Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023

Aktualność

 

Drogie Nauczycielki, drodzy Nauczyciele,

zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. Wydarzenie odbywa się od 1999 roku z inicjatywy Centrum Północ-Południe przy Radzie Europy.

 

Udział w TEG to możliwość włączenia się do globalnej akcji i wspólnego zmieniania świata na lepszy! To święto wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań, a także możliwość budowania wspólnoty i pokazania swojego zaangażowania.  

Z tej okazji po raz kolejny zapraszamy szkolne zespoły młodzieżowe do uczestnictwa w Festiwalu internetowym „Pokój dla planety. Planeta pokoju”. Razem z Wami chcemy zastanowić się, jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania w szkole przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju. Weźmiemy pod lupę takie zagadnienia jak zmiana klimatu, migracje, nasze kontakty z naturą, czy dbanie o różnorodność biologiczną, a do tego będziemy ćwiczyć krytyczne myślenie

Jak mówić o konfliktach? Jak radzić sobie z nimi, żeby działać, a jednocześnie zachować wewnętrzny (s)pokój? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas tegorocznego festiwalu. Jego celem jest podjęcie tematów planety i pokoju oraz włączenie młodzieży do aktywności odpowiadających na globalne wyzwania.

Wydarzenia festiwalu zostały podzielone na dwie grupy: aktywności dla nauczycieli i nauczycielek oraz aktywności dla uczniów i uczennic. 

 

O FESTIWALU 

 

W tym roku zasadnicza część festiwalu będzie trwała trzy dni, od 14 do 16 listopada (wtorek-czwartek).
Tydzień wcześniej odbędzie się krótkie webinarium wprowadzające. 

W trakcie festiwalu zarówno uczennice i uczniowie, jak i nauczyciele i nauczycielki będą mieć okazję uczestniczyć w webinariach dotyczących globalnych wyzwań. Do tego młodzież stworzy zespoły szkolne i wykona zadania w ramach gry korytarzowej, działając na terenie swojej szkoły. Rezultaty swoich działań zaprezentuje w internecie, na platformie festiwalowej. 

Festiwal przeznaczony jest dla nauczycielek i nauczycieli oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Zespoły młodzieżowe mogą liczyć od pięciu do dziesięciu osób, jedna szkoła może zgłosić do dwóch zespołów.

Wszystkie szczegóły dotyczące organizacji wydarzeń w szkole zostaną przekazane opiekunom i opiekunkom w czasie webinarium przygotowującego do Tygodnia Edukacji Globalnej, który odbędzie się 7 listopada.

 

AKTYWNOŚCI DLA NAUCZYCIELI I NAUCZYCIELEK

 

Dla tej grupy proponujemy trzy webinaria: webinarium wprowadzające, które przybliża tematykę tegorocznego TEG-u i wyjaśnia kwestie organizacyjne, oraz dwa webinaria merytoryczne, spośród których nauczyciele i nauczycielki mogą wybrać jedno. 

7 listopada (wtorek), godz. 17:30-18:30 
Webinarium wprowadzające

W trakcie tego webinarium przedstawimy ideę Tygodnia Edukacji Globalnej i zaprezentujemy aktywności, które CEO przygotowało na tę okazję. Będzie też możliwość, by zapoznać się z wszystkimi kwestiami dotyczącymi organizacji festiwalu.

14 listopada (wtorek), godz. 17:00-18:30
Webinarium
„O języku pokoju. Jak reagować na konflikty z empatią?” 

W trakcie webinarium weźmiesz udział w rozmowie dwóch praktyczek empatycznej komunikacji na temat tego, czym jest i czym może być konflikt. Wspólnie zastanowimy się nad swoimi przekonaniami na jego temat i strategiami, które przyjmują dorośli interweniując w dziecięce i młodzieżowe konflikty. Przyjrzymy się tym strategiom – na ile rozwiązania, które oferujemy są wspierające dla konfrontujących się osób – dla ich wspólnej relacji i indywidualnych potrzeb. Zaproponujemy podejście i sposoby działania, które wesprą adekwatne i odpowiedzialne reagowanie na spory uczniów i uczennic.

Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska oraz Alicja Owczarek.

Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.

Alicja Owczarek – trenerka komunikacji empatycznej, mediatorka w duchu NVC, dyplomowany coach. Absolwentka ekonomii Uniwersytetu Łódzkiego, a także Collegium Civitas na kierunku „Porozumienie bez Przemocy według Marshalla Rosenberga”. Swoją wiedzę z zakresu NVC zdobywała na licznych warsztatach. Sama prowadziła grupy empatii dla rodziców, warsztaty dla młodzieży, a także dla dorosłych. Jej ostatnie projekty dotyczyły rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze złością oraz z hejtem w internecie. Obecnie poszerza wiedzę z zakresu neurobiologii interpersonalnej. Prywatnie żona oraz mama nastoletnich córek.

15 listopada (środa), godz. 17:00-18:30
Webinarium „Jak nie zwariować w globalnym świecie? Czyli o radzeniu sobie ze stresem (nie tylko) klimatycznym”

W trakcie wykładu Magdalena Budziszewska opowie w ciepłych i niestrasznych słowach o różnych formach stresu wynikających z przejęcia globalnymi problemami, klimatem, przyrodą, nierównościami, migracjami, wojną. Następnie przedstawi sposoby dbania o siebie i wspierania uczniów i uczennice w radzeniu sobie z tego typu stresem i różnymi emocjami. Na koniec opowie o tworzeniu w życiu i szkole kultury regeneracji, czyli takich sposobów wspólnego działania, które zostawiają nas raczej wypoczętymi i zachęconymi, niż wypalonymi, wobec skali globalnych problemów. W wykładzie wystąpią też żaby z plasteliny i jeden bardzo biedny kot.

Dr Magdalena Budziszewska – psycholożka i badaczka związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktorka i współautorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne Podstawy Współczesnej Wiedzy o Zmianie Klimatu. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę i emocje ludzi powiązane ze współczesnymi kryzysami środowiskowymi. Miłośniczka gór i dzikich istot.

 

AKTYWNOŚCI DLA UCZNIÓW I UCZENNIC

 


WEBINARIA DLA UCZNIÓW I UCZENNIC

Trzy webinaria dla uczniów dotyczące kontaktów z naturą i bioróżnorodności, pokojowej komunikacji oraz krytycznego myślenia w dobie konfliktów wojennych i internetu odbędą się w trzech sesjach po 45 min w godzinach 9:30-12:15. Będą to spotkania z badaczkami i działaczami, którzy przekuwają swoje pomysły i zainteresowania w potrzebne i ważne społecznie zadania. Dzięki temu stają się inspiracją w odpowiadaniu na globalne wyzwania związane z planetą i pokojem.

14 listopada (wtorek), godz. 9:30-10:15
Webinarium
„Pokój w lesie. Dlaczego warto rozgościć się w przyrodzie?”

Czy wiecie, że kiedyś naszym naturalnym domem był las? 

Wyszliśmy z lasu do miast i płacimy za to zdrowiem…

A gdyby tak wrócić do domu? Urządzić sobie w nim swój pokój? Pokój, w którym odpoczniemy, zrelaksujemy się, nakarmimy zmysły i zadbamy o swoją odporność… 

Zapraszamy Was na webinarium, podczas którego dowiecie się:

  • jak natura wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację i  na nasze zdrowie?
  • na czym polegają i co nam mogą dać kąpiele leśne?
  • co my możemy zrobić dla przyrody, czyli dlaczego powinniśmy dbać o bioróżnorodność?

Spotkanie poprowadzi Magdalena Kołodziejczyk – założycielka i edukatorka Tulę las, absolwentka SGGW na Wydziale Nauk o Zwierzętach oraz Podyplomowych Studiów Pedagogicznych, wielbicielka przyrody, pasjonatka natury, realizatorka licznych projektów związanych z przyrodą. Przez wiele lat związana z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej Lasów Miejskich-Warszawa, ma ponad 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu edukacji przyrodniczej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz głowę pełną pomysłów na to, jak zachęcić innych do przyjaźni z naturą.

14 listopada (wtorek), godz. 10:30-11:15
Webinarium
„Pokój w głowie. Jak nie dać się fake newsom w czasach konfliktów?”

W czasach, gdy udostępniając informacje i pisząc własne opinie w internecie wszyscy współtworzymy media, uważność na tzw. fake newsy jest potrzebna jak nigdy wcześniej. W trakcie webinarium porozmawiamy o tym, czym jest krytyczne myślenie, w jaki sposób rozpoznawać prawdziwe informacje i oddzielać je od opinii. Zastanowimy się także, z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę, omawiając przykłady tematów związanych z migracjami i konfliktami zbrojnymi, które stanowią jedne z głównych wyzwań dla utrzymania pokoju na świecie.

Webinarium poprowadzi Anna Mikulska – badaczka i dziennikarka, specjalizująca się w temacie praw człowieka, głównie migracji i uchodźstwa, tworząca projekt @historieoczlowieku.

14 listopada (wtorek), godz. 11:30-12:15
Webinarium 
„O języku pokoju. Jak kłócić się pięknie?”

W trakcie webinarium przyjrzymy się temu, co jest uniwersalne dla wszystkich ludzi, a czym się różnią i z czego – w związku z tym – bierze się konflikt. Zastanowimy się też, dlaczego go potrzebujemy (sic!) i co robić, by nas nie rujnował, ale wspierał.

Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.


GRA KORYTARZOWA 15-16 listopada (środa- czwartek) 

Dla uczniów i uczennic przygotowaliśmy również grę korytarzową, która będzie trwać cały drugi i trzeci dzień. CEO przekaże opiekunom i opiekunkom grup zestaw zadań do gry. Zadania będą poświęcone globalnym zjawiskom związanym z planetą i pokojem, tropieniu powiązań oraz poszukiwaniu lokalnych rozwiązań i możliwości włączenia się w działania mające na celu poprawę sytuacji na świecie. 

Istotnym elementem gry będzie budowanie współpracy pomiędzy uczniami i uczennicami, wzmacnianie w szkole postaw solidarności i otwartości, a także ćwiczenie krytycznego myślenia. Spośród ponad 25 zadań, o różnym poziomie trudności, opiekunowie i opiekunki wybiorą minimum cztery zadania, które zaproponują młodzieży
w czasie gry.

Efekty zrealizowanych zadań zespoły będą umieszczać na Padlecie, gdzie będą miały też możliwość podejrzeć, jak pracują inne grupy.

TRZY KROKI DO ZGŁOSZENIA SWOEJ GRUPY MŁODZIEŻOWEJ NA FESTIWAL

Krok 1: Zaproś do uczestnictwa swoich uczniów i uczennice, następnie stwórzcie 5-10-osobowe zespoły.

Krok 2: Do 12 listopada zgłoś zespoły, których jesteś opiekunką/opiekunem za pomocą formularza dostępnego poniżej (Uwaga! Jest to inny formularz niż podany wyżej link
z zapisami na webinaria dla nauczycieli!).

Krok 3: Osoby zgłaszające zespoły młodzieżowe w okresie 
7-12 listopada otrzymają szczegółowy program w przeciągu
24 godzin.

Dzięki udziałowi w naszym wydarzeniu młodzież:

  • pozna zaangażowanych rówieśników i rówieśniczki z różnych zakątków Polski i podzieli się pomysłami i inspiracjami,

  • pogłębi wiedzę o aktualnych wyzwaniach globalnych związanych z planetą oraz zagadnieniem pokoju na świecie,

  • wzmocni ważne kompetencje kluczowe – świadomości globalnej, krytycznego i kreatywnego myślenia, współpracy i komunikacji oraz postawy solidarności i odpowiedzialności,

  • poczuje przyjemne emocje dzięki formie nauki poprzez zabawę.

Zapisy na Festiwal potrwają do 12 listopada lub do wyczerpania się limitu miejsc!

 
 
Świętujmy i działajmy razem!

 

Jeśli masz pytania, napisz do koordynatorki Festiwalu: marta.kaluzynska@ceo.org.pl 

 

 

Wydarzenie  realizowane jest w ramach projektu „Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” współfinansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz programu „Razem w szkole. Polska-Ukraina”, realizowanego w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.

logo organizacji Norwegian Refugee Council

Inne aktualności

Aktualności

warsztaty
03/12/2024
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”
Zapraszamy na warsztat online z trenerem edukacji globalnej Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”.Na co dzień słyszymy wiele opowieści o migracjach oraz osobach z...
czytaj więcej»
Tydzień Edukacji Globalnej 2024
24/09/2024
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Włącz się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze! TEG to wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań,...
czytaj więcej»
gra edukacyjna "Klimatyczne wyzwania" - webinaria
06/09/2024
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Jak myślisz, co ma większy wpływ na klimat: lot przez Atlantyk, jedzenie jednego steka dziennie przez cały rok, czy ogrzewanie domu?  Razem ze swoimi uczniami i uczennicami możesz się tego...
czytaj więcej»
23/05/2024
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Już 14 czerwca odbędzie się wyjątkowe wydarzenie dla uczestników naszych projektów: Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych realizowanych w programach Globalnej Szkoły i Ekologicznej Szkoły.Prezentacja odbędzie się w gronie grup projektowych, wśród...
czytaj więcej»
Konferencja dla nauczycieli, na zdjęciu dziewczynka z namalowanym na policzku niebiesko-zielonym przypominającym kulę ziemską
29/04/2024
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Zapraszamy na konferencję wszystkich zainteresowanych naszymi programami! To okazja, żeby poznać inne osoby uczestniczące w projektach obszaru „Odpowiadaj na globalne wyzwania” i wymienić się z nimi doświadczeniami i przemyśleniami. To...
czytaj więcej»
18/01/2024
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?” to bezpłatne wydarzenie dla dyrektorów i wicedyrektorów z wszystkich rodzajów szkół. Jest ono poświęcone prowadzeniu szkół, w których...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań