Nauczyciel odporny na kryzys – o budowaniu rezyliencji

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 07.06.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Zbliża się koniec semestru, czyli czas wystawiania ocen, a klasy regularnie przechodzą w tryb zajęć online spowodowany kwarantanną. Za oknem jest szaro, zimno i ciemno, do tego media publikują kolejne niepokojące doniesienia o pandemii. Trudno wobec powyższego zachować optymizm i utrzymać motywację do pracy.

W związku z kryzysami, których doświadczamy, zapytaliśmy nauczycieli i nauczycielki o ich potrzeby. Usłyszeliśmy, że odczuwają brak:

  • przede wszystkim rozmowy,
  • odpoczynku,
  • dobrej komunikacji z innymi nauczycielami ze swojej szkoły,
  • wsparcia ze strony dyrekcji szkoły oraz kolegów i koleżanek nauczycieli,
  • dobrej organizacja funkcjonowania szkoły w zmieniających się warunkach.

Rozmowy te oraz obserwacja sytuacji w szkołach stały się punktem wyjścia do przygotowania kolejnego webinarium z cyklu “Odporna szkoła”, podczas którego rozmawialiśmy m. in. o:

  • sytuacji w szkole,
  • radzeniu sobie z niepewnością,
  • budowaniu odporności psychicznej na przewlekłe oraz niespodziewane kryzysy.

Do rozmowy zostali zaproszeni:

  • Tamara Kasprzyk – psycholożka, psychoterapeutka, trenerka i prezeska Fundację Familylab Polska.
  • Natalia Boszczyk – nauczycielka języka polskiego, tutorka i mediatorka, trenerka, mentorka w kursach internetowych dla nauczycieli w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Twórczyni bloga Szkoła Dobrej Relacji, na którym pomaga nauczycielom oraz rodzicom budować dobre relacje w szkole i w domu.
  • Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel języka polskiego w liceum i technikum, mentor w kursach internetowych Centrum Edukacji Obywatelskiej. Od ponad dekady zajmuje się edukacją i rozwojem osobistym dzieci, młodzieży i dorosłych.

Webinarium współorganizowane przez “Szkołę uczącą się”. Program „Szkoła ucząca się” jest przedsięwzięciem realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, które w roku 2000 zostało zainicjowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Nadzór pedagogiczny sprzyjający współpracy i rozwojowi szkoły

Nadzór pedagogiczny, które wspiera rozwój szkoły, a nie jest chłodną procedurą.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Żywność a konflikty zbrojne”

Konflikty zbrojne zawsze negatywnie wpływają na produkcję żywności. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie skutki konfliktów odczuwają nie tylko
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Niezależność czy zależność energetyczna?”

Dostęp do taniej energii jest kluczową kwestią w rozwoju gospodarki. Większość państw europejskich opiera swoją energię na
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Prawo humanitarne w czasie wojny?”

Konflikty zbrojne na przestrzeni wieków zawsze wiązały się z cierpieniem ludności cywilnej. Po zakończeniu II wojny światowej
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Co Europa może zyskać dzięki migracjom?”

W wyniku zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę doświadczamy zjawiska migracji na skalę niespotykaną w Polsce od połowy
Zobacz
Film lub webinarium

Przygotowanie lekcji, gdy w klasie są uczniowie, którzy...

Uczniowie i uczennice, którzy uczą się w zrozumiałym dla siebie języku, są bardziej zaangażowani i robią to
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą, etykę, filozofię: „Z...

Scenariusz składa się z 5 aktywności, które nawiązują - bezpośrednio lub pośrednio - do animacji filmowej "Z
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Gra o samorządności uczniowskiej

Scenariusz gry na temat samorządności uczniowskiej i zaangażowania w życie szkoły.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak brzmiałaby historia świata, gdyby mogła opowiedzieć ją...

Film jest częścią wystawy "Jak brzmiałaby historia świata, gdyby mogła opowiedzieć ją woda?", która pokazuje, że woda
Zobacz
Publikacja

Młody Obywatel. Uczniowskie projekty na rzecz społeczności lokalnej.

Przewodnik dla nauczycieli i nauczycielek jak krok po kroku realizować projekt uczniowski na rzecz społeczności lokalnej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Moduł 7 kursu ,,Młodzi Przedsiębiorczy” dla nauczycieli

7 moduł kursu Młodzi Przedsiębiorczy dotyczący tego, jak podsumowywać działania projektowe
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Moduł 6 kursu ,,Młodzi Przedsiębiorczy” dla nauczycieli

6 moduł kursu Młodzi Przedsiębiorczy dotyczący tego, jak być przedsiębiorczym i działać na rzecz innych.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY