c_id9

Jak pobudzać uczniów i uczennice do samodzielnego i krytycznego myślenia?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 15.09.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Krytyczne myślenie to zadawanie sobie pytań takich jak: Skąd wiem? Czy na pewno wiem? Czy jest na pewno tak, jak myślę? Zapraszamy Cię na webinarium, na którym dowiesz się, jak rozwijać je u Twoich uczennic i uczniów.

“W świecie szybkich zmian – z powodu wielogłosów, dezinformacji – gubimy się w tym, czym jest wiedza, co jest rzetelną informacją, co jest prawdą. To, co kiedyś było faktem, okazuje się opinią, historia zmienia bohaterów w złoczyńców, autorytety upadają”.* Krytyczne myślenie powinno stać się umiejętnością uniwersalną, którą ćwiczy się w szkole na każdej lekcji – bez względu na przedmiot i wiek uczniów.

Dzięki niemu Twoi uczniowie i uczennice:

  • lepiej zrozumieją siebie, swoje najbliższe otoczenie i cały świat;
  • będą bardziej samodzielnie się uczyć – chętniej zadawać pytania i poszukiwać na nie odpowiedzi;
  • staną się częścią aktywnego społeczeństwa, które dostrzega konsekwencje swoich działań i potrafi podjąć aktywności na rzecz wspólnego dobra.

Dobrymi praktykami w zakresie rozwijania krytycznego myślenia u młodych ludzi podzieliły się:

  • Maja Dobiasz-Krysiak – antropolożka i animatorka kultury, edukatorka kulturowa i badaczka terenowa. Adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka materiałów edukacyjnych, tekstów i programów, trenerka. Ekspertka Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej.
  • Jadwiga Jarosz – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej. Edukatorka globalna, współpracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej w programach „W świat z klasą”, „Rozmawiajmy o uchodźcach. Kluby Dobrej Rozmowy”, „1Planet4All – Razem dla Klimatu”. Autorka i współautorka scenariuszy lekcyjnych do języka polskiego, edukacji medialnej i religii. Autorka telewizyjnych lekcji języka polskiego KORKI.TV.

Spotkanie poprowadziła koordynatorka cyklu “Odporna szkoła” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska. Webinarium jest skierowane do nauczycieli i nauczycielek klas 4-8 oraz szkół ponadpodstawowych.

*Cytat pochodzi z publikacji “Ćwiczenia z myślenia. Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole”, którą można bezpłatnie pobrać ze strony.

Polecane materiały:

Podobne materiały

Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY