Trudne sytuacje w klasie, w której są uczniowie i uczennice różnych narodowości

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 08.06.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Specjaliści w szkole

Opis materiału

Uciekający przed wojną w Ukrainie młodzi ludzie najczęściej dołączają do już istniejących klas. Ich bagaż doświadczeń i normy zachowań, które wynikają z różnic kulturowych, nie zawsze mogą być zrozumiałe dla rówieśników. W sytuacji, która jest stresująca dla wszystkich, może doprowadzić to do konfliktów.

Na naszym webinarium pokazujemy, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, by zapewnić poczucie bezpieczeństwa wszystkim uczniom i uczennicom oraz jak przygotować się do pracy w klasie wielokulturowej.

Podczas kolejnego webinarium z cyklu „Polska-Ukraina. Razem w szkole” rozmawialiśmy o tym:

📌 na jakie różnice kulturowe należy się przygotować, kiedy pracujemy w klasie wielokulturowej,

📌 jak reagować w sytuacji konfliktu np. na tle narodowościowym,

📌 jak rozładowywać napięcie w klasie, które może być wynikiem stresu akulturacyjnego (związanego ze zmianą kraju zamieszkania) oraz różnych potrzeb uczniów i uczennic,

📌 jak wykorzystać ostatnie tygodnie roku szkolnego, by integrować uczniów i odpowiadać na wyzwania związane z procesem grupowym w klasie.

Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się:

🥇Malina Baranowska-Janusz – psycholożka międzykulturowa, trenerka

🥇 Alina Sobolevska – wicedyrektorka w Szkole Podstawowej nr 29 w Gdyni, nauczycielka języka rosyjskiego i języka polskiego jako obcego,

🥇 Tetiana Shychkova – nauczycielka, ambasadorka dzieci cudzoziemskich w Szkole Podstawowej nr 76 we Wrocławiu, wychowawczyni klasy przygotowawczej,

🥇 Jacek Nowicki – nauczyciel, wychowawca klasy 7 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Spotkanie poprowadziła

🥇 Elżbieta Krawczyk – dyrektorka programowa, szefowa Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej oraz członkini zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna, autorka programów i materiałów edukacyjnych oraz kursów internetowych dla nauczycieli/ek oraz młodzieży.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY