Co to jest niska emisja?

Informacje o materiale

Data dodania: 15.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Uczniowie

Artykuł

Niska emisja jest to emisja pyłów i szkodliwych gazów na wysokości do 40 m. Zanieczyszczenia te pochodzą z domowych pieców grzewczych i lokalnych kotłowni węglowych, w których spalanie węgla odbywa się w nieefektywny sposób oraz z transportu spalinowego. Cechą charakterystyczną niskiej emisji jest to, że powodowana jest przez liczne źródła wprowadzające do powietrza niewielkie ilości zanieczyszczeń.

Przyczyny niskiej emisji:

  • ogrzewanie domów słabej jakości paliwami (węglem i drewnem), palenie w piecach śmieci, brak norm dotyczących paliw wykorzystywanych w gospodarstwach domowych,
  • korzystanie z przestarzałych pieców,
  • nieodpowiednia izolacja domów i utrata energii w procesie ogrzewania,
  • emisja komunikacyjna, czyli ruch samochodowy,
  • mała popularność odnawialnych źródeł energii.

Konsekwencje

Oblicza się, że rocznie ok. 45 000 osób w Polsce umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza. Niska emisja powoduje częstsze występowanie chorób alergicznych, zapalenia spojówek, astmy, poronień i niższej wagi urodzeniowej noworodków, POChP (przewlekłej obturacyjnej choroby płuc), nowotworów (w tym raka płuc).

Nie tylko zdrowie pojedynczych ludzi jest narażone w wyniku długiej ekspozycji na niską emisję. Powoduje ona także m.in. zmiany klimatyczne na całym świecie, kwaśne deszcze, przenikanie zanieczyszczeń do wód i gleb, niszczenie zabytków i fasad budynków (w wyniku osadzania się na nich dwutlenku siarki). Więcej na temat zagrożeń dla zdrowia znajdziesz na stronie HEAL Polska.

Sposoby ograniczania niskiej emisji:

  • Wymiana pieca na bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska. O dotacjach na ten cel można dowiedzieć się w urzędzie gminy lub w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska.
  • Korzystanie z węgla wysokokalorycznego (o wysokiej wartości opałowej) – to nie tylko bardziej ekologiczne, ale także tańsze. Należy unikać palenia węglem najniższej jakości – miałem, mułem, flotem lub pyłem. Pamiętaj, nie spalaj śmieci, nawet starych gazet! Spalanie odpadów poza miejscami do tego wyznaczonymi podlega karze grzywny do 5 000 zł.
    Art. 191 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
  • Podłączenie domu lub mieszkania do sieci ciepłowniczej.
  • Oszczędzanie energii i zaplanowanie termomodernizacji domu (np. wymiany grzejników, okien, docieplenia ścian) > o oszczędzaniu energii w domu przeczytacie na Ziemia na Rozdrożu lub Energooszczędność w Twoim domu.
  • Wybranie odnawialnych źródeł energii (biomasa, energia słoneczna lub wiatrowa, geotermia).
  • Stosowanie carpoolingu, czyli wspólnych dojazdów do szkoły/pracy w celu ograniczenia liczby samochodów na ulicach.
  • Jeżdżenie rowerem lub spacerowanie zawsze, gdy jest to możliwe. O transporcie w mieście przeczytacie na stronie Zielonego Mazowsza.
  • Nie wjeżdżanie samochodem do centrum miasta, korzystanie z parkingów Park&Ride.
  • Stosowanie zasady jazdy ekologicznej, np.: hamuj silnikiem, nie przewoź zbędnego obciążenia, sprawdzaj ciśnienie w oponach, unikaj podróży samochodem na trasach poniżej 7 km. O ekojeździe przeczytacie tutaj.
  • Wyłączanie silnika w samochodzie, kiedy tylko jest to możliwe (np. czekając na przejazd pociągu).
  • Angażowanie się w akcje obywatelskie na rzecz ochrony czystości powietrza, jak np. inicjatywy Polskiego Alarmu Smogowego.

Więcej informacji na temat niskiej emisji znajduje się w naszym przewodniku.

Pobierz materiał

Niska emisja

format: pdf

wielkość: 782,33 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Wirtualne zbiory i archiwa – jak twórczo korzystać...

Dzięki webinarium dowiesz się jak korzystać z cyfrowych zbiorów, archiwów, źródeł i materiałów ogólnodostępnych w sieci.
Zobacz
Film lub webinarium

Kompetencje przyszłości. Jak pomóc uczniom zdobywać je w...

Kompetencje przyszłości to temat poruszany w debacie publicznej i przedmiot licznych konferencji i programów. 
Zobacz
Film lub webinarium

Młodzi w świecie gier

Dlaczego wśród niektórych granie wzbudza tyle emocji? Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o grach? Jak wykorzystywać
Zobacz
Publikacja

Zabawy ruchowe do przeprowadzenia po spektaklu „Iskry Niepodległej”

Propozycje zabaw ruchowych do realizacji z grupą po obejrzeniu mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej"
Zobacz
Publikacja

„Iskry Niepodległej” z klasą. Przewodnik dla nauczycieli i...

Przewodnik do mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej", który pomoże przygotować grupę do pokazu.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Pożyczam pieniądze.”

Materiał do scenariusza zajęć.
Zobacz
Artykuł

Jak przybliżać życie w Polsce i polską kulturę...

Artykuł pokazuje wpływ różnic kulturowych na funkcjonowanie w szkole i podpowiada rozwiązania na podstawie praktycznych przykładów.
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w klasie. Pytania i odpowiedzi

Jak wspierać uczniów i uczennice w konfliktowych sytuacjach w wielokulturowej klasie? I jak postępować w sytuacji konfliktu
Zobacz
Artykuł

Narada z uczniami nad ustaleniem oceny klasyfikacyjnej

Narada z uczniami może pomóc w wystawieniu ocen w klasie zróżnicowanej pod względem wiedzy i umiejętności. Jak
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

II.3 Podzieleni – Niemcy po dwóch stronach muru

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.3. Dotyczy powojennej historii Niemiec od podziału do zjednoczenia.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgodnie z naturą. Scenariusze zajęć terenowych

Zestaw ćwiczeń plenerowych z propozycjami zajęć, które można realizować z dziećmi i młodzieżą .
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz lekcji na podstawie książek z serii Minecraft....

Scenariusz lekcji "Język angielski. Megazadania." których zadaniem jest nauka i rozwijanie kompetencji językowych oraz podążanie za zainteresowaniami
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY