Przygotowanie lekcji, gdy w klasie są uczniowie, którzy słabo znają język polski

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 18.07.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Uczniowie i uczennice, którzy uczą się w zrozumiałym dla siebie języku, są bardziej zaangażowani i robią to chętniej. Jednak umiejętności językowe, które umożliwiają codzienną komunikację, nie gwarantują sukcesu edukacyjnego. Z tego powodu tak ważna jest praca nad językiem edukacji szkolnej, czyli językiem, jakim napisane są podręczniki szkolne i którego znajomość jest niezbędna do prezentacji tego, co się wie i rozumie.

Materiały ułatwiające naukę danego przedmiotu przy odpowiednim wsparciu może przygotować każdy nauczyciel i nauczycielka. Na kolejnym webinarium z cyklu “Polska – Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:

  • jak przygotowywać materiały ułatwiające naukę na lekcjach przedmiotowych (m.in. skracać teksty, upraszczać zdania, dodawać obrazki i wykresy),
  • jak formułować polecenia, by były zrozumiałe dla uczniów słabo mówiących po polsku,
  • jak uczyć języka edukacji, czyli słownictwa przedmiotowego (np. przydawka, mnożenie, wymiana gazowa), by wspierać uczniów cudzoziemskich w aktywnym rozumieniu zagadnień,
  • gdzie szukać wsparcia i gotowych materiałów.

Naszymi gośćmi byli nauczyciele-praktycy, którzy pracują w oddziałach przygotowawczych i klasach mieszanych:

  • Agnieszka Czekalska – nauczycielka wczesnoszkolnej w oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej w Warszawie,
  • Anna Millati – nauczycielka języka polskiego w zespole szkół w Gdańsku,
  • Marta Gębka – nauczycielka biologii i języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej w Poznaniu,
  • Dawid Kaniewski – nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Poznaniu.

Spotkanie poprowadzi koordynatorka cyklu „”Odporna szkoła”” i ekspertka badająca procesy uczenia się, Katarzyna Pijanowska.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak wzmocnić relacje na zakończenie roku szkolnego

Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć bezpieczną atmosferę w szkole?

Zobacz
Publikacja

Świętuj, żeby zrozumieć

Zobacz
Film lub webinarium

„Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole”

Zobacz
Publikacja

Uwikłani w wielkie narracje. Jak krytycznie myśleć o...

Publikacja powstała z myślą o uczniach i uczennicach
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?

Zobacz
Film lub webinarium

Inspiracje do działań społecznych w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

Może zamiast winić technologię, warto spróbować zrozumieć młode pokolenie, które przecież nie zna świata bez internetu.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY