Nowe spojrzenie na ocenianie w edukacji

Publikacja

Informacje o materiale

Data dodania: 03.03.2023

Opis materiału

Bill Lucas, autor publikacji „Nowe spojrzenie na ocenianie”  pisze, że „na całym świecie ocenianie postępów w nauce nie działa. Nie gromadzimy informacji na temat kompetencji i nawyków oraz umiejętności, których społeczeństwo coraz bardziej oczekuje. Instytucje edukacyjne zajmujące się ocenianiem postępów zanadto ufają standaryzowanym egzaminom wysokiej stawki, które sprawdzają nie to, co trzeba, i nie tak, jak trzeba. Egzaminy wysokiej stawki mają destrukcyjny wpływ na zdrowie i dobrostan uczniów i uczennic, a przy tym nie dostarczają uczelniom ani pracodawcom potrzebnych im informacji. Ocenianie nie nadąża za programami nauczania i podejściami pedagogicznymi. O ile w dziedzinie nauczania i uczenia się coraz bardziej opieramy się na dowodach naukowych, o tyle nie jesteśmy na bieżąco z wiedzą o ocenianiu postępów i trzymamy się przestarzałych, zacofanych i mało wyrafinowanych metod.

Młodzież oczekuje od nas – pracownic i pracowników oświaty – większej transparentności w ocenianiu postępów w nauce, wynikającej z lepszej znajomości badań naukowych na ten temat. W ocenianiu postępów potrzebujemy ni mniej, ni więcej, tylko zmiany paradygmatu dotyczącego strategii i narzędzi, tak by sprawniej zbierały informacje o wszechstronnym rozwoju uczniów i uczennic. Ponadto chcemy jak najszybciej zamknąć etap teoretycznej debaty i zająć się praktyką: testowaniem i wdrażaniem nowych rozwiązań w tym obszarze”.

Wieloletnie kontakty Centrum Edukacji Obywatelskiej i programu „Szkoła ucząca się” z placówkami potwierdzają tę  diagnozę, że szkoła pilnie potrzebuje zmiany paradygmatu zbierania oraz wykorzystywania informacji o uczeniu się uczniów i uczennic. Obecne systemy oceniania (nie tylko w Polsce) niewystarczająco odpowiadają na tę potrzebę.

Podejście, które jest nam szczególnie bliskie i które – naszym zdaniem – częściowo odpowiada na zarysowane wyzwanie, jest związane z ocenianiem kształtującym (o którym autor tej publikacji również wspomina). Traktujemy je jako całościową koncepcję pracy szkoły kształtującą działania dyrekcji i kadry nauczycielskiej na rzecz doskonalenia procesów uczenia się i nauczania. To podejście do oceniania koncentruje się na stwarzaniu takich sytuacji edukacyjnych, które sprzyjają głębokiemu uczeniu i budują odpowiedzialność młodych ludzi za ten proces. Jest również efektywną praktyką opartą na dialogu i szacunku, w której centrum znajduje się udzielanie informacji zwrotnej wspierającej uczniów, a nauczycielowi dostarczającej wiedzy, jak ma tego wsparcia udzielać.

Zachęcamy do lektury całej publikacji.

Opracowanie tłumaczenia, redakcja i skład graficzny polskiego wydania powstały w ramach projektu „Szkoła dla innowatora”. Polskie wydanie zostało dofinansowane ze środków programu „Szkoła ucząca się”, który jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez CEO.

Pobierz materiał

format: pdf

wielkość: 1,92 MB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Wirtualne zbiory i archiwa – jak twórczo korzystać...

Dzięki webinarium dowiesz się jak korzystać z cyfrowych zbiorów, archiwów, źródeł i materiałów ogólnodostępnych w sieci.
Zobacz
Film lub webinarium

Kompetencje przyszłości. Jak pomóc uczniom zdobywać je w...

Kompetencje przyszłości to temat poruszany w debacie publicznej i przedmiot licznych konferencji i programów. 
Zobacz
Film lub webinarium

Młodzi w świecie gier

Dlaczego wśród niektórych granie wzbudza tyle emocji? Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o grach? Jak wykorzystywać
Zobacz
Publikacja

Zabawy ruchowe do przeprowadzenia po spektaklu „Iskry Niepodległej”

Propozycje zabaw ruchowych do realizacji z grupą po obejrzeniu mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej"
Zobacz
Publikacja

„Iskry Niepodległej” z klasą. Przewodnik dla nauczycieli i...

Przewodnik do mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej", który pomoże przygotować grupę do pokazu.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Pożyczam pieniądze.”

Materiał do scenariusza zajęć.
Zobacz
Artykuł

Jak przybliżać życie w Polsce i polską kulturę...

Artykuł pokazuje wpływ różnic kulturowych na funkcjonowanie w szkole i podpowiada rozwiązania na podstawie praktycznych przykładów.
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w klasie. Pytania i odpowiedzi

Jak wspierać uczniów i uczennice w konfliktowych sytuacjach w wielokulturowej klasie? I jak postępować w sytuacji konfliktu
Zobacz
Artykuł

Narada z uczniami nad ustaleniem oceny klasyfikacyjnej

Narada z uczniami może pomóc w wystawieniu ocen w klasie zróżnicowanej pod względem wiedzy i umiejętności. Jak
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

II.3 Podzieleni – Niemcy po dwóch stronach muru

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.3. Dotyczy powojennej historii Niemiec od podziału do zjednoczenia.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgodnie z naturą. Scenariusze zajęć terenowych

Zestaw ćwiczeń plenerowych z propozycjami zajęć, które można realizować z dziećmi i młodzieżą .
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz lekcji na podstawie książek z serii Minecraft....

Scenariusz lekcji "Język angielski. Megazadania." których zadaniem jest nauka i rozwijanie kompetencji językowych oraz podążanie za zainteresowaniami
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY