W dniu 9 grudnia spotkaliśmy się na czwartym spotkaniu w ramach serii spotkań „Europa o klimacie” i programu „Ekologiczna szkoła” Jak szkoła może zadbać o czyste środowisko naturalne?. Celem spotkania było:
- wzmocnienie wiedzy na temat zanieczyszczenia środowiska i Europejskiego Zielonego Ładu;
- poznanie kolejnych zadań interdyscyplinarnych w programie Europa o klimacie;
- przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej z wykorzystaniem zadań interdyscyplinarnych.
Tym razem naszym tematem przewodnim były zanieczyszczenia środowiska, również w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:
- Klimat,
- Zrównoważone budownictwo i transport,
- Gospodarka Obiegu Zamkniętego,
- Zanieczyszczenia środowiska.
Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi tematami poruszanymi w ramach edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do międzyprzedmiotowej pracy w szkole i współpracy.
Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.
Na czwartym i ostatnim spotkaniu przyglądaliśmy się tematowi zanieczyszczeń środowiskowych, sposobom odpowiedzi na to wyzwanie przez organizacje międzynarodowe i Komisję Europejską oraz pomysły na zaangażowanie szkoły na rzecz czystego środowiska.
W ramach strategii Europejski Zielony Ład, Komisja Europejska planuje m.in:
- lepszy monitoring zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby oraz produktów konsumpcyjnych,
- informowanie o zanieczyszczeniach środowiska, zapobieganie im oraz usuwanie ich skutków,
- odtworzenie naturalnych funkcji wód powierzchniowych i gruntowych,
- wprowadzenie strategii „od pola do stołu” (tu więcej na ten temat w naszym zadaniu Co to jest dobra żywność? dla klas IV-VI oraz dla klas VII-VIII) w celu ograniczenia substancji biogennych.
Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, co szkoła może zrobić na rzecz czystego powietrza. Wśród odpowiedzi pojawiały się następujące stwierdzenia:
- poznanie stanu środowiska lokalnego – monitoring czystości powietrza, wody, gleby,
- identyfikacja innych zanieczyszczeń, które znajdują się w najbliższym otoczeniu uczniów i uczennic – zanieczyszczenie hałasem i światłem,
- wzmacnianie świadomości społeczności szkolnej na temat konsekwencji zanieczyszczeń dla środowiska i ludzi,
- podejmowanie działań na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń, np. powietrza, między innymi poprzez promowanie zrównoważonego i/lub bezemisyjnego transportu.
Więcej na temat zanieczyszczeń środowiska znajdziesz w prezentacji >>Tutaj<<.
W części dotyczącej edukacji ekologicznej przyjrzeliśmy się bliżej zadaniom interdyscyplinarnym i pomysłom na ich realizację. Jak realizować zadanie interdyscyplinarne?
- Zaplanuj realizację zadania – ustal z kim i w jakiej kolejności przeprowadzisz poszczególne aktywności. Zadanie można modyfikować i dostosować do Twoich możliwości i potrzeb oraz uczniów i uczennic. O ostatecznym kształcie zadania decydują osoby które prowadzą zajęcia.
- Zrealizuj aktywność wprowadzającą młodzież do tematyki zadania. Dzięki niemu uczniowie i uczennice poznają główne zagadnienia poruszane w zadaniu oraz jego cel.
- Zrealizuj wraz innymi nauczycielami i nauczycielkami aktywności przedmiotowe (geografia/przyroda, matematyka, język polski). Dzięki nim młodzież wzmocni wiedzę środowiskową, podejmie dyskusję na temat wyzwań środowiskowych oraz zaplanuje rozwiązania i działania możliwe do zrealizowania.
- Przeprowadź aktywność podsumowującą całe zadanie, w ramach którego klasa ostatecznie je zrealizuje. W ramach podsumowania młodzież:
- odpowiada na pytanie kluczowe i przypomina sobie o tym, czego się nauczyła na temat zagadnienia oraz rozwiązań;
- może zaplanować inicjatywę wzmacniającą świadomość społeczności szkolnej lub realizację projektu młodzieżowego.
Do tej pory stworzyliśmy już siedem zadań interdyscyplinarnych, dotyczących siedmiu ważnych zagadnień środowiskowych (na dwa poziomy edukacyjne), znajdziesz je w naszej bibliotece materiałów. Zadania interdyscyplinarne dotyczące zanieczyszczeń środowiska i działań, które może podjąć szkołą dostępne, będą już w styczniu, pod linkami:
- Jaki wpływ ma jakość środowiska na jakość życia? Zadanie dla klas IV-VI
- Jaki wpływ ma jakość środowiska na jakość życia? Zadanie dla klas VII-VIII
Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowana ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej.