c_id9

Jak pobudzać uczniów i uczennice do samodzielnego i krytycznego myślenia?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 15.09.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Krytyczne myślenie to zadawanie sobie pytań takich jak: Skąd wiem? Czy na pewno wiem? Czy jest na pewno tak, jak myślę? Zapraszamy Cię na webinarium, na którym dowiesz się, jak rozwijać je u Twoich uczennic i uczniów.

“W świecie szybkich zmian – z powodu wielogłosów, dezinformacji – gubimy się w tym, czym jest wiedza, co jest rzetelną informacją, co jest prawdą. To, co kiedyś było faktem, okazuje się opinią, historia zmienia bohaterów w złoczyńców, autorytety upadają”.* Krytyczne myślenie powinno stać się umiejętnością uniwersalną, którą ćwiczy się w szkole na każdej lekcji – bez względu na przedmiot i wiek uczniów.

Dzięki niemu Twoi uczniowie i uczennice:

  • lepiej zrozumieją siebie, swoje najbliższe otoczenie i cały świat;
  • będą bardziej samodzielnie się uczyć – chętniej zadawać pytania i poszukiwać na nie odpowiedzi;
  • staną się częścią aktywnego społeczeństwa, które dostrzega konsekwencje swoich działań i potrafi podjąć aktywności na rzecz wspólnego dobra.

Dobrymi praktykami w zakresie rozwijania krytycznego myślenia u młodych ludzi podzieliły się:

  • Maja Dobiasz-Krysiak – antropolożka i animatorka kultury, edukatorka kulturowa i badaczka terenowa. Adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka materiałów edukacyjnych, tekstów i programów, trenerka. Ekspertka Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej.
  • Jadwiga Jarosz – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej. Edukatorka globalna, współpracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej w programach „W świat z klasą”, „Rozmawiajmy o uchodźcach. Kluby Dobrej Rozmowy”, „1Planet4All – Razem dla Klimatu”. Autorka i współautorka scenariuszy lekcyjnych do języka polskiego, edukacji medialnej i religii. Autorka telewizyjnych lekcji języka polskiego KORKI.TV.

Spotkanie poprowadziła koordynatorka cyklu “Odporna szkoła” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska. Webinarium jest skierowane do nauczycieli i nauczycielek klas 4-8 oraz szkół ponadpodstawowych.

*Cytat pochodzi z publikacji “Ćwiczenia z myślenia. Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole”, którą można bezpłatnie pobrać ze strony.

Polecane materiały:

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Film lub webinarium

Porusz przestrzeń. Interwencje artystyczne młodzieży

Zobacz
Publikacja

Poradnik dla opiekuna samorządu uczniowskiego

Praktyczny przewodnik został stworzony, aby wspierać nauczycieli, dyrektorów i wszystkich zainteresowanych w rozwijaniu demokratycznych, zaangażowanych i skutecznych
Zobacz
Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY