c_id9

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Scenariusz lub ćwiczenie

Informacje o materiale

Data dodania: 18.12.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Ćwiczenie w ramach programu „Globalna szkoła. Dla zaawansowanych”

Proponujemy zrealizować to ćwiczenie jako część lekcji dotyczącej funkcjonowania ekosystemów – po omówieniu czynników wpływających na ich funkcjonowanie oraz znaczenia przepływu energii i obiegu materii, a także wpływu wysokiej różnorodności biologicznej na stabilność ekosystemów. Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice zapoznają się z pojęciem upraw permakulturowych. Wykorzystując wiedzę dotyczącą
czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów, zaprojektują własny ogród permakulturowy.

CELE:

  • zrozumienie czynników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ekosystemów,
  • poznanie pojęcia upraw permakulturowych i zasad ich projektowania,
  • zaprojektowanie własnego ogrodu permakulturowego.

KRYTERIA SUKCESU (W JĘZYKU UCZNIA):

  • wiesz, czym są uprawy permakulturowe,
  • rozumiesz znaczenie zasad projektowania permakulturowego i potrafisz je zastosować w praktyce,
  • potrafisz wykorzystać wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania własnego ogrodu.

Kluczowe zagadnienia: zasoby naturalne, ekosystem, ogrody permakulturowe.

Formy i metody pracy: rozmowa, praca w grupach, refleksja.

Środki dydaktyczne potrzebne do przeprowadzenia zajęć: arkusze papieru, mazaki, komputer, rzutnik, dostęp do
internetu, załączniki.

Związek z podstawą programową:

szkoła podstawowa

I. Organizacja i chemizm życia. Uczeń:
6. przedstawia czynności życiowe organizmów:
II. Różnorodność życia.
4. Różnorodność i jedność roślin.
4) rośliny okrytonasienne –uczeń:
G) przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;
VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:
5. przedstawia strukturę troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych rzędów) i destruentów oraz
przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem;
6. analizuje zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne), konstruuje proste łańcuchy pokarmowe (łańcuchy
spasania) oraz analizuje przedstawione (w postaci schematu) sieci i łańcuchy pokarmowe;
VIII. Zagrożenia różnorodności biologicznej. Uczeń:
3. uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej.

szkoła ponadpodstawowa:

Biologia – zakres podstawowy:

X. Ekologia. Uczeń:
1) rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na ekosystemy;
6) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (…) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
11) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności
pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
12) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie.
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa […]) na różnorodność biologiczną;
7) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

Biologia – zakres rozszerzony:

IX. Różnorodność roślin.
4. Odżywianie się roślin. Uczeń:
4) analizuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesu fotosyntezy (…);
5) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny.
XVII. Ekologia.
3. Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:
1) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (…) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
6) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności
pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
7) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
8) opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa […]) na różnorodność biologiczną.

Pobierz materiał

Ćwiczenie - Ekosystem w przydomowym ogrodzie

format: pdf

wielkość: 483,40 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Trudne rozmowy z rodzicami – jak pomóc nauczycielom...

Nagranie z cyklu Odporna szkoła dla dyrektora, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wzmacniać nauczycieli w prowadzeniu
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Po co nam to wszystko? ‒ wprowadzenie do...

Zobacz
Materiał graficzny

Jak rozmawiać z uczniami o poglądach?

Trudne pytania i kontrowersyjne tematy pojawiają się w każdej klasie. Pobierz plakat i zobacz, jak może wyglądać
Zobacz
Film lub webinarium

Film „Współzależności między klimatem, przyrodą a ludźmi i...

Film przedstawia, jak klimat, przyroda i ludzie są ze sobą powiązani, dlaczego zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o poglądach?

Chcesz rozmawiać z młodzieżą o różnych, nawet bardzo trudnych, tematach, ale obawiasz się wybuchu emocji lub przeciwnie:
Zobacz
Materiał graficzny

Dobre praktyki dla klimatu i środowiska – infografiki

Infografiki tworzą spójną serię wspierającą edukację i budowanie świadomości ekologicznej w pracy biurowej.
Zobacz
Artykuł

Nie tylko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że...

Artykuł ma na celu zbadanie i przedstawienie alternatywnych metod oceniania i obserwacji, które pozwalają na głębsze zrozumienie
Zobacz
Publikacja

Edukacja Obywatelska. Lekcje z „Przewodnika Obywatelskiego”

Zapoznaj się z fragmentami podręcznika "Przewodnik Obywatelski". Znajdziesz w nich materiały o wartościach, państwie, prawie i geopolityce.
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Autonomia ucznia: zaplanuj ją na każdym etapie lekcji

Włącz świadomie autonomię uczniowską do lekcji - wykorzystaj ją jako element zadań edukacyjnych, przebiegu dyskusji i pracy
Zobacz
Film lub webinarium

Kręgi wspólnoty – 1. semestr edukacji obywatelskiej

Obejrzyj webinarium pogłębiające dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i poznaj metody, dobre praktyki i gotowe rozwiązania.
Zobacz
Film lub webinarium

Uczy się, bo chce. O lekcji, która daje...

Dowiedz się jak sprawić, by uczniowie chcieli się uczyć, bo rozumieją po co? Poznaj strategie, które budują
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY