c_id9

Dobre praktyki z programu Warszawo, weź oddech

Dobra praktyka

Informacje o materiale

Data dodania: 16.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

W artykule szkoły, które wzięły udział w programie „Warszawo, weź oddech” i zrealizowały w ramach projektów edukacyjnych działania na rzecz podnoszenia świadomości o czystym powietrzu i niskiej emisji, dzielą się swoimi doświadczeniami. Akcje podjęte przez uczniów i uczennice mogą być inspiracją dla młodzieży i pokazać im, że każdy może mieć wpływ na swoje środowisko oraz zdrowie swoje i bliskich. Wspaniałe i różnorodne inicjatywy, które odbyły się w szkołach są dowodem także na to, że nauka może odbywać się przez praktykę, a pozostawienie uczniom i uczennicom wolności w działaniu buduje ich kompetencje i rozwija poczucie sprawczości.

Dzielenie się wiedzą

Szkoła Podstawowa nr 163 im. Batalionu „Zośka” oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Emanuela Bułhaka zaangażowała uczniów biorących udział w projekcie w działania dla młodszych kolegów i koleżanek. Uczniowie przygotowali materiały i przeprowadzili lekcje dla klasy 1 i 2.

Rozdawanie kart zadań uczniom

Prezentacja projetku przez uczniów

Przygotowaliście też wiele prezentacji, ulotek i plakatów. Swoją obszerną prezentacją dzieli się z nami Szkoła Podstawowa nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida: http://bit.ly/2JPqWlY

Działania artystyczne

W tym semestrze wielu z Was zaangażowało się w produkcję filmową, jak np. Szkoła Podstawowa nr. 128 im. Józefa Niećki czy VII LO im. J. Słowackiego. Spod kamer uczniów VII LO wyszedł m.in. film z doświadczeniami z lekcji https://www.facebook.com/smogochoty/videos/416778195447818/. Inni wybrali fotografię. XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego stworzyło fotografię uczniów, która układa się w słowo: SMOG.

uczniowie ustawienie w napis smog

Zaś XXI Liceum Ogólnokształcące im.H.Kołłątaja przygotowało konkurs fotograficzny, którego finał miał miejsce podczas Szkolnego Pikniku Naukowego. Jeszcze inni, mający zdolności manualne, zaprojektowali makiety, tak jak np. Szkoła Podstawowa nr 141 im. Henryka Sucharskiego.

makieta Pałacu Kultury

Media społecznościowe

Chętnie też prezentowaliście Wasze pomysły i osiągnięcia na Facebooku. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu nadal będziemy mogli obserwować na tych profilach Wasze działania. Polecamy też wszystkim, którzy nadal będą walczyć ze smogiem. Profil Smog z Wawelskiej VII LO im. J. Słowackiego oraz profil Weź oddech-Prus XXXV LO im. B. Prusa.

Zieleń w szkole

Popieramy modę na zieleń i tlen. W wielu szkołach powstały tzw. kąciki tlenowe. Stworzyli je: CLX Liceum Ogólnokształcące im. gen. dyw. Stefana Roweckiego „Grota”, Szkoła Podstawowa nr 141 im. Henryka Sucharskiego czy Szkoła Podstawowa nr 376 im. Bohaterów Westerplatte. Czasami wymagały zdolności stolarskich jak w przypadku VII LO im. J. Słowackiego:

Modę na zieleń poważnie potraktowało XXXIX  Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa  Polskiego, które zorganizowało pokaz mody eko przy okazji Dnia Ziemi.

Inne pomysły

Dziękujemy za wiele innych pomysłów, którymi się z nami podzieliliście. To był udany semestr w programie “Weź oddech”. Tak wyglądał w liczbach:

Infografika podsumowująca program

Mamy nadzieję, że wiele działań, które zaproponowaliście i materiałów, które stworzyliście będzie Wam służyć też w innych działaniach szkolnych a może i pozaszkolnych. Do zobaczenia w kolejnych semestrach w programach CEO i niech smog nie będzie z wami!

Zadanie publiczne jest współfinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Życie bez filtrów – jak przestać się porównywać?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Kiedy smutek nie mija — jak rozpoznać i...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna emocji dla nastolatków – zestaw materiałów...

Poznaj narzędzia do edukacji emocjonalnej, które wspierają młodych ludzi w bezpiecznym przeżywaniu emocji
Zobacz
Film lub webinarium

Między „muszę” a „chcę” – jak radzić sobie...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie z presją zewnętrzną.
Zobacz
Film lub webinarium

Gdy serce bije szybciej – jak opanować stres?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie ze stresem.
Zobacz
Film lub webinarium

Na progu dorosłości — jak stawić czoła niepewności...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący lęków o przyszłość, jakie często towarzyszą
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z rodzicami – jak pomóc nauczycielom...

Nagranie z cyklu Odporna szkoła dla dyrektora, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wzmacniać nauczycieli w prowadzeniu
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Po co nam to wszystko? ‒ wprowadzenie do...

Skorzystaj ze scenariusza lekcji Edukacji Obywatelskiej na temat diagnozowania potrzeb i problemów lokalnej społeczności
Zobacz
Materiał graficzny

Jak rozmawiać z uczniami o poglądach?

Trudne pytania i kontrowersyjne tematy pojawiają się w każdej klasie. Pobierz plakat i zobacz, jak może wyglądać
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Publikacja „W Teren! Eksperymenty, doświadczenia i obserwacje przyrodnicze...

Publikacja z eksperymentami i doświadczeniami STEM, pomaga młodzieży zrozumieć stan środowiska, rozpoznać wyzwania klimatyczne i aktywnie szukać
Zobacz
Film lub webinarium

Film „Współzależności między klimatem, przyrodą a ludźmi i...

Film przedstawia, jak klimat, przyroda i ludzie są ze sobą powiązani, dlaczego zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o poglądach?

Chcesz rozmawiać z młodzieżą o różnych, nawet bardzo trudnych, tematach, ale obawiasz się wybuchu emocji lub przeciwnie:
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY