c_id9

Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Scenariusz lub ćwiczenie

Informacje o materiale

Data dodania: 18.12.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Ćwiczenie w ramach programu „Globalna szkoła. Dla zaawansowanych”

Proponujemy zrealizować to ćwiczenie jako część lekcji dotyczącej funkcjonowania ekosystemów – po omówieniu czynników wpływających na ich funkcjonowanie oraz znaczenia przepływu energii i obiegu materii, a także wpływu wysokiej różnorodności biologicznej na stabilność ekosystemów. Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice zapoznają się z pojęciem upraw permakulturowych. Wykorzystując wiedzę dotyczącą
czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów, zaprojektują własny ogród permakulturowy.

CELE:

  • zrozumienie czynników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ekosystemów,
  • poznanie pojęcia upraw permakulturowych i zasad ich projektowania,
  • zaprojektowanie własnego ogrodu permakulturowego.

KRYTERIA SUKCESU (W JĘZYKU UCZNIA):

  • wiesz, czym są uprawy permakulturowe,
  • rozumiesz znaczenie zasad projektowania permakulturowego i potrafisz je zastosować w praktyce,
  • potrafisz wykorzystać wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania własnego ogrodu.

Kluczowe zagadnienia: zasoby naturalne, ekosystem, ogrody permakulturowe.

Formy i metody pracy: rozmowa, praca w grupach, refleksja.

Środki dydaktyczne potrzebne do przeprowadzenia zajęć: arkusze papieru, mazaki, komputer, rzutnik, dostęp do
internetu, załączniki.

Związek z podstawą programową:

szkoła podstawowa

I. Organizacja i chemizm życia. Uczeń:
6. przedstawia czynności życiowe organizmów:
II. Różnorodność życia.
4. Różnorodność i jedność roślin.
4) rośliny okrytonasienne –uczeń:
G) przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;
VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:
5. przedstawia strukturę troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych rzędów) i destruentów oraz
przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem;
6. analizuje zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne), konstruuje proste łańcuchy pokarmowe (łańcuchy
spasania) oraz analizuje przedstawione (w postaci schematu) sieci i łańcuchy pokarmowe;
VIII. Zagrożenia różnorodności biologicznej. Uczeń:
3. uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej.

szkoła ponadpodstawowa:

Biologia – zakres podstawowy:

X. Ekologia. Uczeń:
1) rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na ekosystemy;
6) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (…) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
11) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności
pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
12) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie.
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa […]) na różnorodność biologiczną;
7) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

Biologia – zakres rozszerzony:

IX. Różnorodność roślin.
4. Odżywianie się roślin. Uczeń:
4) analizuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesu fotosyntezy (…);
5) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny.
XVII. Ekologia.
3. Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:
1) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (…) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
6) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności
pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
7) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
8) opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach.
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa […]) na różnorodność biologiczną.

Pobierz materiał

Ćwiczenie - Ekosystem w przydomowym ogrodzie

format: pdf

wielkość: 339,79 KB

Pobierz

Podobne materiały

Artykuł

Scenariusz „Rozegrajmy to” 1. i 2.

Zainspiruj klasę do podjęcia działań edukacyjnych oraz wspólnie zaplanujcie ich przebieg oraz dokumentacje w portfolio obywatelskim. 
Zobacz
Materiał graficzny

Prezentacja „Konwencja waszyngtońska”

Zobacz
Publikacja

Edukacja globalna na zajęciach matematyki w szkole podstawowej

Publikacja zawiera scenariusze lekcji, ćwiczeń i projektów, które włączają wątki współzależności i wyzwań globalnych do zajęć matematyki
Zobacz
Publikacja

Edukacja globalna na zajęciach biologii w szkole podstawowej

Publikacja zawiera scenariusze lekcji, ćwiczeń i projektów, które włączają wątki współzależności i wyzwań globalnych do zajęć biologii
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Widzimy się w kompoście! O wdzięczności i roli...

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice poznają kompost jako środowisko życia wielu istotnych organizmów żywych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wytrwałości uczę się od drzew – projekt

W ramach projektu uczniowie i uczennice uczą się uważności na świat przyrody, przeprowadzają obserwację natury i dokumentują
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Nocne rozmowy roślin, czyli jak dobrze się komunikować

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice poznają fakty na temat komunikacji pomiędzy roślinami. Inspirując się praktykami roślin, uczniowie
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

A gdyby tak być drzewem? Piszemy notkę biograficzną

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice tworzą notkę biograficzną wybranego drzewa w okolicy. Ćwiczenie rozwija umiejętności tworzenia krótkich
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Co mnie karmi?

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice podejmują refleksję nad tym, co wspiera ich zdrowie fizyczne i psychiczne. W
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Marketing polityczny i kampania wyborcza – świadomy odbiór...

Scenariusz lekcji Edukacji Obywatelskiej dotyczący analizowania kampanii wyborczych i przekazów politycznych.
Zobacz
Film lub webinarium

Życie bez filtrów – jak przestać się porównywać?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Kiedy smutek nie mija — jak rozpoznać i...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY