Przekaż 1.5% podatku

Ocenianie, które pomaga w nauczaniu i uczeniu się. Wypracuj system dla Twojej szkoły

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 30.01.2023

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Sposób oceniania wywołuje gorące dyskusje z rodzicami i wewnątrz rady pedagogicznej. Jednak podjęcie tej, czasem niełatwej rozmowy jest pierwszym krokiem do wypracowania systemu oceniania, który uspokoi emocje, pomoże nauczycielom w nauczaniu, a uczniom w uczeniu się.

Doświadczona dyrektorka i dyrektor oraz uznana ekspertka w dziedzinie oceniania kształtującego opowiedzieli o swoich doświadczeniach z takich rozmów: zarówno tych zwieńczonych sukcesem, jaki tych, które zakończyły się niepowodzeniem.

Podczas spotkania rozmawialiśmy:

  • jak inicjować i prowadzić satysfakcjonujące rozmowy z nauczycielami i rodzicami, które mogą doprowadzić do wyboru najlepszego systemu oceniania w danej szkole
  • co powoduje opór nauczycieli i rodziców przed zmianą dotychczas stosowanego systemu oceniania i jak sobie z nim radzić
  • jakie dobre praktyki wprowadziły konkretne szkoły dzięki owocnej dyskusji o ocenianiu.

“W szkolnych rozmowach o ocenianiu zarówno nauczyciele, jak i rodzice często odwołują się do uproszczonej argumentacji. Ci pierwsi mają swoje nawyki, a drudzy potrzebują prostych narzędzi do opisu rozwoju ich dziecka. To ‘usztywnia’ stanowiska i utrudnia znajdowanie rozwiązań. Podczas webinarium będziemy poszukiwać sposobów na rozmowę, w której centrum jest pytanie o wpływ oceniania na uczenie się” – mówi Przemysław Kluge, ekspert Centrum Edukacji Obywatelskiej, który poprowadził nasze spotkanie.

Jego gościniami i gościem były:

  • Beata Kacprowicz – nauczycielka od 1987 r., a dyrektorka od 1999 r. Pracuje w SP nr 3 w Malborku. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej od ponad 20 lat (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej, Szkoła ucząca się). W 2009 r. ukończyła Studia Podyplomowe Liderów Oświaty, a później była na nich konsultantką.
  • Danuta Sterna – ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej w dziedzinie oceniania kształtującego i OK Zeszyt. Jest autorką licznych publikacji i książek na ten temat (m.in. Ocenianie kształtujące w praktyce, Uczę (się) w szkole). Prowadzi bloga Oś świata.
  • Katarzyna Zawojska – nauczycielka języka polskiego z 25-letnim doświadczeniem, wieloletnia wicedyrektorka, od 4 lat dyrektorka, entuzjastka aktywnej i efektywnej edukacji. Mówi o sobie, że została dyrektorką, żeby móc mieć wpływ na zmiany w edukacji od środka. Pracowała jako nauczycielka, dyrektorka szkoły, a także wykładowczyni na Politechnice Warszawskiej.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest w ramach programu „Szkoła ucząca się”.

Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Patronem medialnym wydarzenia jest „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.

Podobne materiały

Publikacja

Dlaczego czas przestać mówić o umiejętnościach XXI wieku?

Istnieje wiele rodzajów umiejętności, których zdobycia oczekujemy od młodych ludzi. Niektóre przydadzą im się w szkole i
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.3 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.5 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Film lub webinarium

Przedmiot sporu. Jak prowadzić klasową dyskusję na trudne...

Trudne tematy, to takie które budzą dużo emocji – także między uczniami. Warto więc zająć się nimi
Zobacz
Artykuł

Czterej sojusznicy sensu szkoły

Sojusznikami budowania poczucia sensu szkoły są: Pani Autonomia, Pani Wiara, Pan Zainteresowanie i grupa zwana Relacje.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

III.13 Betlejm – nieoczywistość miasta narodzenia

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.11 i III.13 podstawy programowej HiT; dotyczy konfliktu izraelsko - palestyńskiego.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium Globalne wyzwanie, lokalne działanie

Zapraszamy do obejrzenia webinarium, podczas którego porozmawiamy o globalnych wyzwaniach środowiskowych i możliwościach lokalnych działań.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy „Bioróżnorodność warta zachodu”

Karta pracy pomoże w przeprowadzeniu obserwacji różnorodności biologicznej w okolicach waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Zadra” – materiały edukacyjne do filmu

Pakiet materiałów edukacyjnych na zajęcia języka polskiego, godzinę wychowawczą oraz do realizacji projektu uczniowskiego.
Zobacz
Artykuł

Partycypacyjne przywództwo edukacyjne.

Potrzebujemy przywództwa, które zadba o proces, ale też będzie w stanie stworzyć warunki do odkrywania dobrych alternatyw
Zobacz
Film lub webinarium

Zobacz
Publikacja

Nowe spojrzenie na ocenianie w edukacji

W ocenianiu postępów potrzebujemy zmiany paradygmatu dotyczącego strategii i narzędzi, tak by sprawniej zbierały informacje o wszechstronnym
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY