Opis materiału
Oglądajcie z uczniami i uczennicami filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznijcie od filmu „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”. Przed i po filmie zadajcie pytania z listy poniżej i przeprowadźcie dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujecie z młodszą młodzieżą, możecie wybrać te, które najbardziej pasują. Zanim przejdziecie do pracy upewnijcie się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”. Pytania przed projekcją:
- Narysuj osobę marzącą po murach, robiącą graffiti, albo malującą ścianę.
- Jak wygląda? Jakiej jest płci?
- Czy powinno się zamalowywać graffiti w mieście? Kto powinien to robić?
Pytania po projekcji:
- Kto maluje klatkę schodową na tym filmie?
- Jak myślisz, dlaczego to robią?
- Dlaczego Julia uważa, że malowanie murów jest satysfakcjonujące?
- Czy można się zmęczyć patrząc na pomazane mury? Czy znasz sformułowanie „chaos wizualny”? Do czego się odnosi?
Pytania pogłębiające:
- Co to znaczy, że Julia i Ania pomagają ludziom „odzyskiwać mury”?
- Co to oznacza „oddawać głos obywatelkom i obywatelom” i „oddawać sprawy w ręce obywatelek i obywateli”?
- Dlaczego niewiele kobiet zajmuje się aktywizmem wizualnym w przestrzeni publicznej? Czy ma to związek z jakimiś stereotypami płci