Od września 2023 r. Centrum Edukacji Obywatelskiej prowadzi szeroko zakrojone działania mające na celu wsparcie integracji edukacyjnej w polskich szkołach. Podsumowujemy zakończone projekty, dzielimy się sukcesami i zachęcamy do korzystania z opracowanych przez nas materiałów.
Integracja edukacyjna w polskich szkołach
Celem naszych projektów było wsparcie szkół w dostosowaniu się do potrzeb zarówno uczniów i uczennic polskich, jak i ukraińskich. Dzięki integracji edukacyjnej możliwe jest tworzenie w szkole warunków, które sprzyjają odnoszeniu sukcesów edukacyjnych przez wszystkich uczniów, niezależnie od ich narodowości i zróżnicowanych potrzeb.
W roku szkolnym 2023/2024 z naszych projektów wsparcia oraz wydarzeń skorzystało ponad 3500 nauczycieli i nauczycielek z całej Polski. Co więcej, potrzeby kadry szkolnej w zakresie wsparcia integracji edukacyjnej dodatkowo wzrosły wraz z wprowadzeniem we wrześniu 2024 r. obowiązku szkolnego dla ukraińskich dzieci. Dzięki przeniesieniu finału projektu na pierwszy kwartał roku szkolnego 2024/2025, udało nam się zapewnić ciągłość podejmowanych działań, a co za tym idzie wzmocnić ich długofalowe oddziaływanie.
W naszej szerokiej ofercie wsparcia znalazły się:
Projekty wsparcia dla nauczycielek i nauczycieli
„Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie” – projekt dla szkolnych liderów i liderek odpowiedzialnych za zarządzanie i ułatwianie integracji edukacyjnej.
„Klub dobrej rozmowy” – projekt, którego celem było wsparcie nauczycieli i nauczycielek w przybliżaniu młodym ludziom tematów migracji, wielokulturowości i tożsamości.
„O redukcji stresu” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 1 w swoich szkołach.
„Redukcja stresu dla lepszego uczenia się” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 2 w swoich szkołach.
„Globalna szkoła. Na początek” – projekt wprowadzający nauczycieli i nauczycielki w zagadnienia edukacji globalnej.
Całościowe projekty wsparcia dla szkół
„O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół” – projekt pilotażowy realizowany w ośmiu szkołach odpowiadający na zdiagnozowane w nich potrzeby. Celem projektu było stworzenie w nich lepszych warunków do uczenia się poprzez redukcję stresu.
„Wychowanie to podstawa” – projekt wzmacniający wychowawców i wychowawczynie oraz pomagający dyrektorom i dyrektorkom stworzyć spójną koncepcję działań wychowawczych, w którym wzięło udział 20 szkół z całej Polski.
Cykl webinariów i seminariów online
Bezpłatne spotkania online dla nauczycieli oraz dyrektorów miały na celu inspirację i wzmocnienie w codziennej pracy. Nagrania webinariów dostępne są na naszym kanale YouTube.
Warsztaty i seminaria regionalne dla dyrektorów
W listopadzie 2023 r. odbyły się dwa regionalne spotkania dla dyrektorów i dyrektorek: w Krakowie, zorganizowane we współpracy z Fundacją im. Mikołaja Reja w Krakowie oraz w Poznaniu, zorganizowane we współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Warsztaty były odpowiedzią na wyzwania, które pojawiły się w związku z przyjęciem do polskich szkół uczniów i uczennic z Ukrainy, przy jednoczesnym braku systemowego wsparcia w tym zakresie. Tematami spotkań były zgłoszone przez uczestników i uczestniczki problemy związane z włączaniem nauczycieli i nauczycielek w procesy decyzyjne dotyczące życia szkolnego.
Konferencje dla dyrektorów i dla nauczycieli
Konferencja dotycząca edukacji globalnej: „Spokój w sobie – pokój w świecie. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Konferencja dla dyrektorów: „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Konferencja dla absolwentów projektów Better Learning Programme i projektu „Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie”: „Polska-Ukraina. Razem w szkole”
Materiały edukacyjne
W ramach naszych działań mających na celu popularyzację wiedzy z zakresu integracji edukacyjnej opracowaliśmy ponad 80 materiałów edukacyjnych. Stworzyliśmy również stronę internetową zawierającą zbiór publikacji dostępnych do pobrania i szerokiego użytku.
Wśród materiałów znalazły się wskazówki i dobre praktyki wspierające integrację dzieci z Ukrainy w polskich szkołach, niezbędniki dla wychowawców i nauczycieli przedmiotowych, nagrania z ćwiczeniami do przeprowadzenia w klasie, plakaty i infografiki, a także odcinki podcastów.
Wszystkie materiały zostały oparte o doświadczenia nauczycielek i nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Całość została opracowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej przy współpracy z Norwegian Refugee Council.
Oddziaływanie długofalowe
Dzięki programowi wsparcia integracji edukacyjnej udało nam się stworzyć zasoby i narzędzia, które służą nauczycielom i dyrektorom w codziennej pracy w szkołach, do których od 2022 r. dołączyła znaczna liczba uczniów i uczennic z Ukrainy. Długofalowe oddziaływanie tych działań nie tylko wspiera integrację kulturową i językową, ale również przyczynia się do budowania bardziej inkluzywnej szkoły, w której każdy uczeń czuje się akceptowany i ma możliwość rozwoju.
Zgromadzone doświadczenia oraz opracowane materiały stanowią solidną podstawę do dalszej pracy nad włączaniem uczniów z różnych środowisk do polskiego systemu edukacji. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej będzie kontynuować podjęte działania w przyszłości, tak aby wspierać w szkołach integrację, która nie tylko pomaga mierzyć się z wyzwaniami, ale także umożliwia wzajemne czerpanie z naszych różnorodnych doświadczeń i perspektyw.
Działania z zakresu integracji edukacyjnej są finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.