Zapisz się do projektu

Na początek

W programie „Globalna szkoła”

Ten projekt to propozycja, z której możesz skorzystać niezależnie od tego, jakiego przedmiotu uczysz oraz czy masz wiedzę na temat globalnych wyzwań. W jego trakcie zapoznasz się z koncepcją edukacji globalnej i otrzymasz konkretne narzędzia i materiały do przeprowadzenia zajęć o zależnościach między zjawiskami lokalnymi i globalnymi. Dzięki niemu poczujesz się pewniej, rozmawiając z uczniami i uczennicami o aktualnych wydarzeniach na świecie i towarzyszących im globalnych zjawiskach.

 

W projekcie zyskasz:

  • dostęp do kursu online, materiałów merytorycznych oraz metodycznych (również przedmiotowych);
  • wsparcie mentorki lub mentora – osoby, która sama przeszła podobny proces, ma doświadczenie nauczycielskie i rozumie kontekst szkolny;
  • dostęp do festiwalu internetowego z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej, podczas którego uczniowie i uczennice będą wykonywać wraz z Tobą przygotowane przez nas zadania;
  • inspirację i motywację płynącą z doświadczenia grupowego;
  • zaświadczenie potwierdzające Twój udział w procesie edukacyjnym i zrealizowanych działaniach. 

Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki niezależnie od przedmiotu oraz wychowawców klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.

1. Jak to działa?

  • Projekt trwa od 1 października 2024 do 15 stycznia 2025. Krok po kroku wprowadzamy Cię w teorię i praktykę edukacji globalnej w szkole.
  • Bierzesz udział w spotkaniu wprowadzającym do projektu i szkolenie wstępnym.
  • Realizujesz trzy moduły kursowe na platformie online. Wykonujesz po jednym zadaniu do każdego modułu. Realizujesz zadanie w szkole i piszesz refleksję.
  • Przez dwa popołudniowe spotkania grupy projektowej z mentorem lub mentorką pracujecie wspólnie nad trudniejszymi zagadnieniami i omawiacie wyzwania, z którymi mierzycie się w projekcie.
  • Prowadzisz działania z uczniami i uczennicami podczas jednego z wybranych wydarzeń proponowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (festiwal internetowy dla młodzieży lub warsztaty przy wsparciu zewnętrznego trenera, z którego napiszesz refleksję jako zadanie obowiązkowe).
  • Na zakończenie projektu uczestniczysz w spotkaniu, które odbędzie się w Warszawie.

    Zobacz krótką prezentację i przekonaj się, jak wygląda i co zawiera nasza platforma kursowa.

2. Dlaczego warto

Dzięki udziałowi w projekcie:

  • Zastanowisz się nad współczesnymi wyzwaniami globalnymi i sposobami odpowiedzi na nie. Przekonasz się, jaką rolę w odpowiadaniu na nie ma empatia i krytyczne myślenie.
  • Dowiesz się, czym jest edukacja globalna, jakie są jej narzędzia pracy i jak korzystać z nich w szkole.
  • Zastanowisz się, w jaki sposób poruszać z uczniami aktualne, ale trudne tematy takie jak migracje, zmiana klimatu, równość płci. Przećwiczysz pracę z tymi tematami przy wsparciu mentora i grupy kursowej.
  • Otrzymasz materiały (merytoryczne, scenariusze zajęć i treści dla uczniów oraz uczennic) do prowadzenia edukacji globalnej w szkole.
  • Wzmocnisz swoje kompetencje zawodowe i rozwiniesz kompetencje swoich uczniów i uczennic nastawione na budowanie lepszego świata (więcej o kompetencjach edukacji globalnej poczytaj tu).
  • Włączysz siebie, swoich uczniów, a tym samym Waszą szkołę do społeczności globalnych szkół, działających m.in. na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Działania w projekcie wpisują się również w realizację kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25 w zakresie edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych, rozwijania u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenia jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym, krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie oraz pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.

3. Zapisy

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

Zanim zgłosisz się do projektu, sprawdź regulamin i upewnij się, że w Twojej szkole możliwe jest przeprowadzenie wymaganych aktywności.

4. Harmonogram w tym roku

  • 1 PAŹDZIERNIKA 2024

    Rozpoczęcie projektu i start kursu na platformie online.

  • OD 1 PAŹDZIERNIKA 2024 DO 15 STYCZNIA 2025

    Wsparcie mentorskie w formie dwóch popołudniowych spotkań z mentorem i informacji zwrotnych do zadań wykonanych w kursie.

  • 9 PAŹDZIERNIKA 2024 GODZ. 18:00-20:00

    Spotkanie wprowadzające.

  • OD 10 DO 11 STYCZNIA 2025

    Spotkanie stacjonarne dla chętnych w Warszawie.

  • 15 STYCZNIA 2025

    Zakończenie projektu i termin realizacji zadań w kursie online.

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Zapraszamy do udziału osoby, które chcą poznać edukację globalną i dowiedzieć się, czym jest to podejście oraz jak włączać je do codziennych zadań szkoły. Od definicji, przez przyglądanie się sobie i swojej postawie wobec wyzwań globalnych, aż do praktyki szkolnej w pracy z uczniami i uczennicami.

Jeżeli wątki związane z edukacją globalną są Ci znane, projekt pozwoli Ci usystematyzować posiadaną wiedzę i poszerzyć perspektywę.

Szczególnie chętnie spotkamy się w projekcie z osobami, które widziały, jak ich koledzy lub koleżanki poruszają wątki edukacji globalnej w swojej pracy, a teraz sami chcieliby włączyć się do działań w duchu globalnej szkoły.

To zależy od sposobu pracy i doświadczenia. Szacujemy, że realizacja projektu zajmuje około 30 godzin. W samym kursie są trzy moduły. Zawierają one różnorodne treści, zawarte na ok. 20 stronach. W sumie w projekcie do wykonania są trzy zadania na platformie kursowej (do wykonania przy komputerze po każdym z modułów) oraz jedno zadanie praktyczne w szkole. Z tego zadania trzeba zdać sprawozdanie na platformie lub omówić je na spotkaniu z grupą i jej mentorem.

Projektowane działania koncentrują się równolegle na dwóch aspektach. Pierwszy to rozwój osobisty w zakresie rozumienia i adresowania globalnych wyzwań. Drugi – praca nauczycielska z uczniami i uczennicami.

Treści i zadania w projekcie będą wymagały od osoby uczestniczącej pracy na tych dwóch poziomach. Staramy się odnosić do praktyki szkolnej i osobistych doświadczeń, by działania realizowane w projekcie naturalnie się w nie wpisywały.

Do pracy samodzielnej doliczyć należy spotkania: wprowadzające, dwa warsztaty online z grupą mentorską i nieobowiązkowe (ale z tego, co słyszymy od uczestników – najbardziej satysfakcjonujące) dwudniowe spotkanie stacjonarne.

Edukacja globalna zakłada wprowadzenie uczniów i uczennic w skomplikowany świat powiązań między ludźmi, zjawiskami, przyrodą, polityką, kulturą, ekonomią. Wspiera rozmowę i szukanie rozwiązań dla współczesnych globalnych wyzwań takich jak: zmiana klimatu, migracje, nierówności społeczne, zanik bioróżnorodności, łamanie praw człowieka.

Nikt nie jest w stanie uporać się z tymi wyzwaniami w pojedynkę. Jesteśmy od siebie zależni i wydarzenia w innych częściach światach – dotykają także nas. Z kolei nasze codzienne decyzje mają znaczenie dla mieszkańców i mieszkanek odległych części świata.

Jak stawiać czoło globalnym wyzwaniom indywidualnie każdego dnia oraz jak działać z empatią i solidarnie? Jak analizować i rozumieć globalne procesy i wyciągać z nich wnioski? Jak młody człowiek ma odnaleźć się w „globalnej wiosce” pełnej współzależności, sprzecznych opinii i fake newsów? Odpowiadamy na te pytania w naszych projektach „Globalnej szkoły”.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki

Ekspertka edukacyjna i koordynatorka projektu Kasia Dzięciołowska

  • pomoże Ci wejść do projektu,
  • opowie o korzyściach z uczestnictwa.

8. Partnerzy

Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Center for Citizenship Education, People in Peril, ABD, Agenda21

Działanie jest finansowane przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).

Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP

Poznaj inne projekty

Szykujemy właśnie ofertę na nowe, wiosenne półrocze. Poczuj znów radość z uczenia. Dołącz bezpłatnie.