Webinaria dla nauczycieli i nauczycielek

W ramach obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej zapraszamy na trzy webinaria dla nauczycieli i nauczycielek. Dzięki webinariom wzmocnisz swoje kompetencje w tematyce współczesnych globalnych wyzwań, z którymi możesz zetknąć się także w swojej szkole  takimi jak migracje, zmiana klimatu, solidarność społeczna czy wielokulturowość. Webinaria w ramach TEG-u oficjalnie inaugurują jednocześnie działalność Klubu Globalnej Szkoły – cyklicznych spotkań dla osób zainteresowanych edukacją globalną.

W ramach Klubu Globalnej Szkoły będziemy spotykać się online w różnorodnej formie – niekiedy wykładowej, niekiedy warsztatowej – by zastanawiać się nad wyzwaniami współczesnego świata i szukać odpowiedzi na globalno-lokalne wyzwania. Kolejne spotkania Klubu odbędą się w grudniu i styczniu. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do śledzenia strony Klubu 

Zakończyliśmy rekrutację na webinaria dla nauczycieli i nauczycielek. 

Webinaria harmonogram

Webinarium: „Mądre pomaganie. Jak to robić w szkole?”

19 listopada (wtorek),  godzina 17:30-19:00

Dobre intencje nie zawsze wystarczą, żeby zrealizować dobrą akcję charytatywną w szkole. Pomaganie może być nieskuteczne, a czasem wręcz może szkodzić osobom, którym pragniemy pomóc. Podczas webinarium z pomocą specjalistek z  Polskiej Akcji Humanitarnej postaramy się znaleźć odpowiedzi na pytania: 

  • na co uważać przy organizacji zbiórek? 
  • jakim językiem się posługiwać?
  • jakie pytania warto zadać sobie przed organizacją akcji charytatywnej w szkole? 
  • jakie formy aktywności polecać uczniom i uczennicom?

Julia Orłowska – specjalistka ds. edukacji w dziale edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej. Redaktorka i współautorka materiałów edukacyjnych w zakresie edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej. Od 2019 roku związana z popularyzacją edukacji globalnej w Polsce. Współzałożycielka i redaktorka treści w kolektywie Globalna Wioska.

Kalina Kabat

Kalina Kabat – Z wykształcenia inżynierka chemii, absolwentka gender studies i pracownica humanitarna.  Z doświadczenia trenerka edukacji globalnej, humanitarnej i antydyskryminacyjnej. Autorka materiałów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek. Dziennikarka Fundacji Komos dla Dziewczynek.

Webinarium: „Kultura dialogu. Jak wspierać różnorodność i zarządzać konfliktem w klasie?”

20 listopada (środa), godzina 17:30-19:00

Wielokulturowe klasy to społeczności o dużej różnorodności. Może być ona zarówno wzbogacającym doświadczeniem, jak i źródłem napięć wynikających z odmiennych perspektyw, wartości i tradycji. 

Podczas webinarium trenerka międzykulturowa i mediatorka podzielą się praktycznymi narzędziami oraz technikami, które pomagają w budowaniu zaufania, zrozumienia oraz współpracy zarówno w gronie uczniowskim, jak i  między uczniami a nauczycielami. Przyjrzymy się również dobrym praktykom skutecznego podejścia do mediacji oraz wspierania dialogu międzykulturowego. Dzięki temu uczestnicy i uczestniczki webinarium wzmocnią swoje umiejętności społeczne oraz przygotują się do efektywnego zarządzania różnorodnym środowiskiem edukacyjnym.

Aneta Derda

Aneta Derda – absolwentka filologii polskiej, w tym specjalizacji edytorskiej i filmoznawczej. Specjalistka w zakresie rozwoju czytelnictwa, edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej oraz edukacji filmowej. Przez kilkanaście lat była nauczycielką wiedzy o społeczeństwie, uczyła cudzoziemców języka polskiego. Uzyskała certyfikaty mediatorki i tutorki rozwojowej w tutoringu indywidualnym i grupowym, co z radością wykorzystuje w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Jest trenerką kompetencji miękkich i metodologii nauczania, w tym metody projektu, jako narzędzia w procesie grupowym, a także autorką oraz opiekunką merytoryczną i metodologiczną projektów i publikacji edukacyjnych. Koordynuje ogólnopolskie projekty edukacyjne dla szkół, bibliotek i organizacji, współpracuje z firmami, fundacjami i ośrodkami kultury.

Agnieszka Szczepanik

Agnieszka Szczepanik – akredytowana coach ICF, trenerka i doradczyni międzykulturowa, z wykształcenia politolożka, ze specjalizacją stosunki międzynarodowe. Przez wiele lat współpracowała z nauczycielami i nauczycielkami w projektach edukacyjnych Programu UE „Młodzież w działaniu“ oraz Erasmus+, a obecnie Europejski Korpus Solidarności. Pracowała jako koordynatorka projektów w Stowarzyszeniu Jeden Świat, obecnie zaś jest trenerką międzykulturową w kraju i za granicą. Swoją praktykę trenersko-coachingową łączy z pracą na stanowisku doradczyni międzykulturowej w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej przy Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim, szkoląc z zakresu obsługi klienta różnorodnego kulturowo. Jako trenerka i ekspertka współpracuje także z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Webinarium: „Nasze rzeki, nasza przyszłość. Jak zmienić podejście do ekosystemów rzecznych?”

21 listopada (czwartek), godzina 17:00-18:30

Rzeki to nie tylko źródło wody, ale też przestrzeń, która łączy człowieka z przyrodą, nadając rytm lokalnym ekosystemom i naszemu codziennemu życiu.

Niedawne powodzie, które dotknęły Polskę we wrześniu 2024 roku, przypomniały nam, jak ważne jest odpowiedzialne podejście do zarządzania zasobami wodnymi i troska o ekosystemy rzeczne. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej relacji człowieka z wodą – zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym.

W pierwszej części wydarzenia opowiemy o wodzie z perspektywy interdyscyplinarnej, zachęcając do głębszego zrozumienia jej wartości w naszym życiu. W drugiej części przybliżymy stan polskich rzek oraz omówimy zielone rozwiązania, które mogą poprawić ich kondycję i wpłynąć na jakość życia ludzi. Na zakończenie, w ramach moderowanej dyskusji, poruszymy rolę edukacji i zaangażowania młodzieży w działania na rzecz ochrony wód.

Marek Elas

Marek Elas – przyrodnik, aktywista, muzykant. Z wykształcenia leśnik i ornitolog, z fascynacji i doświadczenia człowiek rzek. Najbliżej mu do Wisły, na której spędził kilka lat życia badając ptaki lęgowe koryta rzeki. Po wodzie najbardziej lubi poruszać się kajakiem, chociaż nie robi tego z taką regularnością na jaką ma ochotę. Aktywny uczestnik życia społecznego na wielu szczeblach, wolontariusz i pracownik organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną przyrody. Zajmuje się wszelkimi ciekawymi sprawami, tak, że na te nieciekawe, a konieczne, nieraz brakuje czasu.

Katarzyna Dytrych
Katarzyna Dytrych  z wykształcenia przyrodniczka, nauczycielka i menedżerka. Od ponad 20 lat zajmuje się edukacją przyrodniczą, ekologiczną i klimatyczną. Stworzyła liczne autorskie programy edukacyjne, współpracowała przy dużych kampaniach odpowiedzialności społecznej biznesu odpowiadając za warstwę merytoryczną i dydaktyczną. Dba o to, by w działaniach łączyć wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin. Prowadziła warsztaty w szkołach, zielone szkoły, wyjazdy terenowe i badawcze dla młodzieży, nauczycieli oraz przedstawicieli gmin i biznesu.

Masz pytania?
Napisz do nas

Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Center for Citizenship Education, People in Peril, ABD, Agenda21.

Działanie jest finansowane przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

logo EU
Global Districts logo
logo DBU
logo PAFW

Festiwal internetowy

Festiwal internetowy dla młodzieży (z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych) to przestrzeń na to, by dowiedzieć się więcej o globalnych wyzwaniach i włączyć się w działanie na rzecz Planety. 

Podczas tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej, między 18 a 22 listopada, zapraszamy na:

grę, w ramach której młodzież (równolegle z innymi grupami z całej Polski) realizuje w szkole opracowane przez nas zadania z zakresu edukacji globalnej;

otwarte 45-minutowe webinaria o tematyce pogłębiającej rozumienie  globalnych zjawisk.

Zakończyliśmy rekrutację na Festiwal internetowy. Zachęcamy do zapisów na webinaria dla nauczycieli i nauczycielek.

Gra i webinaria odbywać się będą w godzinach pracy szkoły. Opiekun lub opiekunka młodzieży może zgłosić do udziału w Festiwalu maksymalnie dwa zespoły uczniowskie, składające się z  5-10 osób . 

Efektami swojej pracy młodzież będzie się dzielić na Padlecie. Padlet jest przestrzenią online, w której zespoły będą miały również możliwość podejrzeć, jak pracują inne grupy. Dlatego ważne, by zapewnić młodzieży miejsce z dostępem do internetu, w którym będzie mogła pracować.

Przed Festiwalem, we wtorek 12 listopada o godz. 17:00, odbędzie się webinarium wprowadzające, podczas którego szczegółowo opowiemy o Festiwalu, odpowiemy na wszystkie pytania i wyjaśnimy wątpliwości.

Festiwal internetowy harmonogram

Webinarium: Co mogę zrobić, żeby ratować klimat?”

19 listopada (wtorek),  godzina 9:00-9:45

Podczas webinarium uczniowie i uczennice zapoznają się z najważniejszymi faktami o zmianie klimatu oraz poznają kluczowe pojęcia służące do jej opisu. Głównym tematem oraz celem webinarium będzie przyjrzenie się działaniom indywidualnym i systemowym. Uczniowie i uczennice odkryją skuteczne sposoby działania na rzecz walki ze zmianą klimatu na poziomie samych siebie, szkoły czy miasta. Ważnym elementem webinarium będzie też rozmowa o tym, dlaczego to młodzi ludzie mają szczególne prawo, żeby domagać się lepszej polityki klimatycznej.

Webinarium przeznaczone dla uczniów i uczennic od klasy VII.

Kacper Max Lubiewski

Kacper Max Lubiewski – aktywista i edukator klimatyczny, związany z polskim i europejskim ruchem klimatycznym w Polsce; działał m.in. z Młodzieżowym Strajkiem Klimatycznym, Greenpeace, Kolektywem Wilczyce, By2020WeRiseUp czy 350.org. Pracował w Szkole w Chmurze jako nauczyciel edukacji klimatycznej.

Webinarium: Dobre relacje i konflikty –  co je łączy?”

19 listopada (wtorek),  godzina 10:00-10:45

Relacje w klasie bywają bardzo różne. W stałej grupie uczniowie i uczennice spędzają czasem nawet 8 lat nauki szkolnej. Bywa, że zespół klasowy to ponad 30 osób. W tak licznym zespole młodzież uczy się, bawi, tworzy projekty, przyjaźni się i kłóci, obraża, przeprasza, godzi, milczy, unika, lubi lub nie różne osoby. Sytuacja jest dynamiczna. Dlaczego warto zadbać o dobre relacje w klasie? Jaki to ma wpływ na konflikty w grupie? W jaki sposób radzić sobie, gdy pojawia się niezrozumienie, nieporozumienie, kłótnia czy konflikt?

Webinarium przeznaczone dla uczniów i uczennic klas IV-V

Prosimy o przygotowanie: 3 białych kartek A4, pisaków,  kredek, cyrkla.

Olga Stobiecka-Rozmiarek

Olga Stobiecka-Rozmiarek  edukatorka młodzieży, trenerka umiejętności społecznych, edukacji międzykulturowej, trenerka uważności dzieci metodą Eline Snel. Tworzy i realizuje autorskie programy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, które mają na celu rozwój osobisty i grupowy w tematach: komunikacja, dobre relacje, międzykulturowość, integracja społeczno-kulturowa, przeciwdziałanie dyskryminacji. 

Webinarium: Jak myśleć inaczej o ochronie rzek?”

19 listopada (wtorek),  godzina 11:00-11:45

Zapraszamy młodzież szkolną na wyjątkowy webinar o kondycji naszych rzek, które zmagają się z poważnymi problemami z powodu zanieczyszczeń, nadmiernej eksploatacji i zmian klimatycznych. Dowiecie się, jak ekologiczne rozwiązania, takie jak renaturyzacja rzek i zrównoważone zarządzanie wodą, mogą przywrócić im zdrowie i zapewnić czystą wodę dla przyszłych pokoleń. Dołączcie do nas, aby razem odkryć, jak każdy z nas, wspierany przez szkoły i nauczycieli, może przyczynić się do ochrony naszych wód!

Webinarium przeznaczone dla uczniów i uczennic od klasy VI

Alicja Pawelec-Olesińska

dr Alicja Pawelec-Olesińska – hydrobiolożka, kierowniczka Zespołu Ochrony Wód w WWF, członkini Państwowej Rady Ochrony Przyrody, współzałożycielka kolektywu „Nauka dla Przyrody”. Ekspertka m.in. Najwyższej Izby Kontroli w sprawie katastrofy na Odrze w 2022 r. Autorka licznych wystąpień i publikacji naukowych i popularnonaukowych o konieczności ochrony wód, współautorka „Białej Księgi Polskich Rzek”.

Masz pytania?
Napisz do nas

Działanie jest współfinansowane ze środków Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Center for Citizenship Education, People in Peril, ABD, Agenda21.

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

logo DBU
Logo Polska Pomoc
Global Districts logo
logo EU
logo PAFW

Tydzień Edukacji Globalnej

Włącz się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze! TEG to wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań, a także zaangażowanie i budowanie wspólnoty.

WEŹ UDZIAŁ W TYGODNIU EDUKACJI GLOBALNEJ

1. REKRUTACJA

23.09-20.10

Spotkania dla Planety (szkoły ponadpodstawowe) – weź udział w dwóch webinariach dla nauczycieli i nauczycielek oraz pięciu zajęciach dla młodzieży, które pozwolą Wam zgłębić kluczowe wyzwania naszych czasów i poszukać skutecznych rozwiązań dla naszej Planety.

2. REKRUTACJA

21.10-14.11

Festiwal internetowy dla młodzieży (klasy IV-VIII szkół podstawowych i szkoły ponadpodstawowe) – to doskonała okazja, by dowiedzieć się więcej o globalnych wyzwaniach i zaangażować młodzież w działania na rzecz Planety.

3. REKRUTACJA

4.11-19.11

Webinaria dla nauczycieli i nauczycielek – dzięki nim wzmocnisz swoje kompetencje w obszarze współczesnych globalnych wyzwań, takich jak zmiana klimatu czy migracje, które możesz wykorzystać w swojej pracy w szkole.

WYbierz coś dla siebie!

Spotkania dla planety

Spotkania dla Planety

Webinaria dla nauczycieli i nauczycielek, które przygotują Cię do przeprowadzenia pięciu spotkań dla młodzieży w Twojej szkole.

Festiwal internetowy

Webinaria dla młodzieży i szkolna gra korytarzowa – szansa na pogłębienie wiedzy i podjęcie wspólnych działań na rzecz globalnych wyzwań!

Webinaria dla nauczycieli i nauczycielek

Webinaria dla nauczycieli i nauczycielek

Trzy webinaria dla kadry pedagogicznej, podczas których dowiesz się, jak radzić sobie z globalnymi wyzwaniami - również w Twojej szkole!

Dlaczego edukacja globalna jest dziś szczególnie ważna?

Ze współczesnymi wyzwaniami globalnymi – zmianą klimatu, migracjami, nierównościami, zanikiem bioróżnorodności, łamaniem praw człowieka – nikt nie jest w stanie uporać się w pojedynkę. Jesteśmy od siebie nawzajem zależni i wydarzenia w innych części światach – dotykają i nas. 

Działa to też w drugą stronę – nasze codzienne decyzje mają znaczenie dla mieszkańców i mieszkanek odległych części świata. Jak stawiać czoło globalnym wyzwaniom indywidualnie każdego dnia, ale też jak działać z empatią i solidarnie? Jak można analizować i rozumieć globalne procesy i wyciągać z nich wnioski? Jak młody człowiek ma odnaleźć się w „globalnej wiosce” pełnej współzależności, sprzecznych opinii i fake newsów?

Edukacja globalna to część edukacji obywatelskiej, która pomaga młodym ludziom zrozumieć otaczający ich świat.

Jej głównym celem jest kształtowanie umiejętności kluczowych, takich jak: krytyczne myślenie, prowadzenie dialogu, zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi, ale też postaw otwartości, solidarności, odpowiedzialności za innych ludzi i planetę.

Masz pytania?
Napisz do nas

Działanie jest współfinansowane ze środków Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Center for Citizenship Education, People in Peril, ABD, Agenda21.

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

 Wydarzenie „Spotkania dla Planety” realizowane jest w ramach projektu „Ecoality” współfinansowanego przez Unię Europejską.

logo DBU
logo EU
Logo Polska Pomoc
logo PAFW