Drogie Nauczycielki, drodzy Nauczyciele,
zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. Wydarzenie odbywa się od 1999 roku z inicjatywy Centrum Północ-Południe przy Radzie Europy.
Udział w TEG to możliwość włączenia się do globalnej akcji i wspólnego zmieniania świata na lepszy! To święto wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań, a także możliwość budowania wspólnoty i pokazania swojego zaangażowania.
Z tej okazji po raz kolejny zapraszamy szkolne zespoły młodzieżowe do uczestnictwa w Festiwalu internetowym „Pokój dla planety. Planeta pokoju”. Razem z Wami chcemy zastanowić się, jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania w szkole przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju. Weźmiemy pod lupę takie zagadnienia jak zmiana klimatu, migracje, nasze kontakty z naturą, czy dbanie o różnorodność biologiczną, a do tego będziemy ćwiczyć krytyczne myślenie.
Jak mówić o konfliktach? Jak radzić sobie z nimi, żeby działać, a jednocześnie zachować wewnętrzny (s)pokój? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas tegorocznego festiwalu. Jego celem jest podjęcie tematów planety i pokoju oraz włączenie młodzieży do aktywności odpowiadających na globalne wyzwania.
Wydarzenia festiwalu zostały podzielone na dwie grupy: aktywności dla nauczycieli i nauczycielek oraz aktywności dla uczniów i uczennic.
O FESTIWALU
W tym roku zasadnicza część festiwalu będzie trwała trzy dni, od 14 do 16 listopada (wtorek-czwartek).
Tydzień wcześniej odbędzie się krótkie webinarium wprowadzające.
W trakcie festiwalu zarówno uczennice i uczniowie, jak i nauczyciele i nauczycielki będą mieć okazję uczestniczyć w webinariach dotyczących globalnych wyzwań. Do tego młodzież stworzy zespoły szkolne i wykona zadania w ramach gry korytarzowej, działając na terenie swojej szkoły. Rezultaty swoich działań zaprezentuje w internecie, na platformie festiwalowej.
Festiwal przeznaczony jest dla nauczycielek i nauczycieli oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Zespoły młodzieżowe mogą liczyć od pięciu do dziesięciu osób, jedna szkoła może zgłosić do dwóch zespołów.
Wszystkie szczegóły dotyczące organizacji wydarzeń w szkole zostaną przekazane opiekunom i opiekunkom w czasie webinarium przygotowującego do Tygodnia Edukacji Globalnej, który odbędzie się 7 listopada.
AKTYWNOŚCI DLA NAUCZYCIELI I NAUCZYCIELEK
Dla tej grupy proponujemy trzy webinaria: webinarium wprowadzające, które przybliża tematykę tegorocznego TEG-u i wyjaśnia kwestie organizacyjne, oraz dwa webinaria merytoryczne, spośród których nauczyciele i nauczycielki mogą wybrać jedno.
7 listopada (wtorek), godz. 17:30-18:30
Webinarium wprowadzające
W trakcie tego webinarium przedstawimy ideę Tygodnia Edukacji Globalnej i zaprezentujemy aktywności, które CEO przygotowało na tę okazję. Będzie też możliwość, by zapoznać się z wszystkimi kwestiami dotyczącymi organizacji festiwalu.
14 listopada (wtorek), godz. 17:00-18:30
Webinarium „O języku pokoju. Jak reagować na konflikty z empatią?”
W trakcie webinarium weźmiesz udział w rozmowie dwóch praktyczek empatycznej komunikacji na temat tego, czym jest i czym może być konflikt. Wspólnie zastanowimy się nad swoimi przekonaniami na jego temat i strategiami, które przyjmują dorośli interweniując w dziecięce i młodzieżowe konflikty. Przyjrzymy się tym strategiom – na ile rozwiązania, które oferujemy są wspierające dla konfrontujących się osób – dla ich wspólnej relacji i indywidualnych potrzeb. Zaproponujemy podejście i sposoby działania, które wesprą adekwatne i odpowiedzialne reagowanie na spory uczniów i uczennic.
Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska oraz Alicja Owczarek.
Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.
Alicja Owczarek – trenerka komunikacji empatycznej, mediatorka w duchu NVC, dyplomowany coach. Absolwentka ekonomii Uniwersytetu Łódzkiego, a także Collegium Civitas na kierunku „Porozumienie bez Przemocy według Marshalla Rosenberga”. Swoją wiedzę z zakresu NVC zdobywała na licznych warsztatach. Sama prowadziła grupy empatii dla rodziców, warsztaty dla młodzieży, a także dla dorosłych. Jej ostatnie projekty dotyczyły rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze złością oraz z hejtem w internecie. Obecnie poszerza wiedzę z zakresu neurobiologii interpersonalnej. Prywatnie żona oraz mama nastoletnich córek.
15 listopada (środa), godz. 17:00-18:30
Webinarium „Jak nie zwariować w globalnym świecie? Czyli o radzeniu sobie ze stresem (nie tylko) klimatycznym”
W trakcie wykładu Magdalena Budziszewska opowie w ciepłych i niestrasznych słowach o różnych formach stresu wynikających z przejęcia globalnymi problemami, klimatem, przyrodą, nierównościami, migracjami, wojną. Następnie przedstawi sposoby dbania o siebie i wspierania uczniów i uczennice w radzeniu sobie z tego typu stresem i różnymi emocjami. Na koniec opowie o tworzeniu w życiu i szkole kultury regeneracji, czyli takich sposobów wspólnego działania, które zostawiają nas raczej wypoczętymi i zachęconymi, niż wypalonymi, wobec skali globalnych problemów. W wykładzie wystąpią też żaby z plasteliny i jeden bardzo biedny kot.
Dr Magdalena Budziszewska – psycholożka i badaczka związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktorka i współautorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne Podstawy Współczesnej Wiedzy o Zmianie Klimatu. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę i emocje ludzi powiązane ze współczesnymi kryzysami środowiskowymi. Miłośniczka gór i dzikich istot.
AKTYWNOŚCI DLA UCZNIÓW I UCZENNIC
WEBINARIA DLA UCZNIÓW I UCZENNIC
Trzy webinaria dla uczniów dotyczące kontaktów z naturą i bioróżnorodności, pokojowej komunikacji oraz krytycznego myślenia w dobie konfliktów wojennych i internetu odbędą się w trzech sesjach po 45 min w godzinach 9:30-12:15. Będą to spotkania z badaczkami i działaczami, którzy przekuwają swoje pomysły i zainteresowania w potrzebne i ważne społecznie zadania. Dzięki temu stają się inspiracją w odpowiadaniu na globalne wyzwania związane z planetą i pokojem.
14 listopada (wtorek), godz. 9:30-10:15
Webinarium „Pokój w lesie. Dlaczego warto rozgościć się w przyrodzie?”
Czy wiecie, że kiedyś naszym naturalnym domem był las?
Wyszliśmy z lasu do miast i płacimy za to zdrowiem…
A gdyby tak wrócić do domu? Urządzić sobie w nim swój pokój? Pokój, w którym odpoczniemy, zrelaksujemy się, nakarmimy zmysły i zadbamy o swoją odporność…
Zapraszamy Was na webinarium, podczas którego dowiecie się:
- jak natura wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację i na nasze zdrowie?
- na czym polegają i co nam mogą dać kąpiele leśne?
- co my możemy zrobić dla przyrody, czyli dlaczego powinniśmy dbać o bioróżnorodność?
Spotkanie poprowadzi Magdalena Kołodziejczyk – założycielka i edukatorka Tulę las, absolwentka SGGW na Wydziale Nauk o Zwierzętach oraz Podyplomowych Studiów Pedagogicznych, wielbicielka przyrody, pasjonatka natury, realizatorka licznych projektów związanych z przyrodą. Przez wiele lat związana z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej Lasów Miejskich-Warszawa, ma ponad 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu edukacji przyrodniczej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz głowę pełną pomysłów na to, jak zachęcić innych do przyjaźni z naturą.
14 listopada (wtorek), godz. 10:30-11:15
Webinarium „Pokój w głowie. Jak nie dać się fake newsom w czasach konfliktów?”
W czasach, gdy udostępniając informacje i pisząc własne opinie w internecie wszyscy współtworzymy media, uważność na tzw. fake newsy jest potrzebna jak nigdy wcześniej. W trakcie webinarium porozmawiamy o tym, czym jest krytyczne myślenie, w jaki sposób rozpoznawać prawdziwe informacje i oddzielać je od opinii. Zastanowimy się także, z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę, omawiając przykłady tematów związanych z migracjami i konfliktami zbrojnymi, które stanowią jedne z głównych wyzwań dla utrzymania pokoju na świecie.
Webinarium poprowadzi Anna Mikulska – badaczka i dziennikarka, specjalizująca się w temacie praw człowieka, głównie migracji i uchodźstwa, tworząca projekt @historieoczlowieku.
14 listopada (wtorek), godz. 11:30-12:15
Webinarium „O języku pokoju. Jak kłócić się pięknie?”
W trakcie webinarium przyjrzymy się temu, co jest uniwersalne dla wszystkich ludzi, a czym się różnią i z czego – w związku z tym – bierze się konflikt. Zastanowimy się też, dlaczego go potrzebujemy (sic!) i co robić, by nas nie rujnował, ale wspierał.
Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.
GRA KORYTARZOWA 15-16 listopada (środa- czwartek)
Dla uczniów i uczennic przygotowaliśmy również grę korytarzową, która będzie trwać cały drugi i trzeci dzień. CEO przekaże opiekunom i opiekunkom grup zestaw zadań do gry. Zadania będą poświęcone globalnym zjawiskom związanym z planetą i pokojem, tropieniu powiązań oraz poszukiwaniu lokalnych rozwiązań i możliwości włączenia się w działania mające na celu poprawę sytuacji na świecie.
Istotnym elementem gry będzie budowanie współpracy pomiędzy uczniami i uczennicami, wzmacnianie w szkole postaw solidarności i otwartości, a także ćwiczenie krytycznego myślenia. Spośród ponad 25 zadań, o różnym poziomie trudności, opiekunowie i opiekunki wybiorą minimum cztery zadania, które zaproponują młodzieży
w czasie gry.
Efekty zrealizowanych zadań zespoły będą umieszczać na Padlecie, gdzie będą miały też możliwość podejrzeć, jak pracują inne grupy.
TRZY KROKI DO ZGŁOSZENIA SWOEJ GRUPY MŁODZIEŻOWEJ NA FESTIWAL
Krok 1: Zaproś do uczestnictwa swoich uczniów i uczennice, następnie stwórzcie 5-10-osobowe zespoły.
Krok 2: Do 12 listopada zgłoś zespoły, których jesteś opiekunką/opiekunem za pomocą formularza dostępnego poniżej (Uwaga! Jest to inny formularz niż podany wyżej link
z zapisami na webinaria dla nauczycieli!).
Krok 3: Osoby zgłaszające zespoły młodzieżowe w okresie
7-12 listopada otrzymają szczegółowy program w przeciągu
24 godzin.
Dzięki udziałowi w naszym wydarzeniu młodzież:
-
pozna zaangażowanych rówieśników i rówieśniczki z różnych zakątków Polski i podzieli się pomysłami i inspiracjami,
-
pogłębi wiedzę o aktualnych wyzwaniach globalnych związanych z planetą oraz zagadnieniem pokoju na świecie,
-
wzmocni ważne kompetencje kluczowe – świadomości globalnej, krytycznego i kreatywnego myślenia, współpracy i komunikacji oraz postawy solidarności i odpowiedzialności,
-
poczuje przyjemne emocje dzięki formie nauki poprzez zabawę.
Zapisy na Festiwal potrwają do 12 listopada lub do wyczerpania się limitu miejsc!
Jeśli masz pytania, napisz do koordynatorki Festiwalu: marta.kaluzynska@ceo.org.pl
Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” współfinansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz programu „Razem w szkole. Polska-Ukraina”, realizowanego w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.