c_id9

Jak tworzyć szkołę przyjazną dla wszystkich

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 24.10.2024

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Polskie szkoły stały się wielokulturowe. Wskazują na to badania i raporty, a także codzienna praktyka dyrektorów i dyrektorek, nauczycieli i nauczycielek. 

Podczas webinarium z cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora rozmawialiśmy o zmieniającej się szkole wraz z jej lokalnym środowiskiem. O lęku przed zmianą i o tym, jak przekuć go w szansę na rozwój. Rozważaliśmy też szanse i zagrożenia związane z pojawianiem się dzieci i ich rodzin pochodzących z krajów o innej kulturze.

Rozmawialiśmy o tym:

  • jak organizować pracę szkoły, by była zgodna z nowymi przepisami regulującymi pobyt dzieci ukraińskich w polskich szkołach
  • w jaki sposób szkoły mogą odpowiedzieć na potrzeby związane z wielokulturowością uczniów i uczennic
  • jak działać na rzecz przyjęcia dzieci i ich rodzin z doświadczeniem migracji w szkole i innych środowiskach lokalnych

Prelegentami byli:

  • dr Izabela Czerniejewska – ekspertka z zakresu edukacji wielokulturowej, specjalistka ds. uczniów – imigrantów w ODN w Poznaniu. Wspiera szkoły w przygotowywaniu szkół do przyjęcia uczniów z doświadczeniami migracyjnymi. Zaangażowana jest też w Migrant Info Point w Poznaniu.
  • dr inż. Grzegorz Gawłowski – dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, doktor nauk inżynieryjno-technicznych. Ekspert w zakresie edukacji osób z doświadczeniem migracji podczas warsztatów projektu „Małopolska otwarta” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
  • Aleksandra Cupok-Kokoszka – dyrektorka i nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 4 w Rudzie Śląskiej. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, jako trenerka i asystentka szkół w ramach programu Szkoła Ucząca Się. Prowadzi szkolenia dla kadry zarządzającej oraz rad pedagogicznych w zakresie strategii nauczania i uczenia się, współpracy nauczycieli i nauczycielek, ewaluacji wewnętrznej i podnoszenia jakości pracy szkół.

Webinarium poprowadził Przemysław Kluge, ekspert edukacyjny i koordynator cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora.
—-
Projekt wspierany przez: Norad i Norwegian Refugee Council.
Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Podobne materiały

Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak zaplanować projekt dotyczący różnorodności?

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”

Ćwiczenie można przeprowadzić na zakończenie omawiania fragmentów „Księgi Koheleta” (Biblia – Stary Testament) lub na godzinie wychowawczej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz „Dobrobyt a dobre życie – dyskusja o...

Zajęcia mają na celu pochylenie się nad pojęciami dobrobytu i dobrego życia jako koncepcji społecznych
Zobacz
Artykuł

Gra „Klimatyczne Wyzwania” – artykuł

W naszej europejskiej inicjatywie edukacyjnej związanej z grą „Klimatyczne Wyzwania” wzięło udział już ponad tysiąc nauczycieli
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY