Ocenianie, które pomaga w nauczaniu i uczeniu się. Wypracuj system dla Twojej szkoły

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 30.01.2023

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Sposób oceniania wywołuje gorące dyskusje z rodzicami i wewnątrz rady pedagogicznej. Jednak podjęcie tej, czasem niełatwej rozmowy jest pierwszym krokiem do wypracowania systemu oceniania, który uspokoi emocje, pomoże nauczycielom w nauczaniu, a uczniom w uczeniu się.

Doświadczona dyrektorka i dyrektor oraz uznana ekspertka w dziedzinie oceniania kształtującego opowiedzieli o swoich doświadczeniach z takich rozmów: zarówno tych zwieńczonych sukcesem, jaki tych, które zakończyły się niepowodzeniem.

Podczas spotkania rozmawialiśmy:

  • jak inicjować i prowadzić satysfakcjonujące rozmowy z nauczycielami i rodzicami, które mogą doprowadzić do wyboru najlepszego systemu oceniania w danej szkole
  • co powoduje opór nauczycieli i rodziców przed zmianą dotychczas stosowanego systemu oceniania i jak sobie z nim radzić
  • jakie dobre praktyki wprowadziły konkretne szkoły dzięki owocnej dyskusji o ocenianiu.

“W szkolnych rozmowach o ocenianiu zarówno nauczyciele, jak i rodzice często odwołują się do uproszczonej argumentacji. Ci pierwsi mają swoje nawyki, a drudzy potrzebują prostych narzędzi do opisu rozwoju ich dziecka. To ‘usztywnia’ stanowiska i utrudnia znajdowanie rozwiązań. Podczas webinarium będziemy poszukiwać sposobów na rozmowę, w której centrum jest pytanie o wpływ oceniania na uczenie się” – mówi Przemysław Kluge, ekspert Centrum Edukacji Obywatelskiej, który poprowadził nasze spotkanie.

Jego gościniami i gościem były:

  • Beata Kacprowicz – nauczycielka od 1987 r., a dyrektorka od 1999 r. Pracuje w SP nr 3 w Malborku. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej od ponad 20 lat (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej, Szkoła ucząca się). W 2009 r. ukończyła Studia Podyplomowe Liderów Oświaty, a później była na nich konsultantką.
  • Danuta Sterna – ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej w dziedzinie oceniania kształtującego i OK Zeszyt. Jest autorką licznych publikacji i książek na ten temat (m.in. Ocenianie kształtujące w praktyce, Uczę (się) w szkole). Prowadzi bloga Oś świata.
  • Katarzyna Zawojska – nauczycielka języka polskiego z 25-letnim doświadczeniem, wieloletnia wicedyrektorka, od 4 lat dyrektorka, entuzjastka aktywnej i efektywnej edukacji. Mówi o sobie, że została dyrektorką, żeby móc mieć wpływ na zmiany w edukacji od środka. Pracowała jako nauczycielka, dyrektorka szkoły, a także wykładowczyni na Politechnice Warszawskiej.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest w ramach programu „Szkoła ucząca się”.

Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Patronem medialnym wydarzenia jest „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Wirtualne zbiory i archiwa – jak twórczo korzystać...

Dzięki webinarium dowiesz się jak korzystać z cyfrowych zbiorów, archiwów, źródeł i materiałów ogólnodostępnych w sieci.
Zobacz
Film lub webinarium

Kompetencje przyszłości. Jak pomóc uczniom zdobywać je w...

Kompetencje przyszłości to temat poruszany w debacie publicznej i przedmiot licznych konferencji i programów. 
Zobacz
Film lub webinarium

Młodzi w świecie gier

Dlaczego wśród niektórych granie wzbudza tyle emocji? Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o grach? Jak wykorzystywać
Zobacz
Publikacja

Zabawy ruchowe do przeprowadzenia po spektaklu „Iskry Niepodległej”

Propozycje zabaw ruchowych do realizacji z grupą po obejrzeniu mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej"
Zobacz
Publikacja

„Iskry Niepodległej” z klasą. Przewodnik dla nauczycieli i...

Przewodnik do mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej", który pomoże przygotować grupę do pokazu.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Pożyczam pieniądze.”

Materiał do scenariusza zajęć.
Zobacz
Artykuł

Jak przybliżać życie w Polsce i polską kulturę...

Artykuł pokazuje wpływ różnic kulturowych na funkcjonowanie w szkole i podpowiada rozwiązania na podstawie praktycznych przykładów.
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w klasie. Pytania i odpowiedzi

Jak wspierać uczniów i uczennice w konfliktowych sytuacjach w wielokulturowej klasie? I jak postępować w sytuacji konfliktu
Zobacz
Artykuł

Narada z uczniami nad ustaleniem oceny klasyfikacyjnej

Narada z uczniami może pomóc w wystawieniu ocen w klasie zróżnicowanej pod względem wiedzy i umiejętności. Jak
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

II.3 Podzieleni – Niemcy po dwóch stronach muru

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.3. Dotyczy powojennej historii Niemiec od podziału do zjednoczenia.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgodnie z naturą. Scenariusze zajęć terenowych

Zestaw ćwiczeń plenerowych z propozycjami zajęć, które można realizować z dziećmi i młodzieżą .
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz lekcji na podstawie książek z serii Minecraft....

Scenariusz lekcji "Język angielski. Megazadania." których zadaniem jest nauka i rozwijanie kompetencji językowych oraz podążanie za zainteresowaniami
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY