Jak dyrektor szkoły może podzielić się odpowiedzialnością z uczniami?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 15.09.2022

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Szkoła, w której młodzi ludzie podejmują decyzje i biorą za nie odpowiedzialność, rozwija ważne umiejętności i jest doceniana przez rodziców. Może ją tworzyć każdy dyrektor i każda dyrektorka. Młodzi ludzie uczą się odpowiedzialności wtedy, kiedy ją dostają. Jeśli będą mogli zdecydować na przykład o tym, jak chcą spędzić szkolne święto, to chętniej włączą się w jego przygotowanie.

Ta zasada działa niezawodnie nie tylko w przypadku aktywności podejmowanych przez samorząd uczniowski, lecz także na każdej lekcji przedmiotowej. Samorządność i możliwość decydowania o sobie sprawia, że młodzi ludzie uczą się dużo skuteczniej. Dyrektor w dużym stopniu decyduje o tym, czy szkoła jest samorządna. Wpływa na działania pojedynczych nauczycieli i modeluje ich reakcję na zgłaszane przez uczennice i uczniów inicjatywy.

Na naszym webinarium doświadczone dyrektorki podzieliły się tym, jak umiejętnie to robić i czerpać z tego wiele korzyści. Dowiesz się:

  • jak zwiększyć wpływ uczniów na życie szkolne unikając anarchii,
  • jakie znaczenie ma samorządność w wymiarze wychowawczym i edukacyjnym,

A przede wszystkim poznasz sprawdzone rozwiązania, które wypracowujemy ze szkołami z całej Polski od ponad 20 lat! ‼

Ekspertki i eksperci, którzy odpowiedzieli o tym, jak dyrektor może dzielić się odpowiedzialnością z uczniami to:

  • Katarzyna Kostańska – od 30 lat pracuje w SP nr 82 im. księcia Przemysła I w Poznaniu. Jest nauczycielką historii i języka polskiego. Od ponad 10 lat pełni funkcję zastępczyni dyrektora. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej m.in w “Szkole Demokracji” i “Wychowanie to podstawa”.
  • Małgorzata Solowska – dyrektorka IX Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kolbergera w Gdańsku, nauczycielka WOS, historii i języka angielskiego. Propagatorka pracy projektami z wykorzystaniem technologii. Szeroko rozwija ideę samorządności szkolnej we współpracy z OSSU w Brukseli. Kładzie nacisk na rozwój umiejętności miękkich i kształtowania kompetencji kluczowych.
  • Michał Tragarz – ekspert Centrum Edukacji Obywatelskiej, który od wielu lat prowadzi działania wspierające samorządy uczniowskie w całej Polsce. Jest autorem materiałów i poradników z tej tematyki dla nauczycieli i uczniów.

 

Polecane materiały:

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

O podatkach prawie wszystko

Scenariusz zajęć do programu "Młodzi przedsiębiorczy"
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

II.5 „Po co nam NATO?” Scenariusz lekcji do...

Scenariusz lekcji do przedmiotu "Historia i teraźniejszość"; realizuje punkt II.5 podstawy programowej i przedstawia genezę oraz rolę
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

I.7 „Polak/Polka, czyli kto?” Scenariusz lekcji (lekcja pierwsza)...

Scenariusz lekcji do przedmiotu "Historia i teraźniejszość"; realizuje punkt I.7 podstawy programowej i omawia kwestie tożsamości narodowej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz Jeden kraj, wiele języków. O wielojęzyczności i...

Ukraina to państwo wieloetniczne i wielojęzyczne. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zastanowią się nad przyczynami takiego
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz Ukraiński etnodizajn

Czy kultura ludowa może być atrakcyjna także dzisiaj? Jak najbardziej!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Uwolnić Poly” – scenariusze lekcji do filmu

Pakiet dwóch scenariuszy zajęć, które wzmacniają umiejętność współpracy oraz podejmują temat relacji człowieka ze zwierzętami.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz Róża, kalina i kaczka, czyli kultura muzyczna...

Podczas zajęć poznamy kilkoro ważnych dla kultury ukraińskiej twórców i twórczyń oraz ich utwory.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak oszczędzać siły nauczycieli, by mogli skupić się...

Każdy dyrektor i każda dyrektorka mierzy się z nadmiarem procedur, dokumentów czy działań, które paraliżują ich pracę
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prawo pracownika do dobrej atmosfery w pracy

Scenariusz zajęć do programu "Młodzi przedsiębiorczy"
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Publikacja

Metody oceniania, które sprawdzą się w klasach o...

W klasach o dużym zróżnicowaniu wiedzy i umiejętności uczniów problemy z ocenianiem zwykle się potęgują.
Zobacz
Film lub webinarium

Splątania

Czy wiesz, że płynie w Tobie rzeka? Człowiek składa się w znacznej mierze z wody. Woda nas
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY