c_id9

Przygotowanie lekcji, gdy w klasie są uczniowie, którzy słabo znają język polski

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 18.07.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Uczniowie i uczennice, którzy uczą się w zrozumiałym dla siebie języku, są bardziej zaangażowani i robią to chętniej. Jednak umiejętności językowe, które umożliwiają codzienną komunikację, nie gwarantują sukcesu edukacyjnego. Z tego powodu tak ważna jest praca nad językiem edukacji szkolnej, czyli językiem, jakim napisane są podręczniki szkolne i którego znajomość jest niezbędna do prezentacji tego, co się wie i rozumie.

Materiały ułatwiające naukę danego przedmiotu przy odpowiednim wsparciu może przygotować każdy nauczyciel i nauczycielka. Na kolejnym webinarium z cyklu “Polska – Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:

  • jak przygotowywać materiały ułatwiające naukę na lekcjach przedmiotowych (m.in. skracać teksty, upraszczać zdania, dodawać obrazki i wykresy),
  • jak formułować polecenia, by były zrozumiałe dla uczniów słabo mówiących po polsku,
  • jak uczyć języka edukacji, czyli słownictwa przedmiotowego (np. przydawka, mnożenie, wymiana gazowa), by wspierać uczniów cudzoziemskich w aktywnym rozumieniu zagadnień,
  • gdzie szukać wsparcia i gotowych materiałów.

Naszymi gośćmi byli nauczyciele-praktycy, którzy pracują w oddziałach przygotowawczych i klasach mieszanych:

  • Agnieszka Czekalska – nauczycielka wczesnoszkolnej w oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej w Warszawie,
  • Anna Millati – nauczycielka języka polskiego w zespole szkół w Gdańsku,
  • Marta Gębka – nauczycielka biologii i języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej w Poznaniu,
  • Dawid Kaniewski – nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Poznaniu.

Spotkanie poprowadzi koordynatorka cyklu „”Odporna szkoła”” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska.

Podobne materiały

Publikacja

Portfolio jako pomoc w kształceniu edukacji obywatelskiej

Portfolio to taki twój osobisty „zeszyt sukcesów” – miejsce, w którym zbierasz wszystko co pokazuje, czego się
Zobacz
Gra Edukacyjna

Plakat edukacyjny do pracy z Przewodnikiem KIWI

Zobacz
Publikacja

Młodzi w Akcji 2025/26. Krótki i praktyczny przewodnik...

Minipublikacja dla uczestników edycji Młodzi w Akcji 2025/26. Zawiera harmonogram, opis zadań w programie, materiały oraz propozycje
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz o diagnozie lokalnej do wykorzystania na lekcji...

Scenariusz lekcji o diagnozie lokalnej do wykorzystania na lekcji edukacji obywatelskiej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karty do analizy mechanizmów manipulacji i dezinformacji

Zobacz
Materiał graficzny

Plakat do powieszenia w szkole z działaniami obywatelskimi

Plakat przedstawiający działania obywatelskie z przedmiotu Edukacja Obywatelska.
Zobacz
Film lub webinarium

Film dla zespołów uczniowskich o metodzie projektu ,,Wasz...

Film dla uczniów i uczennic o metodzie projektu.
Zobacz
Film lub webinarium

Prawo wewnątrzszkolne – między wolnością a świętym spokojem....

Statut i regulaminy – to w Twojej szkole narzędzie współpracy, czy raczej źródło konfliktów? Zobacz nagranie webinarium
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna nadziei

Ta publikacja pomoże w prowadzeniu zajęć, gdzie uczniowie mogą krytycznie myśleć o świecie i budować realne alternatywy.
Zobacz
Film lub webinarium

Lekcja, która oddycha. Jak zrobić miejsce dla ucznia...

Troska o ucznia jest ważna. Ale gdy przeradza się w wyręczanie – odbiera mu sprawczość i motywację.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Samorządzimy – współpracujemy i współdecydujemy o naszej klasie/szkole

Zobacz
Artykuł

Jak przygotować wystąpienie publiczne?

Materiał przygotowany z myślą o kandydatach i kandydatkach do reprezentacji Samorządu Uczniowskiego przedstawia wytyczne na co zwrócić
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY