Relacja z obozu „Młodzież na rzecz globalnych wyzwań”

Aktualność

Sprawy klimatu nie są im obojętne. Chcą dowiadywać się o migracjach i globalnych współzależnościach.  Odkrywają, jak działają media i jak świadomie z nich korzystać lub je tworzyć. I co najważniejsze – chcą działać na rzecz globalnych wyzwań. Z takimi młodymi ludźmi mieliśmy przyjemność spędzić sześć dni w ośrodku Wilga pod Warszawą. Co się działo? Swoimi wrażeniami z obozu dzieli się stażystka CEO i jego uczestniczka Małgorzata Kuśmierczyk.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień 1: Powitalny

Zdawać by się mogło, że pierwszy dzień na obozie jest synonimem słowa chaos. Nie wiem jednak, czy można mówić bezpośrednio o chaosie w miejscu, w którym każdy potrafi odnaleźć swoje miejsce i gdziekolwiek się nie rozejrzy, znajdzie towarzystwo osób niesamowicie utalentowanych i mądrych, ale przede wszystkim świadomych wyzwań XXI wieku.

Nasz wyjazd rozpoczęliśmy rano, wyjazdem do Wilgi spod Pałacu Kultury i Nauki. Przez gospodarzy przyjęci zostaliśmy ciepło, na dodatek już czekał na nas obiad. Później rozpoczęła się część właściwa. Uczestnicy poznali cele wyjazdu, a także podzielili się swoimi własnymi oczekiwaniami i obawami, co do nadchodzących kilku dni. Na wszystkich twarzach dominował optymizm, chęć zmierzenia się z każdym z warsztatów, a w powietrzu czuć było głód przyjaźni, które zawiążą się w tym tygodniu, lecz trwać będą latami.

Następnym punktem planu dnia była poprowadzona przez wychowawców integracja. Dzięki niej poznaliśmy swoje wzajemne supermoce i ulubione rzeczy. Był to też doskonały wstęp do wieczornego ogniska, które pozwoliło wszystkim zakończyć dzień z uśmiechem i ekscytacją związaną z nadchodzącymi warsztatami.

Dzień 2: Globalny

W dzień drugi weszliśmy z otwartą głową. Rozpoczęliśmy ćwiczeniem „jestem…”, które pozwoliło nam zastanowić się nad własnymi cechami.
Pierwszy warsztat inspirował nas ponadczasowym cytatem Martina Luthera Kinga: Zanim skończysz śniadanie, już zależysz od większości świata. W jego ramach zastanawialiśmy się nad globalnymi współzależnościami, pracowaliśmy w grupach szukając pochodzenia codziennych produktów, które lądują na naszych stołach. Pozwoliło nam to na zauważenie korelacji pomiędzy naszą codziennością a kulturą, polityką, społeczeństwem. W ten sposób udało nam się stworzyć sieć powiązań, na którą zazwyczaj nie zwracaliśmy uwagi. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiali się, jaką drogę musi przebyć kakao, by trafić na polski stół.
Kolejne ćwiczenie było nieco bardziej geograficzne. Zostaliśmy podzieleni na poszczególne kontynenty, proporcjonalnie do gęstości zaludnienia danego obszaru. Głównym celem było pochylenie się nad tematyką nierówności społecznych i powodów, dla których owe nierówności występują. Kolejnym krokiem było zastanowienie się nad stopniem emisji CO2 przez każdy z kontynentów. Wielkie zdziwienie wzbudził fakt, że najwięcej dwutlenku węgla jest generowane przez Azję. Uczestnicy wspólnie uzmysłowili sobie, że pomimo tego, jesteśmy za niego współodpowiedzialni. Elementem wzmacniającym świadomość w zakresie klimatu stały się puzzle klimatyczne, umożliwiające poszukiwanie alternatyw do działań o negatywnym wpływie na naszą planetę.

Po obiedzie zagłębiliśmy się w świat historii migracyjnych. W ferworze kreatywności każdy mógł stworzyć własną historię migranta, która później została zweryfikowana przez (niestety czasem szarą) rzeczywistość. Zastanawialiśmy się nad tym, kim jest migrant i migrantka, jak czuje się w kraju innym od kraju swojego pochodzenia oraz co możemy zrobić dla migrantów i migrantek w naszej społeczności lokalnej. Wspólnie poszukaliśmy narzędzi społecznego aktywizowania migrantów i migrantek w Polsce.

Na koniec dnia czekała na nas opowieść Olgi o migracjach i VR. Możliwość zapoznania się z historiami migrantów w rozszerzonej rzeczywistości zrobiła na uczestnikach ogromne wrażenie.

Dzień 3: Medialny

Trzeciego dnia przyjechali do nas goście z Demagoga, profesjonalnej strony zajmującej się fact-checkingiem. Rozpoczęliśmy od aktywnej formy poznania działalności stowarzyszenia, poprzez pracę w grupach. Mieliśmy wczuć się w profesjonalnych fact-checkerów i odkryć, który z kandydatów na prezydenta planuje zlikwidować letnie wakacje. Dowiedzieliśmy się, jak podchodzić do informacji dostępnych w sieci krytycznie i jakie narzędzia możemy do tego celu wykorzystywać. Ciekawym sprawdzeniem wiedzy uczestników warsztatu był przygotowany przez stowarzyszenie Kahoot. Udział w grze pozwolił zrozumieć, jak cienka i często niezauważalna jest granica pomiędzy faktami a fake newsami. W ostatnim bloku warsztatów uczestnicy mieli możliwość zapytania pracownika Demagoga o specyfikę pracy w fact-checkingu. O to, czy wymagane jest konkretne wykształcenie oraz jak uniknąć stronniczości w pracy, mając jednocześnie na względzie własne poglądy.
Kolejnym komponentem naszego dnia był warsztat fakultatywny. Uczestnicy mieli do wyboru ułożenie mozaiki klimatycznej, która pozwoliła ułożyć sobie w głowie, w jaki sposób postępuje zmiana klimatu, co ją determinuje i w jaki sposób wpływa to na życie każdego z nas. Drugą opcją był warsztat omawiający zastosowanie VR w praktyce edukacyjnej. Uczestnicy podzielili się swoimi refleksjami na temat ścieżek dotyczących życia imigrantów i migrantki, z którymi zapoznali się dnia poprzedniego.
Zwieńczeniem dnia pełnego pracy były podchody poprowadzone przez wychowawców w lokalnym lesie. Podchody umożliwiły jeszcze większą integrację całego obozu.

Dzień 4: Warszawa

Czwartego dnia opuściliśmy naszą bezpieczną przystań, Wilgę, w poszukiwaniu nowych wyzwań w stolicy. Po dojechaniu do miasta, rozpoczęliśmy spacer z przewodniczką. Nie był to jednak zwyczajny spacer, uczestniczyliśmy bowiem w wycieczce wielokulturowej. Tym samym, zamiast po raz kolejny zwracać uwagę na socrealistyczny charakter architektury Pałacu Kultury i Nauki, zobaczyliśmy najlepiej zachowane kamienice żydowskie na ulicy Próżnej, czy dowiedzieliśmy się, gdzie w Warszawie mieszka najwięcej Wietnamczyków.
Kolejnym etapem wycieczki była droga na Jazdów – niesamowite warszawskie osiedle, które pomimo geograficznego położenia w centrum miasta, urzeka urokiem sielanki i spokoju. Na Jazdowie nakarmiła nas Słuszna Strawa, kolektyw migrancki, promujący wielokulturowość zgodnie z zasadą przez żołądek do serca. Naszym kubkom smakowym zaserwowano prawdziwą podróż dookoła świata.
Na Jazdowie czekało na nas nie tylko jedzenie. Wojtek oprowadził nas po pozostałych domkach, przy okazji pokrótce wyliczając inicjatywy organizacji pozarządowych, mających tam swoje siedziby. W tym urokliwym otoczeniu mieliśmy okazję zapoznać się także z działalnością lokalnych aktywistów, włączając w to praktyczną lekcję o działaniu kooperatyw spożywczyh oraz wskazówki, jak wykonać swój własny projekt społeczny w ramach Zwolnionych z Teorii. Spotkanie to było potężną dawką inspiracji i prawdziwym impulsem do działania.
W ramach odpoczynku uczestnicy pod opieką wychowawców podzielili się na dwie grupy. Jedna wybrała się do Łazienek Królewskich, podczas gdy druga zajęła się eksploracją warszawskiej starówki. Spacer w pięknej okolicy pozwolił wszystkim odpocząć i naładować swoje akumulatory przed kolacją w Krowarzywa. Do Wigilii wróciliśmy późnym wieczorem, zmęczeni, ale gotowi na kolejny dzień pełen emocji.

Dzień 5: Projekt młodzieżowy & Storytelling

W piąty dzień weszliśmy nieco niewyspani, w końcu wycieczka do Warszawy była bardzo aktywna! Eksperci z CEO, Hania i Tomek, poprowadzili kolejne warsztaty: z metody projektu młodzieżowego oraz storytellingu. Uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób mogą przekazywać informacje, by trafiały do właściwych odbiorców i odbiorczyń, jak dostosowywać swój język i dlaczego ludzkie historie trafiają do nas znacznie bardziej niż dane. Poznaliśmy przepis na mikropowieść, która może być sprawnym sposobem komunikacji z innymi. Warsztat ze storytellingu był bardzo emocjonalny. Uczestnicy i uczestniczki otworzyli się na siebie nawzajem, opowiadając o kwestiach istotnych: wykluczeniu, migracjach, zmianach klimatu. Nie obyło się bez łez wzruszenia.
Warsztat z projektu młodzieżowego był ukierunkowany na działanie. Poznaliśmy technikę, jak planować swój projekt i jak konkretyzować jego cele. Uczestnicy mieli wczuć się w różne role, takie jak radni miasta czy aktywiści, by spojrzeć na kwestie realizacji konkretnych przedsięwzięć z wielu stron. Należało wyjść z własnej strefy komfortu i poszukać rozwiązań właściwych dla wszystkich. Ćwiczenie to promowało dialog i spojrzenie na problem z różnorakich perspektyw. To była cenna lekcja pracy w grupie!
Po tym wszystkim nasi uczestnicy zastanowili się nad tym, co ich motywuje. Dlaczego działają bądź chcą działać społecznie? Co jest tego celem? Samoświadomość jest bardzo ważnym elementem działalności aktywistycznej, stąd cennym ćwiczeniem było pochylenie się nad nią.
Ostatni wieczór na obozie trwał długo. Cieszyliśmy się swoim towarzystwem do wczesnych godzin rannych, grając w siatkówkę, szachy, oglądając filmy. Nieodłącznym elementem programu było zatańczenie wspólnej belgijki i nieformalne karaoke. Nie obyło się też bez smutków, związanych z końcem wydarzenia.

Warsztaty storytelling CEO

Dzień 6: Zakończenie

Jak to mówią, wszystko co dobre, szybko się kończy. Tak samo jest niestety z naszym obozem klimatyczno-migracyjnym. Ze względu na ograniczony czas, trzeba było się bardzo spieszyć. Wczesne śniadanie było wstępem do wzmocnienia, poprowadzonego przez Tomka. Wzmocnienie stanowiło bardzo refleksyjną część zajęć. Wspólnie zastanowiliśmy się nad efektami obozu, nad tym, co było dla nas najbardziej wartościowe i co z niego wynieśliśmy.

Część ewaluacyjną poprowadziła Magda. Jednym z elementów naszego obozu była nauka o storytellingu. Magda postanowiła to wykorzystać. Poprosiła uczestników, by przy pomocy karty Dixit zilustrowali swoje doświadczenia związane z obozem. Powstawanie jak feniks z popiołów, perspektywa ziemi a sufitu to tylko nieliczne refleksje na temat obozu.
Wspólna praca w grupie, podpisywanie własnych koszulek i łzy wzruszenia związane z ostatnim dniem na obozie były pięknym zwieńczeniem wydarzenia. Z uśmiechem na ustach i światłem w sercu jesteśmy przekonani, że nasi aktywiści będą zdobywać  i zmieniać świat. Patrząc na tak obiecujące pokolenie, nie ma wątpliwości, że jest on w dobrych rękach.

 

Chcesz dowiadywać się o naszych bieżących wydarzeniach? Śledź nas na Facebooku Edukacja Globalna CEO.

Inne aktualności

Aktualności

22/11/2021
Globalna szkoła podczas AfryKamery w Kinotece
Drodzy Nauczyciele i Nauczycielki, w imieniu Centrum Edukacji Obywatelskiej, Festiwalu AfryKamera oraz Kinoteki zapraszamy Was i Waszych uczniów i uczennice na kinową przygodę „Globalna szkoła w kinie" w ramach festiwalu AfryKamera! Przeniesiemy się do Afryki i wspólnie stawimy czoło globalnym
czytaj więcej»
10/11/2021
Nie musimy wszyscy się zgadzać. Webinarium „Jak rozmawiać o migracjach nie tylko w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej?”
15 listopada w godzinach 18:00 – 20:00 zapraszamy nauczycieli i nauczycielki do rozmowy o tym, jak o migracjach ludności rozmawiać w szkole uwzględniając sytuację na granicy Polski z Białorusią.  Link do zapisów https://rejestracja.ceo.org.pl/content/zapisy-na-webinarium-jak-nie-tylko-w-czasie-tygodnia-edukacji-globalnej-rozmawiac-o Nie musimy wszyscy się zgadzać. Nie musimy
czytaj więcej»
05/11/2021
Zapisz się na webinary w ramach festiwalu „Świat w szkole, szkoła w świecie”
Zapraszamy do zapisów uczniów i uczennic na poszczególne wydarzenia w ramach festiwalu „Świat w szkole, szkoła w świecie”. Czekają na Was wspaniałe spotkania z aktywistkami, które podjęły ciekawe inicjatywy i chcą się podzielić tym doświadczeniem. Możecie wspólnie oglądać spotkanie w
czytaj więcej»
31/10/2021
Dołączcie do Tygodnia Edukacji Globalnej!
Drodzy Nauczyciele i Nauczycielki, jak co roku zachęcamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go!  Zapraszamy szkolne zespoły młodzieżowe do uczestnictwa w Festiwalu internetowym
czytaj więcej»
20/10/2021
Jak w szkole rozmawiać z uczniami i uczennicami o uchodźstwie?
Obrazy prezentowane w mediach w związku z przejęciem Afganistanu przez talibów i sytuacją na granicy polsko-białoruskiej w nas wszystkich wywołują silne emocje. Nawet jeśli uczniowie i uczennice w pełni nie rozumieją, co dzieje się na granicy, nie znaczy, że tego
czytaj więcej»
20/10/2021
Aplikuj na wyjazd dla dziennikarzy i dziennikarek na Ukrainę
Największa estońska organizacja MONDO, która zajmuje się pomocą humanitarną, współpracą rozwojową i edukacją globalną zaprasza dziennikarzy i dziennikarki z Łotwy, Litwy, Polski, Estonii i Niemiec do wzięcia udziału w wizycie studyjnej na Ukrainie. Podczas wyjazdu uczestnicy i uczestniczki skupią się
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań