Podsumowanie spotkania „W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym?”

Aktualność

W dniu 25 listopada spotkaliśmy się na trzecim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było wprowadzenie:

  • wzmocnienie wiedzy na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego i Europejskiego Zielonego Ładu;
  • poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie „Europa o klimacie”;
  • przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej, która zmienia postawy społeczności szkolnej.

Tematem przewodnim spotkania była Gospodarka Obiegu Zamkniętego w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:

Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi zagadnieniami edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do współpracy międzyprzedmiotowej. 

Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.

Podczas spotkania 25 listopada przyglądamy się sposobom na włączenie szkoły w cykl obiegu zamkniętego podążając za planami Europejskiego Zielonego Ładu. Plan działania Komisji Europejskiej dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne. Będzie również obejmował środki mające na celu zachęcanie przedsiębiorstw do oferowania produktów wielokrotnego użytku, trwałych i nadających się do naprawy oraz środki umożliwiające konsumentom wybór takich produktów. Przeanalizowana w nim zostanie potrzeba „prawa do naprawy” i ograniczenia celowego postarzania produktów, w szczególności urządzeń elektronicznych (źródło).

W przypadku GOZ, jednymi z celów strategii są m.in:

  • wspieranie technologii czystej stali, dzięki którym najpóźniej w 2030 r. będzie możliwe rozpoczęcie bezemisyjnej produkcji stali.
  • przekształcanie odpadów w surowce, oznakowanie opakowań, wspólny system zbiórki selektywnej.
  • umieszczanie wiarygodnych informacji o produkcie, trwałości, naprawie na opakowaniach.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, jak szkoła może włączać się do realizowania założeń Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wśród pomysłów pojawiały się następujące działania:

  • wybieranie rzeczy trwałych, przemyślane zakupy,
  • naprawianie sprzętów, ubrań, narzędzi, zabawek, jeśli to tylko możliwe,
  • korzystanie z lokalnych dostawców, rzemieślników,
  • segregacja odpadów,
  • oszczędzanie zasobów i produktów: wody, energii, gazu, papieru,
  • minimalizm w życiu i oszczędność to także porządek w e-zasobach (systematyczne czyszczenie skrzynek pocztowych, ograniczanie przechowywania na serwerach,
  • kompostowanie,
  • korzystanie ze zwrotnych opakowań,
  • szkolne półki tzw. jadłodzielnie, gdzie uczniowe mogą zostawiać kanapki, owoce, których nie będą jeść i mogą skorzystać inni,
  • wymianki książek,
  • lekcje o świadomej konsumpcji, ekonomii, mechanizmach kapitalizmu, niezależności energetycznej i zasobowej.

Więcej na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat, zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:

>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania

Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:

Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej

Inne aktualności

Aktualności

20/05/2025
Obóz młodzieżowy 2025
Zapraszamy na letni obóz zaangażowaną młodzież! 5-12 lipca 2025 r. Krzyżowa (woj. dolnośląskie) „GLOBUS. Młodzieżowy obóz na rzecz globalnych wyzwań” to letni obóz dla młodych osób, które chcą działać na...
czytaj więcej»
10/05/2025
Granty dla organizacji pozarządowych w ramach projektu Ecoality
Działasz w organizacji pozarządowej, która wspiera młode osoby? A może znasz takie organizacje i chcesz przekazać im informację o naszym grancie? Zapraszamy do aplikacji o grant w ramach projektu Ecoality...
czytaj więcej»
09/05/2025
Gra terenowa o globalnych wyzwaniach? Zrób to z nami! – warsztaty online
Zapraszamy na kolejne warsztaty z cyklu 🌍 Klubu Globalnej Szkoły 🌍 💐Maj to najlepszy moment, aby wyjść z klasy i zorganizować działania w przestrzeni szkoły lub na świeżym powietrzu. Świetnym...
czytaj więcej»
27/03/2025
EcoLab – zrób w szkole przestrzeń do działania
Interesujesz się ochroną środowiska, zmianą klimatu, zagadnieniami społecznymi i realną zmianą swojego otoczenia? Chcesz inspirować, działać i wprowadzać pozytywne zmiany w swojej szkole i okolicy? Zapraszamy do założenia EcoLabu! EcoLab...
czytaj więcej»
26/03/2025
Dzień ziemi z CEO
Z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi zapraszamy Ciebie oraz Twoich uczniów i uczennice do wspólnego świętowania.Proponujemy kilka aktywności, które pozwolą Wam spędzić ten miesiąc bliżej przyrody, pogłębić wiedzę na tematy...
czytaj więcej»
warsztat AI
05/03/2025
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Globalne wyzwania w liczbach. Jak krytycznie pracować z danymi z raportów, aby rozwijać krytyczne myślenie?””
Liczby mówią same za siebie? Niekoniecznie. Aby je dobrze zrozumieć potrzebujemy umiejętności ich interpretacji i krytycznego myślenia. A szczególnie gdy sięgamy po dane dotyczące globalnych wyzwań 🌎 👉 Dlatego zapraszamy...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań