W dniu 25 listopada spotkaliśmy się na trzecim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było wprowadzenie:
- wzmocnienie wiedzy na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego i Europejskiego Zielonego Ładu;
- poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie „Europa o klimacie”;
- przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej, która zmienia postawy społeczności szkolnej.
Tematem przewodnim spotkania była Gospodarka Obiegu Zamkniętego w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:
- Klimat,
- Zrównoważone budownictwo i transport,
- Gospodarka Obiegu Zamkniętego (GOZ),
- Zanieczyszczenia środowiska.
Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi zagadnieniami edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do współpracy międzyprzedmiotowej.
Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.
Podczas spotkania 25 listopada przyglądamy się sposobom na włączenie szkoły w cykl obiegu zamkniętego podążając za planami Europejskiego Zielonego Ładu. Plan działania Komisji Europejskiej dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne. Będzie również obejmował środki mające na celu zachęcanie przedsiębiorstw do oferowania produktów wielokrotnego użytku, trwałych i nadających się do naprawy oraz środki umożliwiające konsumentom wybór takich produktów. Przeanalizowana w nim zostanie potrzeba „prawa do naprawy” i ograniczenia celowego postarzania produktów, w szczególności urządzeń elektronicznych (źródło).
W przypadku GOZ, jednymi z celów strategii są m.in:
- wspieranie technologii czystej stali, dzięki którym najpóźniej w 2030 r. będzie możliwe rozpoczęcie bezemisyjnej produkcji stali.
- przekształcanie odpadów w surowce, oznakowanie opakowań, wspólny system zbiórki selektywnej.
- umieszczanie wiarygodnych informacji o produkcie, trwałości, naprawie na opakowaniach.
Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, jak szkoła może włączać się do realizowania założeń Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wśród pomysłów pojawiały się następujące działania:
- wybieranie rzeczy trwałych, przemyślane zakupy,
- naprawianie sprzętów, ubrań, narzędzi, zabawek, jeśli to tylko możliwe,
- korzystanie z lokalnych dostawców, rzemieślników,
- segregacja odpadów,
- oszczędzanie zasobów i produktów: wody, energii, gazu, papieru,
- minimalizm w życiu i oszczędność to także porządek w e-zasobach (systematyczne czyszczenie skrzynek pocztowych, ograniczanie przechowywania na serwerach,
- kompostowanie,
- korzystanie ze zwrotnych opakowań,
- szkolne półki tzw. jadłodzielnie, gdzie uczniowe mogą zostawiać kanapki, owoce, których nie będą jeść i mogą skorzystać inni,
- wymianki książek,
- lekcje o świadomej konsumpcji, ekonomii, mechanizmach kapitalizmu, niezależności energetycznej i zasobowej.
Więcej na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat, zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:
>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania
Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:
- W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym? Zadanie dla klas IV-VI
- W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym? Zadanie dla klas VII-VIII
Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej