c_id9

Jak tworzyć szkołę przyjazną dla wszystkich

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 24.10.2024

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Polskie szkoły stały się wielokulturowe. Wskazują na to badania i raporty, a także codzienna praktyka dyrektorów i dyrektorek, nauczycieli i nauczycielek. 

Podczas webinarium z cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora rozmawialiśmy o zmieniającej się szkole wraz z jej lokalnym środowiskiem. O lęku przed zmianą i o tym, jak przekuć go w szansę na rozwój. Rozważaliśmy też szanse i zagrożenia związane z pojawianiem się dzieci i ich rodzin pochodzących z krajów o innej kulturze.

Rozmawialiśmy o tym:

  • jak organizować pracę szkoły, by była zgodna z nowymi przepisami regulującymi pobyt dzieci ukraińskich w polskich szkołach
  • w jaki sposób szkoły mogą odpowiedzieć na potrzeby związane z wielokulturowością uczniów i uczennic
  • jak działać na rzecz przyjęcia dzieci i ich rodzin z doświadczeniem migracji w szkole i innych środowiskach lokalnych

Prelegentami byli:

  • dr Izabela Czerniejewska – ekspertka z zakresu edukacji wielokulturowej, specjalistka ds. uczniów – imigrantów w ODN w Poznaniu. Wspiera szkoły w przygotowywaniu szkół do przyjęcia uczniów z doświadczeniami migracyjnymi. Zaangażowana jest też w Migrant Info Point w Poznaniu.
  • dr inż. Grzegorz Gawłowski – dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, doktor nauk inżynieryjno-technicznych. Ekspert w zakresie edukacji osób z doświadczeniem migracji podczas warsztatów projektu „Małopolska otwarta” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
  • Aleksandra Cupok-Kokoszka – dyrektorka i nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 4 w Rudzie Śląskiej. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, jako trenerka i asystentka szkół w ramach programu Szkoła Ucząca Się. Prowadzi szkolenia dla kadry zarządzającej oraz rad pedagogicznych w zakresie strategii nauczania i uczenia się, współpracy nauczycieli i nauczycielek, ewaluacji wewnętrznej i podnoszenia jakości pracy szkół.

Webinarium poprowadził Przemysław Kluge, ekspert edukacyjny i koordynator cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora.
—-
Projekt wspierany przez: Norad i Norwegian Refugee Council.
Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak prowadzić interwencję kryzysową w szkole?

Zobacz
Film lub webinarium

Moc motywacji. Naładuj samorząd uczniowski nową energią!

Zobacz
Film lub webinarium

Doświadczenie i młodość, czyli o dialogu międzypokoleniowym w...

Na szkolnych korytarzach spotykają się doświadczeni nauczyciele oraz tacy, którzy dopiero weszli do zawodu.
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole – ujęcie całościowe

Zobacz
Film lub webinarium

Od dostępności do zaangażowania – czyli po co...

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Jak mówić do klasy, w której są...

Mówienie do klasy, w której są osoby z doświadczeniem migracji, wymaga wrażliwości i zrozumienia sytuacji uczennic i
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Współpraca nauczycieli w szkole jako kluczowy element...

Jednym z elementów zmiany w szkole, który obserwujemy w ostatnich latach, jest rosnące docenianie efektu współpracy nauczycieli
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki w zakresie zaspokajania potrzeb uczniów –...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez nauczycieli i nauczycielki.
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki z zakresu integracji edukacyjnej – dla...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez dyrektorów i dyrektorki.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Materiał jest próbą odpowiedzi na potrzebę szukania porozumienia między nauczycielami/kami a rodzicami i opiekunami uczniów i uczennic.
Zobacz
Materiał graficzny

INFOGRAFIKA. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Każda różnica zdań jest dobra, jeśli odpowiednio ją przepracujemy i zastanowimy się, co konstruktywnego może nieść ze
Zobacz
Film lub webinarium

Partycypacja uczniowska w edukacji kulturowej

Działania partycypacyjne są kluczowym elementem pracy ze sztuką. W ramach programu „Szkoła twórczych praktyk” eksperci edukacji kulturowej
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY