Dlaczego czas przestać mówić o umiejętnościach XXI wieku?

Publikacja

Informacje o materiale

Autor/-ka: Bill Lucas

Data dodania: 23.03.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy, Wychowawcy, Specjaliści w szkole, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Uzasadnione pytania co do umiejętności, jakich potrzebują dziś uczennice i uczniowie, stopniowo
przerodziły się w mantrę, a zupełnie niedawno – w bezkrytycznie akceptowany trend. Niebezpieczeństwo
związane z tą mutacją polega na tym, że wypełnione ewangeliczną żarliwością słowa zaczęły być ważniejsze od osób, które faktycznie potrzebują przemyśleć swoją rolę we współczesności – czyli większości mądrych nauczycieli i nauczycielek na całym świecie. Im koncepcja umiejętności XXI wieku może się wydawać zbytnim uproszczeniem, mylącym i odciągającym uwagę od tego, co ważne.

Istnieje wiele rodzajów umiejętności, których zdobycia oczekujemy od młodych ludzi. Niektóre przydadzą im się w szkole i na egzaminach. To na przykład przywoływanie i redagowanie informacji zdobytych wiele miesięcy wcześniej, siedzenie nieruchomo przez dłuższy czas, pisanie dzień i noc tekstów różnego rodzaju i długości. Inne umiejętności będą przydatne, gdy młodzi ludzie dorosną: posługiwanie się papierową lub elektroniczną mapą, kiedy się zgubią, proszenie o pomoc, kiedy będą w trudnej sytuacji, współpraca z ludźmi pochodzącymi z różnych kultur i środowisk. Jeszcze inne są wartościowe w obu tych kontekstach.

 

Opracowanie tłumaczenia, redakcja i skład graficzny polskiego wydania powstały w ramach projektu Szkoła dla innowatora.

Polskie wydanie zostało dofinansowane ze środków programu Szkoła ucząca się, który jest wspólnym
przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez CEO.

Pobierz materiał

format: pdf

wielkość: 645,41 KB

Pobierz

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Ekoinicjatywa

Projekt młodzieżowy związany ze zrównoważonym rozwojem i bioróżnorodnością w waszym rejonie.
Zobacz
Film lub webinarium

Polskie zwyczaje wiosenne – dobre praktyki uczenia o...

O dobrze znanych i mniej oczywistych polskich zwyczajach ludowych. Opowiadamy o obrzędach cyklu wiosennego w różnych regionach
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Gramy okolice

Rezultatem projektu młodzieżowego będzie spot filmowy promujący malowniczy krajobraz waszej okolicy.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY