Zapisz się do projektu
Razem w szkole. Polska–Ukraina
- O redukcji stresu
Zastanawiasz się, dlaczego Twoi uczniowie i uczennice nie mogą skupić się na lekcjach? Obserwujesz, że są senni, rozkojarzeni i mają problemy z zapamiętywaniem informacji? Zauważasz, że nie radzą sobie z emocjami?
Jedną z przyczyn może być stres.
Młodzi ludzie doświadczają trudnych emocjonalnie sytuacji zarówno w szkole, jak i poza nią. Stres, zwłaszcza przewlekły, wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu – obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i przyswajanie wiedzy i wpływa na relacje.
Po wybuchu wojny w Ukrainie wyzwania z tym związane są jeszcze bardziej widoczne w polskiej szkole. Pojawiło się wiele uczniów i uczennic, które mogą mieć trudności w nauce i budowaniu relacji wynikające z przewlekłego stresu. Jednocześnie wyzwaniem dla całej społeczności szkolnej staje się integracja klas wielokulturowych.
Jeśli zależy Ci na świadomym wspieraniu dzieci i młodzieży, ale także siebie w radzeniu sobie z trudnymi emocjami i stresem, ten projekt jest dla Ciebie.
Projekt oparty jest na rzetelnych podstawach naukowych – przygotowaliśmy go w oparciu o program Better Learning Programme opracowany przez Dział Edukacji Uniwersytetu w Tromsø – Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego we współpracy i z organizacją humanitarną Norwegian Refugee Council (NRC). Program został zaadaptowany do potrzeb polskiej szkoły przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i jest realizowany od 2022 roku.
Rekrutacja na I semestr roku szkolnego 2024/2025 została zakończona.
Better Learning Programme to model pracy mający na celu odzyskanie utraconych zdolności do nauki przez uczniów narażonych na stres związany z doświadczeniem sytuacji kryzysowej w rejonach konfliktów. BLP został opracowany przez Dział Edukacji Uniwersytetu w Tromsø – Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego we współpracy z norweską organizacją humanitarną zajmującą się ochroną praw osób dotkniętych wysiedleniem – Norwegian Refugee Council (NRC). Program jest realizowany przez tę organizację w wielu krajach. Opiera się na badaniach i międzynarodowych wytycznych dotyczących najlepszych praktyk w zakresie psychospołecznego wsparcia edukacji w sytuacjach kryzysowych.
Celem projektu jest przywrócenie zdolności do nauki uczniów i uczennic narażonych na stres związany z kryzysem i konfliktem. Praca w projekcie została zaplanowana tak, aby była także okazją do redukcji stresu u nauczycieli i nauczycielek – stąd propozycja ćwiczenia na sobie technik radzenia sobie ze stresem.
Dla kogo jest ten projekt?
Projekt kierujemy do osób pracujących jako nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, asystenci międzykulturowi w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w których uczą się dzieci z Ukrainy. Każda z tych osób spełnia ważną rolę wychowawczą i buduje relację z młodymi ludźmi, co daje im możliwość powrotu do równowagi.
Jesteś nauczycielką lub nauczycielem?
Aby wziąć udział udział w projekcie wcale nie musisz posiadać wiedzy psychologicznej, ponieważ metody, które Ci zaprezentujemy, są proste i nieterapeutyczne.
Pracujesz jako psycholog lub pedagog?
Metody, które proponujemy w projekcie, mogą być Ci znane, ale dzięki projektowi i gotowym scenariuszom lekcji dowiesz się, jak skuteczniej z nich korzystać w pracy z grupą, wspierać nauczycieli z Twojej placówki, a także prowadzić zajęcia razem z nimi.
Proponowane w projekcie techniki nie są formą terapii, a jedynie metodami wsparcia dobrostanu Twojego i Twoich uczniów. Przygotowane przez nas materiały krok po kroku poprowadzą Cię do realizacji działań w Twojej szkole.
1. Jak to działa?
- Rejestrujesz się na platformie kursowej CEO.
- Bierzesz udział w spotkaniu online, które jest wprowadzeniem do działań w projekcie.
- Na platformie kursowej realizujesz wszystkie moduły kursu, w dogodnym dla siebie czasie, jednak nieprzekraczającym wyznaczonych terminów.
- Uczestniczysz w dwudniowym szkoleniu stacjonarnym, podczas którego wypróbujesz „na sobie” narzędzia pomagające obniżyć lęk i niepokój oraz przygotujesz się do pracy z ich wykorzystaniem na lekcjach dziećmi i młodzieżą. Zapewniamy Ci bezpłatny nocleg i posiłki oraz częściowy zwrot kosztów podróży.
- Bierzesz udział w ośmiu grupowych spotkaniach online z przydzielonym Ci mentorem, który będzie dla Ciebie wsparciem w całym procesie poznawania i wdrażania projektu.
- Na podstawie scenariuszy otrzymanych w podczas szkolenia stacjonarnego i przy merytorycznym wsparciu mentora przeprowadzasz spotkania z uczniami i uczennicami w swojej szkole.
- Po zrealizowaniu wymienionych wyżej działań otrzymujesz zaświadczenie, który potwierdza Twój udział w projekcie.
2. Dlaczego warto
Mamy świadomość, że praca w szkole ze stresem i napięciem to nowe i duże wyzwanie. Podczas trzech dotychczasowych edycji projektu to nauczyciele przekonali nas, że warto podjąć ten wysiłek, bo efekty są widoczne prędzej, czy później.
Dzięki udziałowi w projekcie:
- Poznasz stres od podszewki. Dowiesz się, czym jest stres, jakie są jego objawy oraz jaki wpływ wywiera na funkcjonowanie ciała i umysłu.
- Zrozumiesz potrzeby innych. Zrozumiesz potrzeby osób doświadczających stresu i przeżywających trudne emocje, co pozwoli Ci lepiej wspierać swoich uczniów i uczennice.
- Nauczysz się technik radzenia sobie ze stresem. Poznasz proste ćwiczenia i techniki służące radzeniu sobie z napięciem i stresem i doświadczysz ich na sobie, co pozwoli Ci je skutecznie wdrażać w codziennym życiu.
- Wykorzystasz nowe umiejętności w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dowiesz się, w jaki sposób korzystać z poznanych technik w swojej szkole w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz do regulacji własnych emocji.
- Poprawisz relacje i komunikację: Wpłyniesz pozytywnie na wzajemne relacje i porozumienie między Tobą a uczniami, co z kolei przełoży się na lepszą atmosferę w klasie.
- Rozwiniesz swoje umiejętności zawodowe i osobiste: Będziesz mieć okazję do wymiany dobrych praktyk z innymi nauczycielami oraz specjalistami z całej Polski.Pomoże Ci to w rozwoju umiejętności wychowawczych, nawiązaniu lepszej współpracy z kadrą pedagogiczną oraz zadbaniu o swój własny dobrostan i równowagę.
Działania w projekcie wpisują się również w realizację kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25 w zakresie wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijania u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenia jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym, a także pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
Posłuchaj i zobacz, co mówią osoby, które uczestniczyły w projekcie.
Co jeszcze mówią o projekcie uczestnicy poprzednich edycji?
„Moi uczniowie korzystają z poznanych technik i proszą o więcej 🙂 W klasie panuje lepsza atmosfera, uczniowie na moich lekcjach są rozluźnieni, zauważyłam także większe zaufanie w stosunku do mojej osoby”.
„Potrafię lepiej odczytywać sygnały z mojego ciała i szybciej mogę na nie zareagować. Jako nauczycielka widzę, że mam wpływ na to, jak czują się uczniowie, z którymi pracuję. Mogę pokazać im, że można i że warto pracować nad swoimi reakcjami na stres”.
„Zauważyłam, że uczniowie bardziej zaczęli mi ufać. Chętniej przychodzą do mnie zgłaszać swoje obawy czy problemy”.
„Dzięki temu kursowi miałam możliwość poznania nowatorskich metod pracy nad sobą, samorozwoju, poznałam ciekawe techniki pracy nad własnym ciałem i umysłem, które na pewno będę wykorzystywać nie tylko w pracy zawodowej, ale również w swoim życiu prywatnym”.
„BLP - to droga do odzyskania poczucia Bezpieczeństwa i Lepszego Panowania nad stresem”.
3. Zapisy
Rekrutacja na I semestr roku szkolnego 2024/2025 została zakończona.
Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.
4. Harmonogram w tym roku
-
15.10.2024 - 28.10.2024
Wprowadzenie +
Moduł 1. Dobrostan psychospołeczny. Zrozumieć stres -
15.10.2024
Spotkanie wprowadzające online
-
29.10.2024 - 11.11.2024
Moduł 2. Pole regeneracji. Zasady wsparcia psychospołecznego
-
12.11.2024 - 25.11.2024
Moduł 3. Co jest ważne w pracy w klasie zróżnicowanej?
-
22.11 - 23.11 (piątek i sobota)
Spotkanie stacjonarne
-
26.11.2024 - 16.12.2024
Moduł 4. Stres i sposoby radzenia sobie z nim. Praca z uczniami w klasie -
cz. 1 -
17.12.2024 - 13.01.2025
Moduł 5. Samoregulacja. Praca z uczniami w klasie -
cz. 2 -
14.01.2025 - 31.01.2025
Moduł 6. Powrót do równowagi
5. Regulamin
6. Najczęstsze pytania
Formalnie taka zgoda nie jest potrzebna. Wsparcie uczniów w pokonywaniu stresu jest elementem działań wychowawczo-profilaktycznych. To zatem element codziennej pracy szkoły. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela specjalistę lub asystenta pracującego w szkole, który podczas szkolenia zyskuje potrzebną wiedzę i umiejętności.
Warto natomiast poinformować rodziców, że podejmujesz działania, które mają za zadanie obniżyć poziom napięcia i stresu u uczniów i poprawić ich możliwości edukacyjne. To pomoże uniknąć sytuacji, w której rodzice nie wiedzą, co proponuje się im dzieciom i czują się zaniepokojeni. Być może zainspiruje to rodziców do zainteresowania się programem i wsparcia tych działań w domu.
Nie. Program BLP 1 ma charakter wsparcia psychospołecznego, czyli działania, które może podjąć każda osoba po przeszkoleniu. Z założenia nie ma i nie powinien mieć on charakteru terapii. Dlatego wymaga jedynie udziału w szkoleniu i stosowania się do zasad zawartych w programie.
Tak. Każdy uczestnik otrzyma cztery gotowe scenariusze do pracy z dziećmi i młodzieżą, publikację „Better Learning Programme 1. Wspieranie powrotu do nauki uczniów w sytuacjach kryzysowych”, ze wskazówkami, jak te scenariusze realizować, a także dodatkowe materiały przydatne w realizacji sesji z klasą. Podczas szkolenia stacjonarnego będą także pracować warsztatowo z tymi scenariuszami i otrzymają dodatkowe wskazówki ich realizacji w szkole.
Autorzy rekomendują stosowanie programu BLP 1 w grupie wiekowej 10-16 lat. Po niewielkich modyfikacjach jest stosowany również w grupach młodszych (od 6. roku życia) i starszych (do końca szkoły średniej). O tym w jaki sposób pracować ze scenariuszami BLP1 dowiesz się więcej podczas szkolenia stacjonarnego.
Tak. Celem projektu jest przygotowanie osób uczestniczących do pracy dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem programu BLP 1. Z tego względu prosimy o przeprowadzenie w jednej klasie cyklu czterech spotkań z wykorzystaniem gotowych scenariuszy. Każde spotkanie to jedna godzina lekcyjna. Doświadczenie pracy z uczniami omówimy w 4 i 5 module naszego kursu e-learningowego.
Tak. Zachęcamy, aby do projektu zgłosiła się więcej niż jedna osoba.Doświadczenie naszych uczestników pokazuje, że współpraca w parach lub grupach osób o różnych funkcjach i kompetencjach (np. wychowawca-nauczyciel, pedagog-wychowawca, nauczyciel-psycholog itp.) może mieć pozytywny wpływ nie tylko na realizację działań w szkole i zwiększać ich efektywność, ale także dawać poczucie wsparcia i sprawczości oraz satysfakcję. Udział w projekcie wymaga rejestracji każdej osoby z danej szkoły, niezależnie od tego, czy pracują one z tą samą grupą uczniów, czy nie.
Formalnie nie ma takiej konieczności, ale wsparcie ze strony dyrekcji szkoły może być pomocne w realizacji działań z uczniami i uczennicami w sytuacji jeśli osoba uczestnicząca będzie chciała angażować w niektóre aktywności innych pracowników szkoły lub informować o projekcie i jego rezultatach rodziców uczniów i uczennic.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Większość aktywności odbywa się on-line na platformie szkoleniowej lub podczas spotkań w formule zdalnej. Podczas spotkania stacjonarnego uczestnicy mają zapewniony nocleg i posiłki oraz częściowy zwrot kosztów podróży.
Tak – jeśli zrealizujesz wszystkie obowiązkowe elementy projektu w wyznaczonych terminach, w tym weźmiesz udział w spotkaniu stacjonarnym. Zaświadczenie będzie do pobrania na stronie zapisy.ceo.org.pl po zakończeniu i podsumowaniu projektu przez CEO po przesłaniu przez koordynatorkę informacji o możliwości jego pobrania.
Na platformie online CEO. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak działa platforma, obejrzyj poniższy film:
7. Kontakt
Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki
Ekspertka edukacyjna i koordynatorka projektu Kaja Pogorzelska
- pomoże Ci wejść do projektu,
- opowie o korzyściach z uczestnictwa.
8. Partnerzy
Projekt wspierany przez Norad i Norwegian Refugee Council.
Poznaj inne projekty
Szykujemy właśnie ofertę na nowe, wiosenne półrocze. Poczuj znów radość z uczenia. Dołącz bezpłatnie.
Zainteresowany innym projektem?
Zobacz inne obszary naszych działań
Privacy Overview
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |