c_id9

Ocenianie, które pomaga w nauczaniu i uczeniu się. Wypracuj system dla Twojej szkoły

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 30.01.2023

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Sposób oceniania wywołuje gorące dyskusje z rodzicami i wewnątrz rady pedagogicznej. Jednak podjęcie tej, czasem niełatwej rozmowy jest pierwszym krokiem do wypracowania systemu oceniania, który uspokoi emocje, pomoże nauczycielom w nauczaniu, a uczniom w uczeniu się.

Doświadczona dyrektorka i dyrektor oraz uznana ekspertka w dziedzinie oceniania kształtującego opowiedzieli o swoich doświadczeniach z takich rozmów: zarówno tych zwieńczonych sukcesem, jaki tych, które zakończyły się niepowodzeniem.

Podczas spotkania rozmawialiśmy:

  • jak inicjować i prowadzić satysfakcjonujące rozmowy z nauczycielami i rodzicami, które mogą doprowadzić do wyboru najlepszego systemu oceniania w danej szkole
  • co powoduje opór nauczycieli i rodziców przed zmianą dotychczas stosowanego systemu oceniania i jak sobie z nim radzić
  • jakie dobre praktyki wprowadziły konkretne szkoły dzięki owocnej dyskusji o ocenianiu.

“W szkolnych rozmowach o ocenianiu zarówno nauczyciele, jak i rodzice często odwołują się do uproszczonej argumentacji. Ci pierwsi mają swoje nawyki, a drudzy potrzebują prostych narzędzi do opisu rozwoju ich dziecka. To ‘usztywnia’ stanowiska i utrudnia znajdowanie rozwiązań. Podczas webinarium będziemy poszukiwać sposobów na rozmowę, w której centrum jest pytanie o wpływ oceniania na uczenie się” – mówi Przemysław Kluge, ekspert Centrum Edukacji Obywatelskiej, który poprowadził nasze spotkanie.

Jego gościniami i gościem były:

  • Beata Kacprowicz – nauczycielka od 1987 r., a dyrektorka od 1999 r. Pracuje w SP nr 3 w Malborku. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej od ponad 20 lat (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej, Szkoła ucząca się). W 2009 r. ukończyła Studia Podyplomowe Liderów Oświaty, a później była na nich konsultantką.
  • Danuta Sterna – ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej w dziedzinie oceniania kształtującego i OK Zeszyt. Jest autorką licznych publikacji i książek na ten temat (m.in. Ocenianie kształtujące w praktyce, Uczę (się) w szkole). Prowadzi bloga Oś świata.
  • Katarzyna Zawojska – nauczycielka języka polskiego z 25-letnim doświadczeniem, wieloletnia wicedyrektorka, od 4 lat dyrektorka, entuzjastka aktywnej i efektywnej edukacji. Mówi o sobie, że została dyrektorką, żeby móc mieć wpływ na zmiany w edukacji od środka. Pracowała jako nauczycielka, dyrektorka szkoły, a także wykładowczyni na Politechnice Warszawskiej.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest w ramach programu „Szkoła ucząca się”.

Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Patronem medialnym wydarzenia jest „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Życie bez filtrów – jak przestać się porównywać?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Kiedy smutek nie mija — jak rozpoznać i...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna emocji dla nastolatków – zestaw materiałów...

Poznaj narzędzia do edukacji emocjonalnej, które wspierają młodych ludzi w bezpiecznym przeżywaniu emocji
Zobacz
Film lub webinarium

Między „muszę” a „chcę” – jak radzić sobie...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie z presją zewnętrzną.
Zobacz
Film lub webinarium

Gdy serce bije szybciej – jak opanować stres?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie ze stresem.
Zobacz
Film lub webinarium

Na progu dorosłości — jak stawić czoła niepewności...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący lęków o przyszłość, jakie często towarzyszą
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z rodzicami – jak pomóc nauczycielom...

Nagranie z cyklu Odporna szkoła dla dyrektora, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wzmacniać nauczycieli w prowadzeniu
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Po co nam to wszystko? ‒ wprowadzenie do...

Skorzystaj ze scenariusza lekcji Edukacji Obywatelskiej na temat diagnozowania potrzeb i problemów lokalnej społeczności
Zobacz
Materiał graficzny

Jak rozmawiać z uczniami o poglądach?

Trudne pytania i kontrowersyjne tematy pojawiają się w każdej klasie. Pobierz plakat i zobacz, jak może wyglądać
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Publikacja „W Teren! Eksperymenty, doświadczenia i obserwacje przyrodnicze...

Publikacja z eksperymentami i doświadczeniami STEM, pomaga młodzieży zrozumieć stan środowiska, rozpoznać wyzwania klimatyczne i aktywnie szukać
Zobacz
Film lub webinarium

Film „Współzależności między klimatem, przyrodą a ludźmi i...

Film przedstawia, jak klimat, przyroda i ludzie są ze sobą powiązani, dlaczego zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o poglądach?

Chcesz rozmawiać z młodzieżą o różnych, nawet bardzo trudnych, tematach, ale obawiasz się wybuchu emocji lub przeciwnie:
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY