Migracje a Cele Zrównoważonego Rozwoju

Informacje o materiale

Data dodania: 04.03.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Artykuł

Poniższy artykuł zawiera w sobie pięć propozycji scenariuszy przeznaczonych na godzinę wychowawczą wprowadzające młodzież w tematykę  migracji  w kontekście wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wszystkie cztery historie zostały wybrane w taki sposób, aby każda z nich zwracała uwagę na powiązania między migracją a innym wyzwaniem przedstawionym w 1, 10, 13 i 16 Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Wykorzystując rzeczywiste historie zaczerpnięte ze sprawdzonych źródeł (przedstawione np. w formie filmów, zdjęcia z opisem, krótkiego opowiadania, słuchowiska), chcemy pokazać konsekwencje dla zwykłych ludzi, nie ograniczając się do abstrakcyjnych pojęć. Przedstawione historie zostaną opatrzone pytaniami i refleksji indywidualnej i grupowej i będą stanowiły punkt wyjścia do rozmowy uczniów i uczennic na temat wartości i postaw, które są dla nich ważne w kontekście przytaczanych opowieści.

1. Dlaczego stoimy przed niepowtarzalną szansą, by zmienić świat na lepszy?

Materiał jest wprowadzeniem w tematykę Celów Zrównoważonego Rozwoju, pozwalający zapoznać się z kluczowymi zagadnieniami dotyczących migracji ludności w perspektywie współzależności i globalnych powiązań. Scenariusz przeznaczony jest do pracy z klasami VI -VIII i szkołami ponadpodstawowymi. Dzięki pracy w grupie i na forum młodzież przeanalizuje migracje pod kątem przyczyn i konsekwencji zjawiska oraz pozna migracje jako złożony i dynamicznie zmieniający się system wyzwań związanych z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (cel 1. migracje międzynarodowe a globalny problem ubóstwa, cel 2. migracje a nierówności społeczne, cel 3 migracje związane ze zmianą klimatu i degradacją środowiska przyrodniczego, cel 16 migracje w poszukiwaniu pokoju i bezpieczeństwa).

2. Dlaczego migracje mogą być jednym ze sposobów radzenia sobie z ubóstwem?

Materiał opisuje Cel 1 – Koniec z ubóstwem. Celem tego materiału jest zapoznanie młodzieży z piramidą Maslowa, czym jest ubóstwo oraz jakie niesie za sobą skutki. Dzięki pracy w grupie młodzież zapozna się z opowieściami innych osób oraz wskaże zależności miedzy migracjami a ubóstwem. 

3. Różnice są OK, nierówności nie są OK

Materiał opisuje Cel 10 – Mniej nierówności. Celem tego materiału jest zapoznanie się młodzieży z przyczynami i skutkami nierówności między ludźmi. Dzięki pracy w grupach odwołują się do elementów fikcyjnych opowieści, analizują konsekwencje nierówności społecznych, ekonomicznych i politycznych w kontekście podejmowania przez osoby decyzji o wyjeździe z kraju pochodzenia. Dowiadują się, w jaki sposób migracje mogą wspierać walkę z nierównościami społecznymi i wykluczeniem.

4. W jakim świecie chciałbyś żyć za trzydzieści lat?

Materiał opisuje Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu. Celem tego materiału jest zapoznanie się młodzieży z przyczynami i skutkami migracji w kontekście zmiany klimatu. Dzięki pracy w grupach, młodzież zastanawia się nad decyzjami ludzi zmuszonych żyć w trudnych warunkach wywołanych zmianami środowiskowymi. 

5. Każdy ma prawo dotknąć chmur…Dzienniki marzeń

Materiał opisuje Cel 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje. Celem tego materiału jest zastanowienie się przez młodzież nad tym jak powinien wyglądać świat, aby każdy miał równe szanse w rozwoju. 

Podobne materiały

Film lub webinarium

Podręcznik – od nudy do super narzędzia

Jak pracować z podręcznikiem w ciekawy i przystępny sposób. Poznaj proste metody.
Zobacz
Artykuł

Organizacja procesu dydaktycznego w oddziale przygotowawczym

Przed utworzeniem oddziału przygotowawczego (OP) należy przeprowadzić diagnozę potrzeb uczniów i analizę zasobów/kompetencji kadry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak dobrze komunikować się ze sobą i innymi

Scenariusz zajęć na godzinie wychowawczej skupia się na tym, jak komunikować się z sobą i innymi z
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak wypełnię mój słoik? Rozmawiamy o dbaniu o...

Zajęcia dla nastolatek i nastolatków, które mają na celu zwrócenie uwagi na konieczność zadbania o swoje potrzeby.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Debata oksfordzka: człowiek wobec zmian klimatycznych i ekologicznych

Podczas zajęć uczniowie i uczennice uczą się podchodzić krytycznie do narracji na temat relacji człowieka z przyrodą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Mit jako pozytywna narracja na przykładzie relacji człowieka...

W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z greckim mitem o stworzeniu świata, a następnie napiszą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbam o siebie w zgodzie z zegarem biologicznym

Ćwiczenie na temat zegara biologicznego, który dostosowuje procesy fizjologiczne organizmu do poszczególnych faz dnia i nocy.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak korzystać z mocy AI? Inspiracje i trendy...

Poznaj nieznane moce AI! Odkryj nowe, inspirujące sposoby na wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia cyfrowych opowieści, interaktywnych
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Formy ochrony przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą formom ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY