Podsumowanie spotkania „W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym?”

Aktualność

W dniu 25 listopada spotkaliśmy się na trzecim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było wprowadzenie:

  • wzmocnienie wiedzy na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego i Europejskiego Zielonego Ładu;
  • poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie „Europa o klimacie”;
  • przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej, która zmienia postawy społeczności szkolnej.

Tematem przewodnim spotkania była Gospodarka Obiegu Zamkniętego w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:

Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi zagadnieniami edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do współpracy międzyprzedmiotowej. 

Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.

Podczas spotkania 25 listopada przyglądamy się sposobom na włączenie szkoły w cykl obiegu zamkniętego podążając za planami Europejskiego Zielonego Ładu. Plan działania Komisji Europejskiej dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne. Będzie również obejmował środki mające na celu zachęcanie przedsiębiorstw do oferowania produktów wielokrotnego użytku, trwałych i nadających się do naprawy oraz środki umożliwiające konsumentom wybór takich produktów. Przeanalizowana w nim zostanie potrzeba „prawa do naprawy” i ograniczenia celowego postarzania produktów, w szczególności urządzeń elektronicznych (źródło).

W przypadku GOZ, jednymi z celów strategii są m.in:

  • wspieranie technologii czystej stali, dzięki którym najpóźniej w 2030 r. będzie możliwe rozpoczęcie bezemisyjnej produkcji stali.
  • przekształcanie odpadów w surowce, oznakowanie opakowań, wspólny system zbiórki selektywnej.
  • umieszczanie wiarygodnych informacji o produkcie, trwałości, naprawie na opakowaniach.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, jak szkoła może włączać się do realizowania założeń Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wśród pomysłów pojawiały się następujące działania:

  • wybieranie rzeczy trwałych, przemyślane zakupy,
  • naprawianie sprzętów, ubrań, narzędzi, zabawek, jeśli to tylko możliwe,
  • korzystanie z lokalnych dostawców, rzemieślników,
  • segregacja odpadów,
  • oszczędzanie zasobów i produktów: wody, energii, gazu, papieru,
  • minimalizm w życiu i oszczędność to także porządek w e-zasobach (systematyczne czyszczenie skrzynek pocztowych, ograniczanie przechowywania na serwerach,
  • kompostowanie,
  • korzystanie ze zwrotnych opakowań,
  • szkolne półki tzw. jadłodzielnie, gdzie uczniowe mogą zostawiać kanapki, owoce, których nie będą jeść i mogą skorzystać inni,
  • wymianki książek,
  • lekcje o świadomej konsumpcji, ekonomii, mechanizmach kapitalizmu, niezależności energetycznej i zasobowej.

Więcej na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat, zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:

>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania

Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:

Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej

Inne aktualności

Aktualności

15/11/2022
Przyjdź na webinarium o ocenianiu w wielokulturowej szkole (24 listopada)
Dyrektorze, Dyrektorko,przyjdź na bezpłatne webinarium o ocenianiu. Będziemy rozmawiać o szkole wielokulturowej. Zastanowimy się, jak proces oceniania uczniów polskich i z doświadczeniem migracji może uwzględniać ich zróżnicowane potrzeby emocjonalne, społeczne...
czytaj więcej»
16/10/2022
Zamień swoją bibliotekę w bibliotekę z klimatem!
Z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej zapraszamy bibliotekarzy i bibliotekarki do udziału w konkursie. Przeprowadź w bibliotece działanie w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej (14-20.11.2022) związane ze zmianą klimatu i globalnymi wyzwaniami...
czytaj więcej»
10/10/2022
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2022
Drogie Nauczycielki, drodzy Nauczyciele, zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. Ten międzynarodowy...
czytaj więcej»
06/10/2022
Zapraszamy na warsztaty dziennikarskie “1Planet4All”!
Zapraszamy uczniów i uczennice ostatniego roku klas dziennikarskich szkół ponadpodstawowych i kół dziennikarskich którzy ukończyli 18 lat oraz studentów  kierunków związanych z dziennikarstwem z całej Polski do udziału w warsztacie...
czytaj więcej»
05/10/2022
Seria spotkań „Młodzież stawia na środowisko”
Chcesz zainteresować swoich uczniów i uczennice przyrodą? Potrzebujesz wsparcia w angażowaniu młodzieży w działania na rzecz środowiska? Nauczycielu, Nauczycielko, zaproś swoją klasę, grupę projektową, koło naukowe do serii spotkań on-line...
czytaj więcej»
29/09/2022
Wyniki konkursu dziennikarskiego pt. “Budujemy społeczeństwo otwarte”
Znamy już zwycięzców V edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego pt. "Budujemy społeczeństwo otwarte", zorganizowanego w ramach programu „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań