c_id9

Jak zarządzać szkołą, w której są migranci, by służyła wszystkim?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 04.11.2022

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Webinarium zostało zorganizowane w ramach programu „Polska – Ukraina. Razem w Szkole” . Dowiesz się z niego:

  • Jak radzić sobie z tym, że szkoła przyjmuje uczniów z doświadczeniem migracji – zarówno uchodźczym, jak i ekonomicznym – którzy mają różne potrzeby i plany na dalszą edukację?
  • Jak zachować przy tym troskę o uczniów polskich, którzy czasem czują się niesprawiedliwie traktowani, a często również mają duże potrzeby (jeszcze niezaspokojone po edukacji zdalnej)?
  • Jak dyrektor powinien pracować ze swoją radą pedagogiczną w takiej sytuacji (np. pomóc nauczycielom wyznaczyć priorytety)?
  • Jak zapewnić odpowiednie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne tym, którzy tego potrzebują?
  • Jakie czynniki ułatwiają a jakie utrudniają uczenie się i nauczanie uczniów–migrantów zarówno w oddziałach przygotowawczych i klasach mieszanych?

Spotkanie było też okazją, by poznać:

Swoją wiedzą, doświadczeniem oraz dobrymi praktykami podzieliły się dyrektorki szkół, w których uczą się uczniowie migranci i uchodźcy:

  • Aneta Kotlenga – logopeda, pedagog szkolny i wicedyrektorka w Szkole Podstawowej nr 1 im. św. Kazimierza w Kartuzach. Od marca 2022 roku odpowiedzialna za przyjmowanie uczniów z Ukrainy i włączanie ich do społeczności szkolnej oraz dostosowywanie wymagań edukacyjnych i kontakt z rodzicami.
  • Wiesława Dziklińska – nauczycielka historii, socjoterapeutka, dyrektorka w szkole wielokulturowej. Od lat działa na rzecz imigrantów i uchodźców, tworząc przestrzeń do edukacji dzieci cudzoziemskich. 
  • Anna Listewnik – ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli, doradczyni metodyczna, trenerka wsparcia oświaty. Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. Władysława Andersa w Gdańsku. Od 2018 roku prowadzi oddziały przygotowawcze dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Członkini Zespołu ds. społecznych Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku. Dzieli się dobrymi praktykami wypracowanymi w Gdańskim Modelu Integracji Imigrantów i Imigrantek.
  • Magdalena Tędziagolska – badaczka, facylitatorka, trenerka. Od kilkunastu lat projektuje i realizuje procesy badawcze i badawczo-strategiczne. Od prawie 10 lat pracuje ze szkołami (dyrektorami, nauczycielami) prowadząc szkolenia, warsztaty, badania wspierające procesy edukacyjne.

Spotkanie poprowadził dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.

To spotkanie rozpoczęło cykl 4 webinarów dla dyrektorów o tym, jak wzmacniać kompetencje dyrektorów w zakresie zarządzania szkołą zróżnicowaną kulturowo. Będziemy przyglądać się temu w kontekście wyzwań, które pojawiają się w szkole w związku z napływem uczniów i uczennic z Ukrainy. 

Partnerem cyklu jest Norwegian Refugee Council.

Podobne materiały

Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Film lub webinarium

Porusz przestrzeń. Interwencje artystyczne dla młodzieży

Webinarium dla nauczycieli o tym, jak interwencje artystyczne budują poczucie sprawczości młodych ludzi i wspierają lokalną tożsamość.
Zobacz
Publikacja

Poradnik dla opiekuna samorządu uczniowskiego

Praktyczny przewodnik został stworzony, aby wspierać nauczycieli, dyrektorów i wszystkich zainteresowanych w rozwijaniu demokratycznych, zaangażowanych i skutecznych
Zobacz
Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY