Migracje a Cele Zrównoważonego Rozwoju

Informacje o materiale

Data dodania: 04.03.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Artykuł

Poniższy artykuł zawiera w sobie pięć propozycji scenariuszy przeznaczonych na godzinę wychowawczą wprowadzające młodzież w tematykę  migracji  w kontekście wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wszystkie cztery historie zostały wybrane w taki sposób, aby każda z nich zwracała uwagę na powiązania między migracją a innym wyzwaniem przedstawionym w 1, 10, 13 i 16 Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Wykorzystując rzeczywiste historie zaczerpnięte ze sprawdzonych źródeł (przedstawione np. w formie filmów, zdjęcia z opisem, krótkiego opowiadania, słuchowiska), chcemy pokazać konsekwencje dla zwykłych ludzi, nie ograniczając się do abstrakcyjnych pojęć. Przedstawione historie zostaną opatrzone pytaniami i refleksji indywidualnej i grupowej i będą stanowiły punkt wyjścia do rozmowy uczniów i uczennic na temat wartości i postaw, które są dla nich ważne w kontekście przytaczanych opowieści.

1. Dlaczego stoimy przed niepowtarzalną szansą, by zmienić świat na lepszy?

Materiał jest wprowadzeniem w tematykę Celów Zrównoważonego Rozwoju, pozwalający zapoznać się z kluczowymi zagadnieniami dotyczących migracji ludności w perspektywie współzależności i globalnych powiązań. Scenariusz przeznaczony jest do pracy z klasami VI -VIII i szkołami ponadpodstawowymi. Dzięki pracy w grupie i na forum młodzież przeanalizuje migracje pod kątem przyczyn i konsekwencji zjawiska oraz pozna migracje jako złożony i dynamicznie zmieniający się system wyzwań związanych z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (cel 1. migracje międzynarodowe a globalny problem ubóstwa, cel 2. migracje a nierówności społeczne, cel 3 migracje związane ze zmianą klimatu i degradacją środowiska przyrodniczego, cel 16 migracje w poszukiwaniu pokoju i bezpieczeństwa).

2. Dlaczego migracje mogą być jednym ze sposobów radzenia sobie z ubóstwem?

Materiał opisuje Cel 1 – Koniec z ubóstwem. Celem tego materiału jest zapoznanie młodzieży z piramidą Maslowa, czym jest ubóstwo oraz jakie niesie za sobą skutki. Dzięki pracy w grupie młodzież zapozna się z opowieściami innych osób oraz wskaże zależności miedzy migracjami a ubóstwem. 

3. Różnice są OK, nierówności nie są OK

Materiał opisuje Cel 10 – Mniej nierówności. Celem tego materiału jest zapoznanie się młodzieży z przyczynami i skutkami nierówności między ludźmi. Dzięki pracy w grupach odwołują się do elementów fikcyjnych opowieści, analizują konsekwencje nierówności społecznych, ekonomicznych i politycznych w kontekście podejmowania przez osoby decyzji o wyjeździe z kraju pochodzenia. Dowiadują się, w jaki sposób migracje mogą wspierać walkę z nierównościami społecznymi i wykluczeniem.

4. W jakim świecie chciałbyś żyć za trzydzieści lat?

Materiał opisuje Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu. Celem tego materiału jest zapoznanie się młodzieży z przyczynami i skutkami migracji w kontekście zmiany klimatu. Dzięki pracy w grupach, młodzież zastanawia się nad decyzjami ludzi zmuszonych żyć w trudnych warunkach wywołanych zmianami środowiskowymi. 

5. Każdy ma prawo dotknąć chmur…Dzienniki marzeń

Materiał opisuje Cel 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje. Celem tego materiału jest zastanowienie się przez młodzież nad tym jak powinien wyglądać świat, aby każdy miał równe szanse w rozwoju. 

Podobne materiały

Film lub webinarium

Od buddy system do zaangażowania uczniów w szkolne...

Zobacz
Artykuł

Jak oceniać kompetencje językowe dzieci z doświadczeniem migracji?

Ocena kompetencji językowych dzieci z migracją w artykule eksplorującym proces nabywania języka polskiego. Wskazówki dla nauczycieli, narzędzia
Zobacz
Artykuł

Język komunikacji a język edukacji oraz specyfika uczenia...

Odkryj różnice między językiem komunikacji a edukacji w artykule o wsparciu dla uczniów z Ukrainy. Poznaj kluczowe
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wszystkie drogi prowadzą do lasu

Ćwiczenie pozwala lepiej poznać związki pomiędzy naszym stylem życia a kondycją lasu oraz procesem wytwarzania produktów z surowców
Zobacz
Film lub webinarium

Laptopy dla czwartoklasistów. Prawo, metodyka, edukacja cyfrowa

Program “laptopy dla czwartoklasistów” to wyzwanie dla nauczycieli związane z włączeniem sprzętu należącego do uczniów i uczennic
Zobacz
Publikacja

Publikacja „Od wyzwania do uznania” Edukacja włączająca –...

Zobacz
Film lub webinarium

WspólNoty – notatki twórcze o kulturze okolicy. Jak...

Webinar z inspiracjami do kreatywnych działań - z biblioteką jako centrum wsparcia i prezentacji efektów.
Zobacz
Film lub webinarium

Rytuały i drobiazgi rozwijające relacje w klasie

Rozmowa o budowaniu poczucia bezpieczeństwa, umiejętności współpracy i motywacji do nauki przez cały rok.
Zobacz
Publikacja

Katalog filmowy

Sprawdź, jakie filmy znajdziesz w naszych zasobach filmowych. 
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak rozmawiać o uchodźcach? Materiały metodyczne

Materiały metodyczne pomagające w podejmowaniu tematyki migracji i uchodźstwa.
Zobacz
Film lub webinarium

Język równościowy. Włączający czy wykluczający?

Panel dyskusyjny o włączającym i wykluczającym potencjale języka inkluzywnego.
Zobacz
Film lub webinarium

Ocenianie a przepisy prawa. Co warto wiedzieć?

Co mówią przepisy prawa o ocenianiu w szkole.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY