Moduł 4 - Pytanie 1 ///

 

Pytanie 1.

  • Powróć do rankingu diamentowego, który układałaś / układałeś w 1. module kursu.

  • Czy udało ci się osiągnąć główne cele, które przed sobą postawiłeś/postawiłaś?

  • Co na to wskazuje? Czy coś stawia to pod znakiem zapytania?

 

Przemysław  Sikora

Inicjatywa jest po stronie uczniów; ja tylko podpowiadam i wskazuję inne możliwości, spory rozwiązujemy za pomocą dyskusji i kompromisu, ostateczna decyzja elementów spornych jest zawsze po stronie uczestników. Wzrosła świadomość uczestników jak bardzo rozwija dostęp do technologii.

 

Joanna  Zimniak

  1. Rozwijanie zainteresowania młodzieży światem dookoła niej - poprzez prezentacje filmów, artykułów, różnorodność działań myślę, że udało mi się osiągnąć ten własnie cel.
  2. Oddanie inicjatywy uczniom i uczennicom -  to uczniowie sami wybierali zagadnienia, tematy, którymi chcieli się zająć a tażkże sami proponowali sposób realizacji oraz prezentacji tematów, ja tylko ich działania nadzorowałam i ewentualnie pomagałam
  3. Skupienie się na rozwiązaniach dla świata (a nie jego problemach) - szukanie twórczych rozwiązań dla ulepszenia jakości życia, poprawy warunków sanitarnych, zdrowotnych, w jaki sposób ludzie wykorzystuja swoją kreatywność i na ile my jestesmy kreatywni - rozmowa, dyskusje z uczniami


Małgorzata  Zadka

Pokazanie środowiskowych i społecznych konsekwencji wyprowadzenia danej technologii: uczniowie konstruując samodzielnie lodówkę zeer i suszarnię mogli doświadczalnie przekonać się jaki wpływ mają technologie na życie ludzi.
Oddanie inicjatywy uczniom i uczennicom: Uczennice samodzielnie wykonują wszystkie prace, zachwycone były przybijaniem siatki do ramki na suszenie jabłek.
Uwzględnienie perspektywy mieszkańców i mieszkanek krajów Południa: uczniowie byli zainteresowani faktem jak mieszkancy południa radzą sobie z brakiem prądu. Chętnie poznawali różne sposoby na wpływające na łatwiejsze życie 


Anna  Rosiak

W rankingu diamentowym moim numerem jeden było „Rozwijanie zainteresowania młodzieży światem dookoła niej” .  Jestem bardzo zadowolona z osiągniętych efektów. Już sama ilość uczniów, którzy zaangażowali się w projekt przerosła moje początkowe oczekiwania. Uczniowie sami widzieli jak technologia może stymulować rozwój i nie raz do tego nawiązywali .
 I tak: jeden z uczniów szczególnie zainteresował się farmami wiatrowymi. Mimo ze mieszka niedaleko jednej z nich (niecały kilometr) wcześniej nie zwracał uwagi na korzyści jakie daje. Nawet jego rodzice mówili, że poszedł z aparatem żeby sfotografować tą konkretną farmę i włączyć fotorelacje do projektu.
Inni uczniowie zajęli się hydroelektrowniami i zbudowali nawet model wykorzystując zabawkę dziecięcą tzw: młynek do piasku dzięki temu pokazali innym zasadę działania tego typu budowli.
 

Izabela  Błaziak

Udało mi się osiągnąć założone cele. Wskazują na to

  • wiedza uczniów - grupa pogłębiła wiedzę na temat technologii na skutek samodzielnego zdobywania wiedzy, uczestniczeniu w zajęciach z wykorzystaniem scenariuszy CEO, przeglądania zasobów internetowych
  • zaangażowanie uczniów - chętne, aktywne uczestniczenie w zajęciach, budowanie modeli z projektu, chęć przekazywania wiedzy innym uczniom (na lekcjak, festynie szkolnym)
  • pod znakiem zapytania stawiam punkt 7 rankingu: Uwzględnienie perspektywy mieszkańców i mieszkanek krajów Południa  Moi uczniowie ten punkt "traktowali" głównie pod względem zdobywania wiedzy, byli zdziwieni problemami, z jakimi spotykają się ludzie z dalekich zakątków świata. Świadczy to o tym, że zwróciłam uwagę na nieznany im problem.

 

Dorota  Kremer

Rozwijanie zainteresowania młodzieży światem dookoła niej – myślę, że pierwszy najważniejszy z postawionych przeze mnie celów udało mi się osiągnąć. Na spotkaniach z uczniami omawiając z nimi rożnego rodzaju problemy współczesnego świata, widzę że słuchają z dużym zainteresowaniem, zadają mnóstwo pytań, są dociekliwi i chcą jak najpełniej zgłębić temat. Dużą pomocą, jak już wielokrotnie to podkreślałam, są konkretne przykłady z życia wzięta, dzięki którym uczniowie mogą trochę wczuć się w sytuacje danych osób, pełniej wyobrazić sobie jakie trudności mają w życiu i że mimo wielu przeciwności potrafią sobie z nimi poradzić.
Oddanie inicjatywy uczniom i uczennicom – wydaje mi się, że drugi z celów nie w pełni został osiągnięty. Uczniowie sami wybrali problem badawczy jakim chcą się zająć, podzieli się zadaniami, mieli mnóstwo pomysłów na ich realizację. Jednak wykonanie zadań, a w szczególności duże spóźnienia w ich wykonaniu wymusiły sytuację w której musiałam na pewien czas przejąć inicjatywę w realizacji nad projektem  i bardziej stanowczo pokierować grupą.
Wykorzystanie nowych sposobów pracy z młodzieżą – wykorzystywałam materiały i pomysły zaproponowane przez CEO w ramach projektów: zestawy edukacyjne – które pomogły uczniom w zrozumieniu działania danych technologi (np. robot solarny, elektrownia wiatrowa, eko zegar), scenariusze zajęć (np. rozkwaszony pomidor, sprawiedliwość technologiczna, pływające ogrody), podejście do tematu od strony praktycznej a nie tylko teoretycznej. Widoczne było podczas pracy, że uczniowie szybciej potrafią zrozumieć omawiane zagadnienie.

 

Anna  Pukacz - Górnikowska

Pokazanie, jak technologia może stymulować rozwój
Rozwijanie zainteresowania młodzieży światem dookoła niej

jestem bardzo zadowolona z efektów jakie osiągnęłam idąc w tym kierunku z młodzieżą, teraz żałauję nie  skserowałam projektu na budowę wiatraka którą zamierza wykonać jeden z moich uczniów,( przyznaję się, że nie jestem zbyt mechaniczna więc tym bardziej zrobiła na mnie wrażenie:)) a wszystko po zajęciach z wykorzystaniem filmu "nakręcony wiatrem" i modelu wiatraka. Z relacji mamy tego ucznia wiem, że z pasja opowiadał  o chłopcu nakręconym wiatrem i zajęciach w domu.
Inny uczeń planuje stworzyć makietę elektrowni wodnej
Przystępując do projektu byłam bardziej skora do realizacji materiału który jest bardziej oparty na podstawach chemii, a tu nagle się okazało, że można inaczej.
Plany były skierowane na wykorzystanie czasu na lekcjach programowych, a teraz okazuje się, że konsultujemy następne kroki na przerwach, a uczniowie są gotowi pracować sami zostając po zajęciach.