c_id9

Przygotowanie lekcji, gdy w klasie są uczniowie, którzy słabo znają język polski

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 18.07.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Uczniowie i uczennice, którzy uczą się w zrozumiałym dla siebie języku, są bardziej zaangażowani i robią to chętniej. Jednak umiejętności językowe, które umożliwiają codzienną komunikację, nie gwarantują sukcesu edukacyjnego. Z tego powodu tak ważna jest praca nad językiem edukacji szkolnej, czyli językiem, jakim napisane są podręczniki szkolne i którego znajomość jest niezbędna do prezentacji tego, co się wie i rozumie.

Materiały ułatwiające naukę danego przedmiotu przy odpowiednim wsparciu może przygotować każdy nauczyciel i nauczycielka. Na kolejnym webinarium z cyklu “Polska – Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:

  • jak przygotowywać materiały ułatwiające naukę na lekcjach przedmiotowych (m.in. skracać teksty, upraszczać zdania, dodawać obrazki i wykresy),
  • jak formułować polecenia, by były zrozumiałe dla uczniów słabo mówiących po polsku,
  • jak uczyć języka edukacji, czyli słownictwa przedmiotowego (np. przydawka, mnożenie, wymiana gazowa), by wspierać uczniów cudzoziemskich w aktywnym rozumieniu zagadnień,
  • gdzie szukać wsparcia i gotowych materiałów.

Naszymi gośćmi byli nauczyciele-praktycy, którzy pracują w oddziałach przygotowawczych i klasach mieszanych:

  • Agnieszka Czekalska – nauczycielka wczesnoszkolnej w oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej w Warszawie,
  • Anna Millati – nauczycielka języka polskiego w zespole szkół w Gdańsku,
  • Marta Gębka – nauczycielka biologii i języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej w Poznaniu,
  • Dawid Kaniewski – nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Poznaniu.

Spotkanie poprowadzi koordynatorka cyklu „”Odporna szkoła”” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY