c_id9

Dobre praktyki z programu Warszawo, weź oddech

Dobra praktyka

Informacje o materiale

Data dodania: 16.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

W artykule szkoły, które wzięły udział w programie „Warszawo, weź oddech” i zrealizowały w ramach projektów edukacyjnych działania na rzecz podnoszenia świadomości o czystym powietrzu i niskiej emisji, dzielą się swoimi doświadczeniami. Akcje podjęte przez uczniów i uczennice mogą być inspiracją dla młodzieży i pokazać im, że każdy może mieć wpływ na swoje środowisko oraz zdrowie swoje i bliskich. Wspaniałe i różnorodne inicjatywy, które odbyły się w szkołach są dowodem także na to, że nauka może odbywać się przez praktykę, a pozostawienie uczniom i uczennicom wolności w działaniu buduje ich kompetencje i rozwija poczucie sprawczości.

Dzielenie się wiedzą

Szkoła Podstawowa nr 163 im. Batalionu „Zośka” oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Emanuela Bułhaka zaangażowała uczniów biorących udział w projekcie w działania dla młodszych kolegów i koleżanek. Uczniowie przygotowali materiały i przeprowadzili lekcje dla klasy 1 i 2.

Rozdawanie kart zadań uczniom

Prezentacja projetku przez uczniów

Przygotowaliście też wiele prezentacji, ulotek i plakatów. Swoją obszerną prezentacją dzieli się z nami Szkoła Podstawowa nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida: http://bit.ly/2JPqWlY

Działania artystyczne

W tym semestrze wielu z Was zaangażowało się w produkcję filmową, jak np. Szkoła Podstawowa nr. 128 im. Józefa Niećki czy VII LO im. J. Słowackiego. Spod kamer uczniów VII LO wyszedł m.in. film z doświadczeniami z lekcji https://www.facebook.com/smogochoty/videos/416778195447818/. Inni wybrali fotografię. XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego stworzyło fotografię uczniów, która układa się w słowo: SMOG.

uczniowie ustawienie w napis smog

Zaś XXI Liceum Ogólnokształcące im.H.Kołłątaja przygotowało konkurs fotograficzny, którego finał miał miejsce podczas Szkolnego Pikniku Naukowego. Jeszcze inni, mający zdolności manualne, zaprojektowali makiety, tak jak np. Szkoła Podstawowa nr 141 im. Henryka Sucharskiego.

makieta Pałacu Kultury

Media społecznościowe

Chętnie też prezentowaliście Wasze pomysły i osiągnięcia na Facebooku. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu nadal będziemy mogli obserwować na tych profilach Wasze działania. Polecamy też wszystkim, którzy nadal będą walczyć ze smogiem. Profil Smog z Wawelskiej VII LO im. J. Słowackiego oraz profil Weź oddech-Prus XXXV LO im. B. Prusa.

Zieleń w szkole

Popieramy modę na zieleń i tlen. W wielu szkołach powstały tzw. kąciki tlenowe. Stworzyli je: CLX Liceum Ogólnokształcące im. gen. dyw. Stefana Roweckiego „Grota”, Szkoła Podstawowa nr 141 im. Henryka Sucharskiego czy Szkoła Podstawowa nr 376 im. Bohaterów Westerplatte. Czasami wymagały zdolności stolarskich jak w przypadku VII LO im. J. Słowackiego:

Modę na zieleń poważnie potraktowało XXXIX  Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa  Polskiego, które zorganizowało pokaz mody eko przy okazji Dnia Ziemi.

Inne pomysły

Dziękujemy za wiele innych pomysłów, którymi się z nami podzieliliście. To był udany semestr w programie “Weź oddech”. Tak wyglądał w liczbach:

Infografika podsumowująca program

Mamy nadzieję, że wiele działań, które zaproponowaliście i materiałów, które stworzyliście będzie Wam służyć też w innych działaniach szkolnych a może i pozaszkolnych. Do zobaczenia w kolejnych semestrach w programach CEO i niech smog nie będzie z wami!

Zadanie publiczne jest współfinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Podobne materiały

Artykuł

ARTYKUŁ. Jak mówić do klasy, w której są...

Mówienie do klasy, w której są osoby z doświadczeniem migracji, wymaga wrażliwości i zrozumienia sytuacji uczennic i
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Współpraca nauczycieli w szkole jako kluczowy element...

Jednym z elementów zmiany w szkole, który obserwujemy w ostatnich latach, jest rosnące docenianie efektu współpracy nauczycieli
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki w zakresie zaspokajania potrzeb uczniów –...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez nauczycieli i nauczycielki.
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki z zakresu integracji edukacyjnej – dla...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez dyrektorów i dyrektorki.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Materiał jest próbą odpowiedzi na potrzebę szukania porozumienia między nauczycielami/kami a rodzicami i opiekunami uczniów i uczennic.
Zobacz
Materiał graficzny

INFOGRAFIKA. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Każda różnica zdań jest dobra, jeśli odpowiednio ją przepracujemy i zastanowimy się, co konstruktywnego może nieść ze
Zobacz
Film lub webinarium

Partycypacja uczniowska w edukacji kulturowej

Działania partycypacyjne są kluczowym elementem pracy ze sztuką. W ramach programu „Szkoła twórczych praktyk” eksperci edukacji kulturowej
Zobacz
Film lub webinarium

Działajmy wspólnie. Partnerstwa w projektach uczniowskich

Projekty partnerskie, działania partycypacyjne, diagnoza potrzeb i potencjałów – brzmi poważnie, prawda? A jednak wszystkie te elementy
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Nauczyciel i rodzic lub opiekun. Jak razem...

Niniejszy materiał dotyczy budowania relacji z rodzicami.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Słowa wsparcia – do nauczycieli, rodziców i...

Wspieranie polega na pomaganiu, wspomaganiu lub dostarczaniu zasobów, aby ułatwić radzenie sobie z trudnościami czy osiąganie celów.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Słowa motywacji w szkole

Artykuł o słowach motywacji do nauczycieli i nauczycielek oraz uczniów i uczennic.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Jak podsumowywać lekcję

Monitorowanie postępów, autorefleksja na temat własnego uczenia się. Przykłady pytań pobudzających zaciekawienie i nakłaniających do refleksji.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY
?>