Moduł 1 - Pytanie 1 ///

Pytanie 1

  • Który problem badawczy najbardziej Cię zainspirował? 

  • Dlaczego akurat ten temat?

  • Czego potrzebujesz do jego realizacji?

  • Czym już dysponujesz, co pomoże ci go zrealizować?

 

Uczestniczka: Marzena Sadowska

Odpowiedź: Najbardziej zainspirował mnie zestaw pytań badawczych nr 3 dotyczący elektryczności w trudnodostępnych wioskach. Dlaczego? Może dlatego, że nasi uczniowie także pochodzą z terenów wiejskich i awarie elektryczności są częstym zdarzeniem. I tu pojawia  się problem: dostępu do komputera, sieci internetowej czy naładowania telefonu komórkowego, bez którego dzisiejsza młodzież nie wyobraża sobie normalnego funkcjonowania. W związku  z powyższą refleksją do problemów badawczych z zestawu trzeciego chcemy dołączyć następujące pytania: Czy telefon komórkowy to dobrodziejstwo naszych czasów? Na jak długo mogę rozstać się  z telefonem? Czy można naładować telefon bez tradycyjnego źródła energii elektrycznej? Gdzie znajdują się punkty odbioru elektrośmieci w naszej okolicy? Czy częste używanie telefonu komórkowego ma wpływ na moje zdrowie?

Do realizacji  potrzebuję rzetelnych informacji, bazy wiedzy, na której będzie opierała się część teoretyczna i praktyczna projektu.

Obecnie dysponuję artykułami z sieci, filmikami o solarach i telefonach, pudełkami, które posłużą mi do zainteresowania młodzieży problemem energii.

 

Uczestnik/uczestniczka: Grażyna Grudzień

Odpowiedź: Moja uwaga była skupiona głównie na dwóch problemach badawczych, mianowicie „Po co gromadzić deszczówkę?” oraz „Jak oczyścić brudną wodę?”. Obydwa tematy mają wspólny mianownik,  dotyczą najwspanialszej i najcenniejszej substancji chemicznej – wody. Obydwa tematy mnie intrygują i interesują, ponieważ  dotyczą wykorzystania i  uzdatnienia zarówno wody opadowej jak i wody brudnej. Myślę, iż  uzdatniona woda  a raczej jej niedostatek w krajach Południa i nie tylko powinna  dotyczyć współczesnego człowieka  w każdym zakątku świata, a podjęcie tego wątku na zajęciach z młodzieżą uwrażliwi ich na ten problem.  Kiedy przedstawiłam uczniom zestaw pytań badawczych  na zajęciach wprowadzających oni skupili się na takich tematach, które dawały możliwość wykonywania  również eksperymentów chemicznych. To było jakby głównym kryterium wyboru tematów. Dlatego wspólnie  skierowali zainteresowanie na wymienione tematy. Po burzliwej dyskusji i zawarciu  kompromisu ustaliliśmy, iż będziemy się zajmować  wodą  deszczową. Nie ukrywam, że wybrany temat jest i dla mnie interesujący.  Uczniowie zdecydowali by oprócz metod gromadzenia deszczówki w projekcie uwzględnić sposoby oczyszczania wody opadowej. Czyli zgodnie z ich oczekiwaniami będzie wprowadzony ulubiony przez nich element pracy – eksperymenty chemiczne. Zatem wybrany temat projektu to „Po co gromadzić deszczówkę?”. Być może temat ten trochę zmodyfikujemy na najbliższych zajęciach. Na tym etapie chciałabym otrzymać materiały dydaktyczne, które zawierałyby treści związane z uzdatnianiem i gromadzeniem   wody opadowej. Może jest też możliwość otrzymania sugestii, jaki zestaw doświadczeń uczniowie wykonają w ramach projektu.

 

Uczestnik: Przemysław Sikora

Odpowiedź: Najbardziej zainspirował mnie problem badawczy: w jaki sposób możemy wykorzystać parowanie do chłodzenia żywności ? Kto korzysta z tego rozwiązania?

Ten temat ponieważ jest charakteru wymagającego wiedzy i praktyki czyli ćwiczenie, zadanie wymagające łączenia teorii z praktyką. Nie wymaga dużych nakładów finansowych, można sprawdzić w prosty sposób skuteczność chłodzenia przez parowanie wykonując model donicy zeer. Można porównać również donicę zeer ze zwykłą donicą wkładając żywność i sprawdzić czas psucia się żywności, jest to łatwe dla uczniów i wykonalne praktycznie w każdych warunkach. Ważne jest to ,że takie ”lodówki” istnieją w rzeczywistości i realnie pomagają ludziom, poprawiając ich jakość życia. Uczniowie mogą wykazać się wiedzą fizyczną, (parowanie) również geograficzną (gdzie i dlaczego używa się takich donic?) Myślę ,że prezentacja publiczna też nie będzie dużym problemem dla uczniów

Do realizacji potrzebuję wiedzy na temat parowania, oczywiście 2 glinianych donic, odpowiedniej ilości czasu aby sprawdzić skuteczność wykonanego modelu w porównaniu do zwykłej donicy w której będzie trzymana próbka żywności. Przydadzą się konsultacje z nauczycielem z fizyki i geografii

Dysponuję potrzebną wiedzą na temat parowania, mam możliwość konsultacji z nauczycielami z fizyki i geografii w naszej szkole, dysponuję tekstami i filmami pokazującymi zasadę działania donicy, uzyskanymi podczas szkolenia i ze strony projektu.     

 

Uczestniczka: Iwona Ewa Kisiel

Odpowiedź: Dla mnie ważne jest, aby dotrzeć do młodych ludzi, aby zainteresować ich tematem. Dlatego staram się dobierać tematykę, która ich zainteresuje. jeśli połkną haczyk, można im przekazać dużo wiedzy, a co ważniejsze oni sami zaczną jej poszukiwać. Ważne też, aby dzisiejszy młody człowiek nauczył się dostrzegać innych ludzi - tych blisko i tych bardzo daleko, ich problemy i poszukiwał rozwiązań tych problemów.

Wzór na rozwój daje możliwość zaciekawić młodzież naukami ścisłymi, kto wie może część z nich będzie inżynierami i będą wprowadzać nowe technologię, które ułatwiają życie.

Młodzież z mojej szkoły wybrała spośród proponowanych przeze mnie  tematów, temat dt. telefonów komórkowych.

Telefon komórkowy - dobrodziejstwo naszych czasów...

Projekt obejmuje tematykę telefonu komórkowego od jego "narodzin" aż do "śmierci". Jest tu chemia (pierwiastki), fizyka (energia), geografia (co? gdzie? mapy), biologia ( zagrożenia dla zdrowia)...itd... Jest to projekt interdyscyplinarny.

 

Uczestniczka: Dorota Kremer

Odpowiedź: Głównie są to tematy dotyczące zmian klimatu i radzenia sobie z problemami z tego wynikającymi oraz tematy dotyczące niedoboru wody. W Polsce klimat również ulega zmianie, być może rozwiązania stosowane na Południu przydadzą się w niedalekiej przyszłości w życiu codziennym lub polskim rolnikom. Na świecie jest  coraz mniej m.in. z quizu dowiedziałam się, że Polska ma najmniej rezerwuarów wody więc wiadomości jak pozyskiwać wodę są wg mnie zarówno interesujące jak i warto się z nimi zapoznać na przyszłość. Są to również tematy związane z moimi zainteresowaniami: zdrowie, klimat  jego zmiany.