c_id9

Od dostępności do zaangażowania – czyli po co nam projektowanie lekcji?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 28.11.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

We wszystkich klasach są uczniowie i uczennice o zróżnicowanych potrzebach. Nie musisz jednak przygotowywać dla każdego i każdej osobnych materiałów ani dokładnie znać ich potrzeb. Wystarczy, że skorzystasz z projektowania dostępnego uczenia się (UDL).

To nowoczesne podejście do nauczania pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich uczniów. Bazuje na trzech kluczowych zasadach: zaangażowaniu, prezentacji treści oraz ekspresji. 

UDL pozwala przewidywać trudności i projektować proces edukacji w sposób, który zwiększa dostępność i efektywność nauki. Daje przy tym uczniom i uczennicom możliwość różnorodnego prezentowania swoich osiągnięć edukacyjnych. 

Właśnie projektowaniu dostępnego uczenia się poświęciliśmy webinarium z cyklu „Odporna szkoła” dla nauczyciela. Rozmawialiśmy między innymi o tym:

  • Czym jest projektowanie dostępnego uczenia się i dlaczego warto je stosować?
  • Jak projektować materiały edukacyjne, aby były dostępne dla każdego?
  • Jakie metody nauczania wspierają zaangażowanie w klasie?
  • Jak planować lekcje, które usuwają bariery w procesie uczenia się?

Prelegenci

  • Aleksander Pawlicki – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki w liceum. Wykładowca w Szkole Edukacji PAFW i UW. Jest autorem programów szkolnych i podręczników. Przygotowuje do pracy i wspiera w rozwoju młodych nauczycieli.
  • Olga Tórz-Wciórka – nauczycielka języka polskiego i wychowawczyni w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Szprotawie. Uczestniczka projektu „Szkoła dla innowatora”, w ramach którego pracuje na co dzień nad rozwijaniem kompetencji współpracy. Od sierpnia 2024 roku dyrektorka szkoły.

Webinarium poprowadziła Kasia Pijanowska – ekspertka edukacyjna i koordynatorka cyklu „Odporna szkoła” dla nauczyciela.

Weź udział w webinarium i odkryj, jak projektowanie dostępnego uczenia się może zmienić sposób, w jaki prowadzisz zajęcia!
—-
Projekt wspierany przez: Norad i Norwegian Refugee Council.
Webinarium organizowane jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Podobne materiały

Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak zaplanować projekt dotyczący różnorodności?

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”

Ćwiczenie można przeprowadzić na zakończenie omawiania fragmentów „Księgi Koheleta” (Biblia – Stary Testament) lub na godzinie wychowawczej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz „Dobrobyt a dobre życie – dyskusja o...

Zajęcia mają na celu pochylenie się nad pojęciami dobrobytu i dobrego życia jako koncepcji społecznych
Zobacz
Artykuł

Gra „Klimatyczne Wyzwania” – artykuł

W naszej europejskiej inicjatywie edukacyjnej związanej z grą „Klimatyczne Wyzwania” wzięło udział już ponad tysiąc nauczycieli
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY