Zapisz się do projektu

Globalna szkoła. Działamy dla świata

Ten projekt jest dla Ciebie, jeśli masz już za sobą udział w jednej z poprzednich edycji programu Globalna szkoła lub znasz założenia edukacji globalnej z innych źródeł.  

Co oznacza, że jesteś świadoma globalnych wyzwań takich jak zmiana klimatu, pogłębianie się nierówności czy niezrównoważona produkcja i konsumpcja. 

Teraz, razem ze swoimi uczniami i uczennicami możesz zaangażować się w lokalne działania i zmieniać świat na lepsze.

Co zyskasz?

Rozwiniesz swój warsztat pracy. Poszerzysz umiejętność wspierania młodzieży w realizacji projektów społecznych, otrzymasz ciekawe scenariusze lekcji, inspiracje i pomysły do pracy z dziećmi i młodzieżą.

Będziesz częścią zmiany społecznej. Dzięki realizacji projektu społecznego, wspólnie przekujemy naszą świadomość w zmianę widoczną z poziomu szkoły i społeczności lokalnej. A wszystko po to, by oddać sprawczość w ręce młodzieży. 

Do projektu zapraszamy nauczycielki i nauczycieli wszystkich przedmiotów, wychowawców, nauczycieli świetlicy oraz bibliotekarzy ze szkół podstawowych (uczących młodzież od klasy IV) i ponadpodstawowych.

1. Jak to działa?

  1. Zapisujesz się na kurs, który jest pierwszą częścią projektu.
  2. Kurs zaczynamy od webinarium wprowadzającego 5 marca, podczas którego opowiemy Ci o kursie, oferowanym wsparciu mentorskim i wymaganiach do ukończenia.
  3. Po zapisaniu się otrzymasz dostęp do treści kursowych podzielonych na trzy moduły. Podczas kursu samodzielnie dobierzesz sobie przerabiane treści według tego, co Cię aktualnie interesuje. To dlatego, że kurs zawiera treści “podstawowe” oraz treści “dla zaawansowanych”, które pozwalają zagłębić się w “krytyczną edukację globalną”. Na przykład te podstawowe zaznajomią cię z “Kodeksem informowania o Globalnym południu”, a zaawansowane treści zainspirują Cię do pracy z nowymi, wspierającymi narracjami o świecie.
  4. W trakcie kursu realizujesz projekt społeczny z młodzieżą i dzielisz się z nami refleksją z przeprowadzonych działań.
    To ważne, bo poddając nasze działania refleksji lepiej się uczymy. Twoja refleksja może mieć formę pisemną (dwie z trzech refleksji są obowiązkowe) – jako sprawozdanie przesłane przez platformę kursową LUB ustną podczas spotkania Twojej grupy kursowej z mentorem/ką (dwa z trzech spotkań są obowiązkowe).
    To od mentora lub mentorki – osoby z doświadczeniem nauczycielskim w edukacji globalnej dostaniesz informację zwrotną, której celem jest wzmocnienie Ciebie, docenienie Twojej pracy i zwrócenie uwagi na aspekty, które możesz rozwinąć.
    Grupy zostaną stworzone w oparciu o doświadczenie w edukacji globalnej. Taki podział ułatwia wzajemną inspirację, umożliwia wsparcie koleżeńskie i nadaje grupie wspólne tempo pracy.
  5. Jeśli będziesz miała ochotę, weźmiesz udział w dodatkowych spotkaniach online dla nauczycieli i wraz z zespołem młodzieżowym skorzystasz z dodatkowych spotkań online oferowanych grupom młodzieżowym.
    Wesprzemy Cię całą gamą wydarzeń, byś prowadziła proces grupowy najlepiej jak możesz i wyniosła z projektu wszystko, co najlepsze. Dla siebie i uczniów.
  6. Na końcu sprawozdasz nam działania, które podjęliście z grupą młodzieży w Waszej społeczności lokalnej.
    W tej części podzielicie się swoimi sukcesami, ale i porażkami. Chcemy wspólnie świętować, ale i pracować z tym, co trudne, wspierać się w rozwoju i podnosić na duchu.
  7. Jeśli macie ochotę – prosimy i zapraszamy – przyjedźcie do Warszawy świętować z nami podczas Prezentacji Inicjatyw Młodzieżowych.
    To jednodniowe wydarzenie dla kilkuosobowych grup uczniowskich. Zapewniamy zwrot kosztów podróży, program i przestrzeń dla młodzieży do podzielenia się swoimi doświadczeniami w realizacji projektu społecznego z edukacji globalnej.

2. Dlaczego warto

Co zyskasz?

  • Wzmocnisz swoje kompetencje we wspieraniu młodzieży w realizacji projektów społecznych.
  • Przekujesz wiedzę o wyzwaniach współczesnego świata w sprawczość i zaobserwujesz, jak zmiana społeczna staje się faktem. 
  • Będziesz częścią Globalnej szkoły CEO – osób uczestniczących w naszym programie, które mają potrzebę zmieniania świata na lepsze i szukają odpowiedniej przestrzeni na to. Wspólnie ją tworzymy!

Co zyska młodzież?

  • Doświadczy dynamiki pracy grupowej i działania projektowego.
  • Zdiagnozuje wyzwanie, zaplanuje i przeprowadzi działanie społeczne przy wsparciu nauczyciela lub nauczycielki.
  • Poszerzy kompetencje społeczne i emocjonalne w oparciu o działanie grupowe.

Zainspirujemy Cię do nowych sposobów myślenia i pokażemy konkretne, lokalne rozwiązania. Zróbmy razem coś dobrego! Pokażmy ludziom blisko nas, że inny świat jest możliwy. 

Działania w projekcie wpisują się również w realizację kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25 w zakresie edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych, rozwijania u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenia jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym, krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie oraz pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.

Rozwijaj się z CEO! Ponad 95% ankietowanych uczestników poprzedniej edycji, poleciłoby innej osobie udział w tym projekcie.

Oto ich opinie:

Projekt stymulował uczniów do krytycznego myślenia, do wychodzenia poza myślenie stereotypowe, schematyczne, a także dawał poczucie sprawczości,

Największą wartość kursu stanowi różnorodność materiałów, profesjonalne przygotowanie.

Mentoring był dla mnie najbardziej wspierający i potrzebny na etapie realizacji projektu, ponieważ pozwalał zweryfikować pomysły uczniowskie z inną, doświadczoną osobą. Wiedziałam, że w razie trudności mam wsparcie. Wartościowe były także spotkania grupy z mentorem, ponieważ pozwalały na wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami (luźne rozmowy były tutaj najcenniejsze).

Współpraca pokazała, że można zrobić coś razem, bez względu na podziały na wiek i klasy, Uczniowie zyskali ogromne poczucie sprawczości. Ja poczucie sukcesu i radość, widząc ich dumne twarze.

Udział w projekcie poszerzył moją wiedzę i pokazał różne drogi do osiągnięcia celu. Najważniejszą rzeczą było nawiązywanie dobrych relacji z uczniami i uczennicami podczas realizacji działań, poznawanie ich i wspólne planowanie pracy. 

3. Zapisy

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.

Rekrutacja trwa do 28.02.2025 r.

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

A może w Twojej szkole są inne osoby, które interesuje ta tematyka? Zachęcamy, by pracować z młodzieżą w duecie nauczycielskim. W takiej sytuacji każda lub każdy z Was zgłasza się osobno, otrzymuje indywidualnie dostęp do kursu i samodzielnie poddaje refleksji swój proces uczenia się, natomiast w szkole i grupie mentorskiej pracujecie wspólnie.

4. Harmonogram w tym roku

  • 3 marca

    Udostępnienie pierwszego modułu kursowego.

  • 5 marca

    Spotkanie wprowadzające do kursu.

  • 30 maja

    Prezentacja Inicjatyw Młodzieżowych.

  • 15 czerwca

    Zakończenie działań.

5. Regulamin

6. Promocja

Zależy nam, aby nasze działania trafiały do szerszego grona szkół w całej Polsce. Dlatego jeśli weźmiesz udział w projekcie, prosimy – daj o tym znać w swoim środowisku. 

Użyj do tego mediów społecznościowych, lokalnej prasy lub po prostu – przekazując swoją opinię koleżance lub koledze ze szkoły po sąsiedzku. 

To sprawi, że Twoje działania będa bardziej widoczne, a nasze projekty zyskają zainteresowanie innych szkół. 

Zależy nam na tym, abyśmy się wszyscy rozwijali. 

7. Najczęstsze pytania

Ten projekt jest przeznaczony dla osób, które chcą wspierać młodzież w realizacji projektów społecznych inspirowanych edukacją globalną. Jeśli masz już wiedzę na temat globalnych współzależności, chcesz zaangażować szkołę oraz młodych ludzi w działania na rzecz globalnych wyzwań, to ten projekt jest dla Ciebie. 

Program oferuje wsparcie w prowadzeniu projektu społecznego w postaci m.in. dostępu do materiałów metodologicznych (kryteriów dobrego projektu, scenariuszy spotkań) oraz wzmacniających spotkań z mentorem lub mentorką. Projekty mają łączyć lokalne aspekty z kontekstem globalnym, pokazując, jak lokalne działania wpisują się w szerszą perspektywę.

Skala czy zasięg przedsięwzięć nie musi być duży – ważniejsze jest spełnianie istotnych kryteriów, takich jak tematyka projektu, odpowiadanie na lokalne potrzeby oraz jakość pracy grupowej. Co ważne, doświadczenie w realizacji projektów społecznych nie jest konieczne – można zrealizować projekt na różnym poziomie zaawansowania. 

To zależy od sposobu pracy i doświadczenia. Szacujemy, że realizacja projektu zajmuje około 30 godzin. W samym kursie są trzy moduły. Zawierają one różnorodne treści, zamieszczone na ok. 20 stronach. 

Projektowane działania koncentrują się równolegle na dwóch aspektach. Pierwszy to rozwój osobisty i samodzielna praca w zakresie rozumienia globalnych wyzwań oraz adresowania ich za pomocą działania, jakim jest szkolny projekt społeczny. Drugi – realizacja projektu społecznego z uczniami i uczennicami.

Treści i zadania w projekcie będą wymagały od osoby uczestniczącej pracy na tych dwóch poziomach. Jeśli chodzi o twoją indywidualną pracę w kursie, możesz albo wziąć udział w spotkaniach online swojej grupy kursowej, albo napisać własną refleksję na proponowany temat, do której otrzymasz wzmacniającą informację zwrotną. W ramach działań objętych mentoringiem staramy się odnosić do praktyki szkolnej i osobistych doświadczeń, by działania realizowane w projekcie naturalnie się w nie wpisywały.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki

Marta Kałużyńska, ekspertka edukacyjna 

  • pomoże Ci wejść do projektu,
  • opowie o korzyściach z uczestnictwa.

8. Partnerzy

logo EU
Global Districts logo

Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Centrum Edukacji Obywatelskiej, People in Peril, ABD, Agenda21

logo DBU

Działanie jest finansowane przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).

Logo Polska Pomoc

Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Poznaj inne projekty

Szykujemy właśnie ofertę na nowe, wiosenne półrocze. Poczuj znów radość z uczenia. Dołącz bezpłatnie.

logo PAFW

Działania dofinansowane ze środków programu „Szkoła ucząca się” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. 

Nazwa zadania: Globalna szkoła. Dla zaawansowanych (moduł 2).
Dofinansowanie: 56 735,00 zł.
Całkowita wartość zadania: 56 735,00 zł.
Opis zadania: Celem projektu jest zwiększenie kompetencji nauczycieli i nauczycielek oraz młodzieży, z którą pracują, w zakresie wdrażania zmiany społecznej, jaką jest zwiększanie obecności narracji nastawionych na budowę zrównoważonego, pokojowego świata w obiegu publicznym.