Trudne sytuacje w klasie, w której są uczniowie i uczennice różnych narodowości

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 08.06.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Specjaliści w szkole

Opis materiału

Uciekający przed wojną w Ukrainie młodzi ludzie najczęściej dołączają do już istniejących klas. Ich bagaż doświadczeń i normy zachowań, które wynikają z różnic kulturowych, nie zawsze mogą być zrozumiałe dla rówieśników. W sytuacji, która jest stresująca dla wszystkich, może doprowadzić to do konfliktów.

Na naszym webinarium pokazujemy, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, by zapewnić poczucie bezpieczeństwa wszystkim uczniom i uczennicom oraz jak przygotować się do pracy w klasie wielokulturowej.

Podczas kolejnego webinarium z cyklu „Polska-Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:

📌 na jakie różnice kulturowe należy się przygotować, kiedy pracujemy w klasie wielokulturowej,

📌 jak reagować w sytuacji konfliktu np. na tle narodowościowym,

📌 jak rozładowywać napięcie w klasie, które może być wynikiem stresu akulturacyjnego (związanego ze zmianą kraju zamieszkania) oraz różnych potrzeb uczniów i uczennic,

📌 jak wykorzystać ostatnie tygodnie roku szkolnego, by integrować uczniów i odpowiadać na wyzwania związane z procesem grupowym w klasie.

Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się:

🥇Malina Baranowska-Janusz – psycholożka międzykulturowa, trenerka

🥇 Alina Sobolevska – wicedyrektorka w Szkole Podstawowej nr 29 w Gdyni, nauczycielka języka rosyjskiego i języka polskiego jako obcego,

🥇 Tetiana Shychkova – nauczycielka, ambasadorka dzieci cudzoziemskich w Szkole Podstawowej nr 76 we Wrocławiu, wychowawczyni klasy przygotowawczej,

🥇 Jacek Nowicki – nauczyciel, wychowawca klasy 7 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Spotkanie poprowadziła

🥇 Elżbieta Krawczyk – dyrektorka programowa, szefowa Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej oraz członkini zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna, autorka programów i materiałów edukacyjnych oraz kursów internetowych dla nauczycieli/ek oraz młodzieży.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Podręcznik – od nudy do super narzędzia

Jak pracować z podręcznikiem w ciekawy i przystępny sposób. Poznaj proste metody.
Zobacz
Artykuł

Organizacja procesu dydaktycznego w oddziale przygotowawczym

Przed utworzeniem oddziału przygotowawczego (OP) należy przeprowadzić diagnozę potrzeb uczniów i analizę zasobów/kompetencji kadry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak dobrze komunikować się ze sobą i innymi

Scenariusz zajęć na godzinie wychowawczej skupia się na tym, jak komunikować się z sobą i innymi z
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak wypełnię mój słoik? Rozmawiamy o dbaniu o...

Zajęcia dla nastolatek i nastolatków, które mają na celu zwrócenie uwagi na konieczność zadbania o swoje potrzeby.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Debata oksfordzka: człowiek wobec zmian klimatycznych i ekologicznych

Podczas zajęć uczniowie i uczennice uczą się podchodzić krytycznie do narracji na temat relacji człowieka z przyrodą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Mit jako pozytywna narracja na przykładzie relacji człowieka...

W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z greckim mitem o stworzeniu świata, a następnie napiszą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbam o siebie w zgodzie z zegarem biologicznym

Ćwiczenie na temat zegara biologicznego, który dostosowuje procesy fizjologiczne organizmu do poszczególnych faz dnia i nocy.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak korzystać z mocy AI? Inspiracje i trendy...

Poznaj nieznane moce AI! Odkryj nowe, inspirujące sposoby na wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia cyfrowych opowieści, interaktywnych
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Formy ochrony przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą formom ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY