Podsumowanie spotkania „W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym?”

Aktualność

W dniu 25 listopada spotkaliśmy się na trzecim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było wprowadzenie:

  • wzmocnienie wiedzy na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego i Europejskiego Zielonego Ładu;
  • poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie „Europa o klimacie”;
  • przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej, która zmienia postawy społeczności szkolnej.

Tematem przewodnim spotkania była Gospodarka Obiegu Zamkniętego w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:

Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi zagadnieniami edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do współpracy międzyprzedmiotowej. 

Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.

Podczas spotkania 25 listopada przyglądamy się sposobom na włączenie szkoły w cykl obiegu zamkniętego podążając za planami Europejskiego Zielonego Ładu. Plan działania Komisji Europejskiej dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne. Będzie również obejmował środki mające na celu zachęcanie przedsiębiorstw do oferowania produktów wielokrotnego użytku, trwałych i nadających się do naprawy oraz środki umożliwiające konsumentom wybór takich produktów. Przeanalizowana w nim zostanie potrzeba „prawa do naprawy” i ograniczenia celowego postarzania produktów, w szczególności urządzeń elektronicznych (źródło).

W przypadku GOZ, jednymi z celów strategii są m.in:

  • wspieranie technologii czystej stali, dzięki którym najpóźniej w 2030 r. będzie możliwe rozpoczęcie bezemisyjnej produkcji stali.
  • przekształcanie odpadów w surowce, oznakowanie opakowań, wspólny system zbiórki selektywnej.
  • umieszczanie wiarygodnych informacji o produkcie, trwałości, naprawie na opakowaniach.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, jak szkoła może włączać się do realizowania założeń Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wśród pomysłów pojawiały się następujące działania:

  • wybieranie rzeczy trwałych, przemyślane zakupy,
  • naprawianie sprzętów, ubrań, narzędzi, zabawek, jeśli to tylko możliwe,
  • korzystanie z lokalnych dostawców, rzemieślników,
  • segregacja odpadów,
  • oszczędzanie zasobów i produktów: wody, energii, gazu, papieru,
  • minimalizm w życiu i oszczędność to także porządek w e-zasobach (systematyczne czyszczenie skrzynek pocztowych, ograniczanie przechowywania na serwerach,
  • kompostowanie,
  • korzystanie ze zwrotnych opakowań,
  • szkolne półki tzw. jadłodzielnie, gdzie uczniowe mogą zostawiać kanapki, owoce, których nie będą jeść i mogą skorzystać inni,
  • wymianki książek,
  • lekcje o świadomej konsumpcji, ekonomii, mechanizmach kapitalizmu, niezależności energetycznej i zasobowej.

Więcej na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat, zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:

>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania

Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:

Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej

Inne aktualności

Aktualności

13/01/2022
Wyniki III edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego
Wyniki III edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego o tematyce migracyjnej pod przewodnim hasłem „Lokalne historie o migracjach ”. Przedmiotem Konkursu organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją dla Wolności było przygotowanie opisu projektu dziennikarskiego o tematyce migracyjnej,
czytaj więcej»
12/01/2022
Zapraszamy na webinar „Zaproś Innego do swojej klasy. O pracy z filmem” – 25.01
Rolą szkoły jest pokazywać i pomagać zrozumieć uczniom i uczennicom świat oraz procesy, jakie w nim zachodzą. Kim są ludzie, którzy mieszkają w innych regionach światach? Jak wygląda ich życie? Jakie wyznają wartości? Jaki wpływ mamy na siebie nawzajem? Doskonałym
czytaj więcej»
22/12/2021
Podsumowanie spotkania „Jak szkoła może zadbać o czyste środowisko naturalne?”
W dniu 9 grudnia spotkaliśmy się na czwartym spotkaniu w ramach serii spotkań „Europa o klimacie" i programu „Ekologiczna szkoła” Jak szkoła może zadbać o czyste środowisko naturalne?. Celem spotkania było: wzmocnienie wiedzy na temat zanieczyszczenia środowiska i Europejskiego Zielonego
czytaj więcej»
01/12/2021
III. Edycja konkursu na projekt materiału dziennikarskiego „Lokalne historie o migracjach”
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) w ramach programu „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego ze środków Unii Europejskiej we współpracy z Fundacją dla Wolności ogłasza konkurs na projekt materiału dziennikarskiego o tematyce migracyjnej, uchodźczej
czytaj więcej»
01/12/2021
Podsumowanie spotkania „Czym jest zrównoważona przestrzeń do życia?”
W dniu 28 października spotkaliśmy się na drugim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie", w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było: wzmocnienie wiedzy na temat zrównoważonego budownictwa, transportu i Europejskiego Zielonego Ładu; poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie Europa
czytaj więcej»
01/12/2021
Zapraszamy uczniów i uczennice na spotkanie pt. „Jak zmieniać świat?”
Jak zmieniać świat? Czy pomoc może szkodzić? Czy warto jechać na wolontariat do Nepalu?Jak projekty społeczne mogą realizować Cele zrównoważonego rozwoju związane z klimatem i równością płci? Czy moda i kawiarnie mogą zmienić świat?   W czasie spotkania z Kacprem
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań