i od nauczycieli. Do swoich uczennic i uczniów zawsze mówię: "Zrób to! Spróbuj! Nie poddawaj się! Miej marzenia i nie bój się ich realizować!" Widzę jednak, że nie zawsze dziewczynkom jest łatwo uwierzyć w siebie, że często żyją według oczekiwań rodziców i rówieśników, że są wkładane w pewne role, z których nie potrafią wyjść. Chciałabym poznać spojrzenie innych osób na te kwestie, zaczerpnąć pomysłów, zdobyć kolejne inspiracje." 

W toku 3-modułowego kursu pojawiały się kolejne zadania, które wspierały osoby uczestniczące we włączaniu do swojej pracy perspektywy równości płci. Począwszy od autorefleksji, superwizji koleżeńskiej pracy na lekcji, poprzez zdobycie nowej wiedzy i narzędzi do tego, by skuteczniej angażować młodzież, przede wszystkim dziewczynki, w lekcje z przedmiotów ścisłych, przyrodniczych i informatycznych, na realizacji zajęć kończąc. Kolejne grupy i klasy brały udział w lekcjach opartych na materiałach z projektu.

Po zadaniu, by przyjrzeć się swojej pracy i podejściu do uczennic i uczniów, pod kątem równego traktowania, osoby uczestniczące pisały o dobrych chęciach, by wszystkich traktować równo, bez względu na płeć, ale i nawykach, które powodują, że tej równości czasem brakuje. Jedna z nauczycielek ujęła to w ten sposób: "Postarałam się krytycznie podejść do pytań, z moich obserwacji wynika, że popełniam duuużo błędów. Czas to zmienić! Do chłopców zwracam się imieniem: np. Piotrze, Szymonie, natomiast do dziewczyn często stosuję zdrobnienia – np. Aniu, Kamilko. Bardzo rzadko stosuję zdrobnienia imion chłopców. (...) Od dziewczyn wymagam większej precyzji dokładności – choć dopiero teraz to sobie uświadomiłam. Oceniam tak samo, ale w myślach często dodaję: "ale ona jest pracowita"; choć teraz zastanawiając się, dochodzę do wniosku, że żyję w przekonaniu, że kobieta, by coś osiągnąć musi się bardziej napracować niż mężczyzna. Uczennice i uczniowie wykonują inny rodzaj prac. Oto kilka przykładów: podczas wieczorków: dziewczyny – jedzenie, chłopcy – sprzęt, stoliki itp.; w klasie dziewczyny: gazetki, chłopcy: ustawienie mebli, instalacja programów. Od dziewczyn oczekuję dokładności, precyzji; od chłopców siły i umiejętności technicznych – ale to „pachnie” stereotypem! (...) Człowiek całe życie się uczy!".

Dzięki porządnej porcji wiedzy, praktycznych wskazówek i inspiracji zawartych w Przewodniku dla nauczycielki i nauczyciela, osoby uczestniczące w kursie zyskały nowe narzędzia do pracy na lekcjach - przykłady kobiet w STEM, sprawdzone strategie angażowania dziewcząt w przedmioty ścisłe, dobre praktyki do wykorzystania podczas lekcji. Kolejnym zadaniem było poprowadzenie w swoich klasach zajęć opartych na scenariuszach ze "Wzoru na ścisłe". 

Prowadzący lekcje dzielili się spostrzeżeniami: "Uczniowie chętnie dyskutowali, podawali przykłady i kontrprzykłady. Bardzo otwarcie mówili o swoich przemyśleniach. Klasy były różne, jedni byli bardziej stanowczy, drudzy mniej. Jednak w każdej klasie na koniec wysunął się jeden wniosek: Tylko ode mnie zależy to, co będę robić w życiu."; "Szczególnie podobała się moim uczniom mapa zawodów ścisłych i karta "Obalamy mity!" zawierająca pytania otwarte. Uczniowie powiedzieli, że mogli się zastanowić, jaki zawód w przyszłości mogą wykonywać, czy idąc do szkoły średniej muszą już wiedzieć, kim chcą zostać w przyszłości, kogo muszą słuchać wybierając przyszłą szkołę. Niektórzy z nich uświadomili sobie, co to znaczy studiowanie na politechnice, poznali swoje mocne strony, predyspozycje, które pomagają im się uczyć przedmiotów ścisłych. Ważne również było to, że zarówno dziewczyny, jak i chłopcy podczas pracy z tymi materiami stwierdzili, że przy wyborze przyszłego zawodu, nie ma tak naprawdę znaczenia płeć tylko to, czym się interesujemy, co lubimy robić."; "Lekcja była super i nie spodziewałam się, że moi szóstoklasiści tak się zaangażują w dyskusję o dyskryminacji płci w wyborze zawodów. Tak jak zawsze są cisi i niechętnie biorą udział w dyskusjach, tak tutaj kłócili się zawzięcie. Szczególnie jak padło stwierdzenie, że kobieta nie może być pilotem."; "Myślę, że materiały te pomogą przełamać te negatywne stereotypy.  Młodemu pokoleniu powinniśmy pokazać, że nie ma znaczenia płeć jeśli chodzi o wykonywanie jakiegoś zawodu. Powinny się liczyć przede wszystkim nasze umiejętności i predyspozycje. Ważna jest również chęć wykonywania danego zawodu."

W szerzeniu idei równości płci w przedmiotach ścisłych znaleźliśmy sojuszników i sojuszniczki. Projektem zainteresowała się Fundacja Kosmos dla Dziewczynek, wydająca pismo o tej samej nazwie - osoby uczestniczące w kursie otrzymały dodatkowe materiały przygotowane przez Fundację, do wykorzystania w pracy z młodszymi dziećmi. "Wzór na ścisłe" wsparł promocyjnie również portal YoungFace.TV - pierwsze ogólnopolskie medium szkolne, publikując na swojej stronie, a także na Facebooku, tekst zachęcający młodzież do zainteresowania się STEM z pomocą naszych kart pracy.

Projekt dobiegł końca, ale będziemy kontynuować pracę na rzecz równości płci na lekcjach z zakresu STEM. Chcemy także, by przygotowane materiały dotarły do wszystkich zainteresowanych nauczycielek i nauczycieli oraz młodzieży w pozostałych województwach. Na zachętę przytoczymy głosy osób, które wzięły udział w projekcie i już z nich korzystają: "Zaproponowane materiały były wyjątkowo dobre, rewelacyjne. Dla mnie szczególnie wartościowe były te, które dotyczyły pozycji kobiet w ujęciu historycznym. Dzięki tym materiałom uzupełniłam swoją wiedzę i mogłam przekazać ją swoim uczniom. (...) Zacznę je wykorzystywać także poza programem.  Bardzo za to dziękuję."; "Teraz będę jeszcze bardziej dopingować dziewczyny do nauki przedmiotów ścisłych i będę za nie „trzymać kciuki” w dalszej edukacji i wyborze technicznych zawodów"; "Będę śledzić Wasze dalsze poczynania. Z przyjemnością wezmę też udział w następnym projekcie.".

Dziękujemy!!!

 

#Wzórnaścisłe #WNŚ #gigsproject

 

Projekt „Wzór na ścisłe” jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego oraz współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.