Jak tworzyć szkołę przyjazną dla wszystkich

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 24.10.2024

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Polskie szkoły stały się wielokulturowe. Wskazują na to badania i raporty, a także codzienna praktyka dyrektorów i dyrektorek, nauczycieli i nauczycielek. 

Podczas webinarium z cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora rozmawialiśmy o zmieniającej się szkole wraz z jej lokalnym środowiskiem. O lęku przed zmianą i o tym, jak przekuć go w szansę na rozwój. Rozważaliśmy też szanse i zagrożenia związane z pojawianiem się dzieci i ich rodzin pochodzących z krajów o innej kulturze.

Rozmawialiśmy o tym:

  • jak organizować pracę szkoły, by była zgodna z nowymi przepisami regulującymi pobyt dzieci ukraińskich w polskich szkołach
  • w jaki sposób szkoły mogą odpowiedzieć na potrzeby związane z wielokulturowością uczniów i uczennic
  • jak działać na rzecz przyjęcia dzieci i ich rodzin z doświadczeniem migracji w szkole i innych środowiskach lokalnych

Prelegentami byli:

  • dr Izabela Czerniejewska – ekspertka z zakresu edukacji wielokulturowej, specjalistka ds. uczniów – imigrantów w ODN w Poznaniu. Wspiera szkoły w przygotowywaniu szkół do przyjęcia uczniów z doświadczeniami migracyjnymi. Zaangażowana jest też w Migrant Info Point w Poznaniu.
  • dr inż. Grzegorz Gawłowski – dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, doktor nauk inżynieryjno-technicznych. Ekspert w zakresie edukacji osób z doświadczeniem migracji podczas warsztatów projektu „Małopolska otwarta” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
  • Aleksandra Cupok-Kokoszka – dyrektorka i nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 4 w Rudzie Śląskiej. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, jako trenerka i asystentka szkół w ramach programu Szkoła Ucząca Się. Prowadzi szkolenia dla kadry zarządzającej oraz rad pedagogicznych w zakresie strategii nauczania i uczenia się, współpracy nauczycieli i nauczycielek, ewaluacji wewnętrznej i podnoszenia jakości pracy szkół.

Webinarium poprowadził Przemysław Kluge, ekspert edukacyjny i koordynator cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora.
—-
Projekt wspierany przez: Norad i Norwegian Refugee Council.
Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak zarządzać konfliktem w szkole?

Zobacz
Materiał graficzny

Plakaty Edukacji Globalnej

Plakaty mają upowszechniać praktyczne wykorzystanie edukacji globalnej na zajęciach z matematyki, języka polskiego i godzinie wychowawczej.
Zobacz
Film lub webinarium

Pięć rozmów z młodzieżą o internecie i nowych...

Jak kształtować odpowiedzialne podejście i uczyć krytycznego myślenia w szybko zmieniającym się świecie.
Zobacz
Publikacja

„Szkoła pełna emocji” – modyfikacje scenariuszy uwzględniające specjalne...

„Szkoła pełna emocji - modyfikacje scenariuszy uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne” to appendix do publikacji „Szkoła pełna emocji”.
Zobacz
Film lub webinarium

Emocje i samoregulacja w szkole – skuteczne strategie

Webinarium poświęcone podejściu Self-Reg dra Stuarta Shankera.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinar: Jak reagować na przemoc seksualną (w sieci)...

Zobacz
Artykuł

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji...

Wymagania edukacyjne i społeczne wobec nauczycieli zmieniają się dynamicznie, a rozwijanie kompetencji zawodowych staje się priorytetem. Na
Zobacz
Publikacja

Przyjaciel na lata

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o przeprowadzeniu kampanii społecznej promującej uprzejmość
Zobacz
Publikacja

Łapki mocy

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o prowadzenia działań wolontaryjnych na rzecz
Zobacz
Publikacja

Wszystkie jasne miejsca

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i przekazuje informacje na temat przeprowadzenia reportażu społecznego.
Zobacz
Publikacja

Projekt społeczny krok po kroku

Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wykorzystać metodę projektu w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zobacz
Materiał graficzny

Grafika „Pomocna skrzynka w kryzysie powodziowym”  

Grafika przedstawia pięć zasad wsparcia psychospołecznego dla dzieci i młodzieży.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY