Rolą szkoły jest pokazywać i pomagać zrozumieć uczniom i uczennicom świat oraz procesy, jakie w nim zachodzą. Kim są ludzie, którzy mieszkają w innych regionach światach? Jak wygląda ich życie? Jakie wyznają wartości? Jaki wpływ mamy na siebie nawzajem?
Doskonałym narzędziem, aby podejrzeć to, do czego nie mamy na co dzień dostępu, jest film. Dzieki filmowym opowieściom i ekranowym bohaterom i bohaterkom możemy uczyć się słuchania głosów ludzi, także tych innych kręgów kulturowych niż europejski, dostrzegania niuansów i wieloznaczności (świat nie jest czarny lub biały), otwartości na to, że na jedno pytanie mogą być różne odpowiedzi, przyjmowania różnych punktów widzenia. Film to także doskonałe narzędzi, aby kształtować krytyczne myślenie i empatię, a także uczyć się dyskutować.
Jednak jak pracować z filmem w klasie, aby sens był nie tylko rozrywką i przerwą od codziennych form nauki, ale też pretekstem do dyskusji i refleksji? Zapraszamy serdecznie wszystkich nauczycieli i nauczycielki na webinarium, które łączy w sobie edukacją filmową i globalną. Podczas spotkania ekspertki Centrum Edukacji Obywatelskiej nie tylko omówią wyżej wspomniane zagadnienia, ale podadzą też narzędzia, które można wykorzystać w klasie.
Kiedy?
25 stycznia (wtorek) o 18:00-19:15
Jak się zapisać?
Wypełnij formularz dostępny TUTAJ.
Z kim się spotkamy?
Spotkanie poprowadzą:
- Marta Kałużyńska – z wykształcenia ochroniarka środowiska, od lat związana z warszawskim sektorem pozarządowym, w CEO aktualnie zaangażowana w projekt „1Planet4All – Razem dla klimatu!” mający na celu budowanie klimatycznie świadomych społeczności; wspiera nauczycieli i nauczycielki w mądrym uczeniu o współczesnym świecie oraz szkoły w prowadzeniu działań na rzecz globalnych wyzwań; autorka materiałów i narzędzi edukacyjnych, aktywna trenerka. W wolnych chwilach lubi tańczyć zumbę i podglądać, jak żyją ludzie w innych miejscach na świecie; niepoprawna optymistka.
- Karolina Giedrys-Majkut – absolwentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej UW, wydziałów Kulturoznawstwa i Psychologii SWPS, Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. Koordynatorka i pomysłodawczyni projektów edukacji filmowej (Kinoterapia, Shortcut – małe historie, wielkie sprawy, Dobre łącza), fundraiserka, trenerka i autorka tekstów eksperckich, w szczególności z zakresu psychoedukacji poprzez film. Na co dzień szefowa zespołu edukacji filmowej w Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Co jeszcze Was czeka?
Webinar przygotowany jest w partnerstwie z Ogólnopolskim Festiwalem Filmów Afrykańskich „Afrykamera, a twórcy Festiwalu maja dla Uczestników i Uczestniczek niespodziankę! Tym, którzy wezmą udział w spotkaniu, prześlmy dostęp do jednego z tegorocznych filmów festiwalowych „Przestańcie nas filmować”. Będą mogli Państwo obejrzeć film w domowym zaciszu i sami przetestować metody podane wcześniej w webinarium o pracy z filmem.
Opis filmu:
Goma to miasto w północno-wschodnim Kongu, graniczące z Rwandą, położone nad jeziorem Kiwu, w pobliżu wulkanu Nyiragongo i Parku Narodowego Wirunga. Od lat 90-tych było terenem konfliktów i wojen, na którym w szczytowym momencie stacjonowało blisko 250 międzynarodowych agencji humanitarnych i organizacji pomocowych. Ogromna większość relacji i zdjęć, jakie znamy, pochodzi z zagranicznych źródeł i portretuje Gomę i jej mieszkańców w określony, jednostronny sposób. W swoim dokumencie Joris Postema konfrontuje się z lokalnymi artystami i kongijską częścią swojej ekipy filmowej, ukazując nie tylko różnice w postrzeganiu Afryki pomiędzy obcokrajowcami a jej mieszkańcami czy przejawy współczesnego neokolonializmu, ale także kwestie etyki i odpowiedzialności zachodnich filmowców i dziennikarzy realizujących materiały na tym kontynencie.
Przed zapisem zapoznajcie się z Regulaminem.


