Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ukraińskich uczniów w szkołach

Informacje o materiale

Autor/-ka: Katarzyna Leśniewska

Data dodania: 01.02.2023

Grupa docelowa: Dyrektorzy, Wychowawcy, Specjaliści w szkole

Artykuł

Artykuł przeznaczony jest dla nauczycieli(-lek), szkolnych specjalistów (-ek) i dyrektorów(-ek), którzy chcą, aby edukacja w klasach, w który są uczniowie z Polski i z Ukrainy, była ofertą wysokiej jakości. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i proces uczenia się to naczynia połączone.

Napływ uczniów z Ukrainy spowodował – zresztą zupełnie uzasadnioną – silną koncentrację szkół na kwestiach związanych z doświadczeniem wojny, migracji i nieznajomością języka. Warto jednak pamiętać, że na proces uczenia się tych uczniów wpływa wiele czynników, zarówno środowiskowych (np. warunki w jakich dziecko przebywa, wsparcie rodziny), jak i związanych z samym dzieckiem (np. umiejętność radzenie sobie z wchodzeniem w relacje w ogóle – nie tylko w kontekście zmiany środowiska, ale i możliwości intelektualnych, wcześniejszego doświadczenia edukacyjnego, stanu zdrowia i sprawności).

W niniejszym materiale zawarto podpowiedzi, w jaki sposób prowadzić rozpoznawanie potrzeb i możliwości uczniów ukraińskich, co można zrobić, by skuteczniej planować i wdrażać pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Tekst powstał w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.

Pobierz materiał

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ukraińskich uczniów w szkołach

format: pdf

wielkość: 202,72 KB

Pobierz

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak wzmocnić relacje na zakończenie roku szkolnego

Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć bezpieczną atmosferę w szkole?

Zobacz
Publikacja

Świętuj, żeby zrozumieć

Zobacz
Film lub webinarium

„Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole”

Zobacz
Publikacja

Uwikłani w wielkie narracje. Jak krytycznie myśleć o...

Publikacja powstała z myślą o uczniach i uczennicach
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?

Zobacz
Film lub webinarium

Inspiracje do działań społecznych w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

Może zamiast winić technologię, warto spróbować zrozumieć młode pokolenie, które przecież nie zna świata bez internetu.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY