Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie

W programie „Polska-Ukraina. Razem w szkole”

Jak przygotować lekcję, zadanie domowe czy sprawdzian, aby odpowiadały na potrzeby wszystkich uczniów i uczennic w klasie? 

Zwłaszcza, jeśli składa się ona z osób:

  • o zróżnicowanych potrzebach,
  • pochodzących z różnych środowisk,
  • z doświadczeniem migracji i uchodźstwa?

Dołącz do projektu i poznaj metody skutecznego nauczania przedmiotów w takich klasach. Zacznij wprowadzać nowe techniki tu i teraz, w oparciu o zasoby, które już posiadasz. Skorzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci pracę, a Twoim uczniom i uczennicom pomogą osiągnąć zamierzone efekty.

W projekcie skupiamy się na potrzebach młodych ludzi związanych z uczeniem się i proponujemy skuteczne rozwiązania w oparciu o zasoby dostępne dla każdego nauczyciela i każdej nauczycielki w szkole.

1. Jak to działa

Projekt składa się z aktywności online, aktywności w szkole oraz konferencji stacjonarnej.

2. Dlaczego warto

Dzięki udziałowi w naszym projekcie:

  • nauczysz się, jak pracować na lekcji, przygotować pracę domową czy sprawdzian adekwatny do zróżnicowanych potrzeb, umiejętności i wiedzy uczniów i uczennic;

  • dowiesz się, jak wykorzystywać współpracę z rodzicami i nauczycielami jako zasób w procesie nauczania;
  • wzmocnisz samodzielność uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w pokonywaniu codziennych trudności w uczeniu się;

  • zastosujesz formy współpracy, metody i narzędzia, które sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi uczniów i uczennic w klasie różnorodnej lub wielokulturowej;

  • podejmiesz działania adekwatne do potrzeb i wyzwań w swojej klasie i szkole;

  • wypracujesz formę współpracy z asystentką lub asystentem międzykulturowym, która poprawi skuteczność nauczania i współdziałania w klasie.


Udział w projekcie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2023/24 (sprawdź punkt 4. na stronie MEiN).

3. Zgłoszenie do nowej edycji​

Kliknij niżej, wypełnij formularz i zaznacz, że jesteś zainteresowany tym obszarem działań CEO.

Wyślij innym link. Może warto wziąć udział razem?

Co mówią o projekcie uczestnicy poprzedniej edycji?

„Jestem bardzo zadowolona z udziału w projekcie. Wiele jego elementów wprowadzę na stałe do swojej praktyki".

„Dzięki zadaniom z kursu i rozmowom z mentorką otworzyłam się na pracę w klasie wielokulturowej. To dla mnie nowe doświadczenie, a dzięki kursowi, stało się ono także ciekawe i inspirujące".

„Wysoki poziom merytoryczny warsztatów oraz możliwość spotkania i poznania odczuć wrażeń nauczycieli pochodzących z Ukrainy. Osobiste spotkanie było niezstąpioną lekcją empatii".

  • 20.02.2024

    Koniec rekrutacji na II semestr 2023/24

  • 1.03-31.05.2024

    Kurs online (trzy moduły online i trzy spotkania online z mentorem)

  • 19-20.04.2024

    Konferencja stacjonarna z warsztatami w Warszawie

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Projekt trwa 45 godzin: 32 godziny pracy online oraz 13 godzin konferencji stacjonarnej. Pamiętaj też o zadaniach, które realizujesz w szkole.

W projekcie skupisz się na obecności w szkole młodych ludzi z doświadczeniem wyobcowania, w tym migracji, niezależnie od tego, skąd dzieci pochodzą.

Nie musisz, ale warto ją mieć. Zgoda dyrektorki lub dyrektora szkoły na udział w projekcie to sojusznik w Twojej pracy.

Podczas projektu rozmawiamy o potrzebach klasy, w której uczniowie i uczennice mają różne historie i wyzwania.

Projekt przygotowaliśmy tak, żebyś mógł dopasować formę jego realizacji do swoich obowiązków. Dlatego w przypadku nieobecności na spotkaniu z mentorem opiszesz wykonanie swojego zadania w odpowiedziach na pytania na platformie kursowej.

W każdym module projektu prezentujemy praktyczne rozwiązania i aktywności do wykorzystania w pracy w szkole. Do wyboru są zadania do realizacji z uczniami, nauczycielami lub rodzicami. Jeśli nie pracujesz z żadną z tych grup, poprosimy Cię o Twój pomysł na działanie oparte na materiałach z projektu.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki

Kamila Zaborowska, ekspertka edukacyjna,

  • opowie o Twoich korzyściach,
  • pomoże wejść do projektu.

8. Partnerzy

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Nie ten projekt? Zapraszamy tu: