Jakie działania klimatyczne podjęli uczestnicy programu „Globalna szkoła”? Prezentacja projektów

Aktualność

W piątek 10 czerwca odbyło się podsumowanie projektów młodzieżowych programu „Globalna szkoła. Razem dla klimatu”. Do Warszawy na Osiedle Jazdów przyjechały zespoły uczniowskie ze szkół z całej Polski, aby opowiedzieć o projektach, które w ciągu ostatniego semestru realizowały w swoich szkołach i społecznościach lokalnych na rzecz ochrony klimatu. Rozmawialiśmy o wodzie, podziwialiśmy plakaty, dowiedzieliśmy się, jak nadawać ubraniom drugie życie i jak zmienić przestrzeń wokół szkoły w piękny ogród! Chcecie bliżej poznać pomysły uczniów i uczennic? Zapraszamy do lektury!

Warszawskie Osiedle Jazdów odwiedziło dziesięć z niemal stu zespołów uczniowskich, które pracowały cały semestr nad swoim projektem w ramach programu „Globalna szkoła” i ścieżki „Razem dla klimatu”. Młodzi ludzie stworzyli ciekawe, zaangażowane, różnorodne, nastawione na ochronę klimatu, ale też poprawiania jakości życia lub zmieniania nawyków członków i członkiń społeczności szkolnej. Poznajcie prace niektórych z nich!

Zmienić myślenie o modzie i żywności

Na nasze wydarzenie przyjechał m.in. zespół uczniowski z Zespołu Szkół im. Gustawa Morcinka n1 w Tychach, który reprezentowały Oliwia i Agnieszka.

– Nasze działania w ramach projektu polegały przede wszystkim na stworzeniu dwóch artykułów: jednego na temat testów na zwierzętach, ale pod kątem zmiany klimatu, a nie kwestii etycznej, a drugi na temat marnowania żywności w kontekście zmiany klimatu. Obydwa artykuły zostały opublikowane na stronie YoungFace.tv. A dodatkowo w naszej szkole udało nam się zorganizować akcję wymiany obrać – opowiadają uczennice.

Oliwia i Agnieszka twierdzą, że pisanie artykułów było wyzwaniem, o tyle ciekawym co też trudnym, bo przy pracy nad materiałem, musiały wziąć pod uwagę wiele aspektów i podzielić się pracą w grupie.

Klimatyczne Projekty Młodzieżowe CEO

– Każdy musiał się zorganizować i znaleźć jakieś rzetelne informacje i je opracować. Do artykułów też przygotowaliśmy ankiety, które wypełniali uczniowie z naszej szkoły. Pokazała ona, jaką świadomość na temat tych kwestii mają nasi koledzy i koleżanki. Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas też popularność naszej wymiany ubrań w szkole, w której wzięli udział nie tylko uczniowie, ale też pracownicy naszej szkoły – dodają.

 

 

Artykuł Oliwi, Agnieszki i ich kolegów i koleżanek z zespołu, możecie przeczytać TUTAJ.

Ogród ma same plusy

Ambitnie do zadania podszedł też zespół ze Szkoły Podstawowej w Popowie Kościelnym. Uczennice VII klasy Natalia i Otylia opowiedziały nam o tym, jak razem z kolegami i koleżankami stworzyli na terenie obok swojej szkoły ogród:

– Nasz zespół liczy około dziesięciu osób z różnych klas, a projekt realizowaliśmy po zajęciach. Polegał on na modernizacji naszego ogrodu szkolnego, czyli takiego naszego zielonego zakątka. Zdecydowaliśmy się zająć się ogrodem, bo ma on dużo walorów estetycznych, ale też takich przydatnych w życiu. Z ogrodu mamy jedzenie – jak warzywa i owoce urosną, robimy z nich sałatki. Obok tego są kwiatki, więc jest też tam miło i estetycznie. Mamy wiatę, pod którą są ławki i jak jest ciepło, wychodzimy tam na niektóre lekcje. Koledzy i koleżanki ze szkoły byli bardzo szczęśliwi, ponieważ zrobienie ogrodu nie ma samych minusów, tylko same plusy – opowiadają uczennice.

 

 

Globalna szkoła CEO

A co dla nich samych znaczy możliwość zrealizowania tak dużego projektu, który będzie służył całej szkolnej społeczności?

– W trakcie tych działań nauczyliśmy się na pewno odpowiedzialności za rośliny, a przy tym rozwijaliśmy swoje zainteresowania. Co było trudne? Zorganizowanie czasu, bo teraz mamy bardzo dużo nauki – dodają Natalia i Otylia.

Oszczędzać wodę

Ze Szkoły Podstawowej im. Erywasta Estkowskiego w Mikstacie przyjechała do nas m.in. Oliwia z IV klasy, która bardzo chętnie dzieliła się informacjami na temat wody i jej oszczędzania, które zdobyła podczas pracy nad projektem:

– Zajęliśmy się projektem oszczędzania wody. Dowiedziałam się np. że odkręcony na 5 minut kran to 50 litrów wody. Lepiej kąpać się pod prysznicem, ponieważ podczas kąpieli w wannie zużywa się 115-150 litrów wody. Zamiast podlewać wężem, pomyśl nad ponownym wykorzystaniem wody, np. podlewaj rośliny deszczówką, a nie wodą z kranu – wylicza Oliwia. – Marnotrawstwo żywności to również marnotrawstwo wody. Do kosza trafia prawie pięćdziesiąt procent kupionego pieczywa, jedna trzecia warzyw i wędlin. Wyrzucanie do kosza 1 kg wieprzowiny wiąże się z marnowaniem ok 6 tysięcy litrów wody zużytych do jej wyprodukowania – opowiada i pokazuje poszczególne informacje na plakacie. Informacje te nie były przeznaczone jedynie dla nas, ale uczniowie i uczennice chętnie dzielili się z nimi ze swoją społecznością szkolną.

Projek młodziezowy CEO

– Ten plakat przygotowaliśmy razem z naszą klasą i naszą wychowawczynią – opowiada Oliwia. – Pracujemy w Globalnej szkole od pierwszej klasy. Razem szukaliśmy informacji do plakatu w Internecie i w książkach. Próbowaliśmy też przekazać te informacje kolegom i koleżankom ze szkoły. Tłumaczyliśmy im, żeby na przykład zakręcali kran – mówi o swoich działaniach.

O tym, czy uczniowie w Mikstacie interesują się klimatem, ekologią i są chętni do podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody, rozmawialiśmy też z opiekunką grupy, panią Danutą Nowetą:

– Zaczęłam pracować w edukacji globalnej już z dziećmi z klasy pierwszej poprzez różne apele, happeningi. Robimy rokrocznie Tydzień Edukacji Globalnej. W związku z tymi działaniami, które pozwalają na szersze spojrzenie, na edukację klimatyczną, zależności globalne, w szkole zaczęło się w końcu coś dziać. Zaczęła się zbiórka makulatury, baterii, telefonów komórkowych, rzetelna segregacja śmieci, zbieramy ubrania, żeby nadać drugie życie tym rzeczom używanym. Staramy się zachęcać, żeby robić zakupy u producentów lokalnych, których i nas jest bardzo dużo. Dzieci zaczęły używać bidonów do picia, mniej używają plastiku. Uczniowie reagują na te tematy bardzo pozytywnie, bardzo się tym interesują. Chcą, aby świat byłe ekologiczny, dobry i bardzo są wrażliwi na te tematy – mówi o zmianach w swojej szkole nauczycielka. Podkreśla jednak, że to zasługa zarówno nauczycieli, ale też w dużej mierze uczniów i uczennic. – Widzę, że uczniowie zwracają uwagę, żeby nie używać w szkole folii, starają się oszczędzać wodę, bo wiedzą, że inne kraje na świecie mają problem z dostępem do wody. I w tych działaniach jest dużo ich własnej inicjatywy. Czasami nawet sami mi zgłaszają: proszę pani, tam jest problem, może coś zrobimy? – dodaje.

Wspólnie spędzić czas

Po prezentacji projektów uczestnicy i uczestniczki zostali jeszcze razem na kilka godzin, aby miło spędzić razem czas. Obejrzeliśmy spektakl klimatyczny „Kosmiczne rewolucje”, który zagrała Fundacja Mały Dom Kultury, a następnie wybraliśmy się na spacer po okolicy. Uczyliśmy się uważności na przyrodę i poznawaliśmy aktywistyczne oblicze Warszawy.

Kosmiczne Rewolucje

Chcesz być częścią programu i w swojej szkole także realizować takie działania? Zapisz się do programu „Globalna szkoła”!

Inne aktualności

Aktualności

warsztat AI
05/03/2025
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Globalne wyzwania w liczbach. Jak krytycznie pracować z danymi z raportów, aby rozwijać krytyczne myślenie?””
Liczby mówią same za siebie? Niekoniecznie. Aby je dobrze zrozumieć potrzebujemy umiejętności ich interpretacji i krytycznego myślenia. A szczególnie gdy sięgamy po dane dotyczące globalnych wyzwań 🌎 👉 Dlatego zapraszamy...
czytaj więcej»
Webinarium „Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?"
05/02/2025
Webinarium „Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?”
Za oknem kolejna nietypowa polska zima. Zjawiska pogodowe zaskakują, liczba doniesień o zmianie klimatu przytłacza, a ilość dezinformacji na ten temat stale rośnie. Młodzież przyjmuje wobec tych faktów różne postawy...
czytaj więcej»
nowe projekty edukacji globalnej
24/01/2025
Ruszyły zapisy do projektów wsparcia w drugim semestrze!
W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 ruszają dwa nowe projekty wsparcia z zakresu edukacji globalnej: „Globalna szkoła. Działamy dla świata” i „Globalna szkoła. Spotkania dla Planety”.Wiesz, że Twoją najważniejszą  pracą...
czytaj więcej»
warsztat AI
08/01/2025
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „AI i streaming – ukryte koszty dla świata”
Zapraszamy na warsztat online z trenerem edukacji globalnej Łukaszem Bartosikiem „AI i streaming – ukryte koszty dla świata”. Na najbliższym spotkaniu pochylimy się nad tematem AI. Sztuczna inteligencja to gorący temat....
czytaj więcej»
warsztaty
03/12/2024
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”
Zapraszamy na warsztat online z trenerem edukacji globalnej Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”.Na co dzień słyszymy wiele opowieści o migracjach oraz osobach z...
czytaj więcej»
Tydzień Edukacji Globalnej 2024
24/09/2024
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Włącz się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze! TEG to wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań,...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań