Opis materiału
Uciekający przed wojną w Ukrainie młodzi ludzie najczęściej dołączają do już istniejących klas. Ich bagaż doświadczeń i normy zachowań, które wynikają z różnic kulturowych, nie zawsze mogą być zrozumiałe dla rówieśników. W sytuacji, która jest stresująca dla wszystkich, może doprowadzić to do konfliktów.
Na naszym webinarium pokazujemy, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, by zapewnić poczucie bezpieczeństwa wszystkim uczniom i uczennicom oraz jak przygotować się do pracy w klasie wielokulturowej.
Podczas kolejnego webinarium z cyklu „Polska-Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:
📌 na jakie różnice kulturowe należy się przygotować, kiedy pracujemy w klasie wielokulturowej,
📌 jak reagować w sytuacji konfliktu np. na tle narodowościowym,
📌 jak rozładowywać napięcie w klasie, które może być wynikiem stresu akulturacyjnego (związanego ze zmianą kraju zamieszkania) oraz różnych potrzeb uczniów i uczennic,
📌 jak wykorzystać ostatnie tygodnie roku szkolnego, by integrować uczniów i odpowiadać na wyzwania związane z procesem grupowym w klasie.
Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się:
🥇Malina Baranowska-Janusz – psycholożka międzykulturowa, trenerka
🥇 Alina Sobolevska – wicedyrektorka w Szkole Podstawowej nr 29 w Gdyni, nauczycielka języka rosyjskiego i języka polskiego jako obcego,
🥇 Tetiana Shychkova – nauczycielka, ambasadorka dzieci cudzoziemskich w Szkole Podstawowej nr 76 we Wrocławiu, wychowawczyni klasy przygotowawczej,
🥇 Jacek Nowicki – nauczyciel, wychowawca klasy 7 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Spotkanie poprowadziła
🥇 Elżbieta Krawczyk – dyrektorka programowa, szefowa Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej oraz członkini zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna, autorka programów i materiałów edukacyjnych oraz kursów internetowych dla nauczycieli/ek oraz młodzieży.
Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.