Opis materiału
Krytyczne myślenie to zadawanie sobie pytań takich jak: Skąd wiem? Czy na pewno wiem? Czy jest na pewno tak, jak myślę? Zapraszamy Cię na webinarium, na którym dowiesz się, jak rozwijać je u Twoich uczennic i uczniów.
“W świecie szybkich zmian – z powodu wielogłosów, dezinformacji – gubimy się w tym, czym jest wiedza, co jest rzetelną informacją, co jest prawdą. To, co kiedyś było faktem, okazuje się opinią, historia zmienia bohaterów w złoczyńców, autorytety upadają”.* Krytyczne myślenie powinno stać się umiejętnością uniwersalną, którą ćwiczy się w szkole na każdej lekcji – bez względu na przedmiot i wiek uczniów.
Dzięki niemu Twoi uczniowie i uczennice:
- lepiej zrozumieją siebie, swoje najbliższe otoczenie i cały świat;
- będą bardziej samodzielnie się uczyć – chętniej zadawać pytania i poszukiwać na nie odpowiedzi;
- staną się częścią aktywnego społeczeństwa, które dostrzega konsekwencje swoich działań i potrafi podjąć aktywności na rzecz wspólnego dobra.
Dobrymi praktykami w zakresie rozwijania krytycznego myślenia u młodych ludzi podzieliły się:
- Maja Dobiasz-Krysiak – antropolożka i animatorka kultury, edukatorka kulturowa i badaczka terenowa. Adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka materiałów edukacyjnych, tekstów i programów, trenerka. Ekspertka Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej.
- Jadwiga Jarosz – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej. Edukatorka globalna, współpracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej w programach „W świat z klasą”, „Rozmawiajmy o uchodźcach. Kluby Dobrej Rozmowy”, „1Planet4All – Razem dla Klimatu”. Autorka i współautorka scenariuszy lekcyjnych do języka polskiego, edukacji medialnej i religii. Autorka telewizyjnych lekcji języka polskiego KORKI.TV.
Spotkanie poprowadziła koordynatorka cyklu “Odporna szkoła” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska. Webinarium jest skierowane do nauczycieli i nauczycielek klas 4-8 oraz szkół ponadpodstawowych.
*Cytat pochodzi z publikacji “Ćwiczenia z myślenia. Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole”, którą można bezpłatnie pobrać ze strony.
Polecane materiały:
- publikacja “Ćwiczenia z myślenia. Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole” https://globalna.ceo.org.pl/wp-conten…
- Mind over media – znajdują się tu ciekawe materiały dotyczące fake newsów i krytycznego myślenia.
- scenariusz lekcji – “Wizerunek uchodźców i uchodźczyń w mediach”
- scenariusz lekcji – “Rola mediów w kształtowaniu opinii publicznej”