O oddziałach przygotowawczych w szkole. Prawo i dobre praktyki

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 05.04.2022

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Oddziały przygotowawcze są rekomendowaną przez MEiN formą organizacji pracy z dziećmi ukraińskimi. Są też rozwiązaniem znanym nam już wcześniej.

Tym razem jednak przynoszą wiele nowych wyzwań: nie wiemy, jak długo i w jakich miejscach w Polsce znajdą się ukraińscy uczniowie i uczennice, nie mamy także pewności, ile ich ostatecznie będzie.

Ważny kontekst stanowią też traumatyczne przeżycia dzieci z Ukrainy. Wszyscy zadajemy sobie pytania o ich integrację, ocenianie i klasyfikację. Niezmiennym wyzwaniem dyrektorek i dyrektorów szkół pozostają też ograniczone zasoby kadrowe oraz przestrzeń.

W rozmowie na ich temat udział wzięli:

  • Marta Hołub – dyrektorka, która obecnie powiększa liczbę uczniów w oddziałach przygotowawczych w swojej szkole,
  • Andrzej Wyrozembski – dyrektor, który tworzy taki oddział po raz pierwszy.

Te perspektywy wzmocnił głos ekspertki Urszuli Majcher-Legawiec , zajmującej się do lat edukacją wielokulturową, autorki publikacji “Oddział przygotowawczy w polskiej szkole”.

Podczas webinaru:

  • otrzymasz wskazówki, w jaki sposób tworzyć oddziały przygotowawcze w swojej szkole/ gminie,
  • poznasz argumenty za tym, by je dziś tworzyć,
  • przyjrzysz się wyzwaniom i możliwościom kadrowym
  • zainspirujesz się różnorodnym podejściem w planowaniu procesów adaptacyjnych, integracyjnych i edukacyjnych (w szkole podstawowej i liceum),
  • poznasz dobre praktyki integracji dzieci uczęszczających do oddziałów przygotowawczych i tradycyjnych klas a także współpracy nauczycieli pracujących z tymi klasami.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak reagować na przemoc w klasie?

Sytuacje przemocowe między uczniami należą do najtrudniejszych, z jakim mierzą się w szkole nauczyciele i nauczycielki.
Zobacz
Artykuł

Informacja zwrotna. Cud w szkole i w domu.

Poznaj informację zwrotną, która zawiera wskazanie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia, oraz pokazuje to, co wymaga
Zobacz
Film lub webinarium

Niezbędnik dokumentalny. Jak korzystać z filmów dokumentalnych na...

Podczas webinaru przyjrzeliśmy się wykorzystaniu filmów dokumentalnych w pracy edukacyjnej – zarówno w warstwie analizy i interpretacji,
Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć warunki, które wzmacniają zaangażowanie nauczycieli?

Jak tworzyć warunki w szkole, w których nauczyciele i nauczycielki będą chętniej się angażować.
Zobacz
Film lub webinarium

Moja i twoja, czyli nasza. Jakiej szkoły chcą...

Jak stworzyć środowisko, które sprzyja uczniom i uczennicom, wzmacnia ich aktywność oraz otwartość na innych.
Zobacz
Artykuł

Współpraca z organizacją społeczną

Jak prowadzić współpracę z organizacją społeczną, by korzyści dla placówki oświatowej były jak największe.
Zobacz
Artykuł

Kręgi Naprawcze jako forma rozwiązywania konfliktów w szkołach

Artykuł „Kręgi Naprawcze jako forma rozwiązywania konfliktów w szkołach” ma na celuprzedstawienie metody Kręgów Naprawczych, genezy ich
Zobacz
Artykuł

Scenariusz zebrania z rodzicami

Zobacz
Artykuł

Diagnoza kompetencji przedmiotowych uczniów z doświadczeniem migracji

Ocena wiedzy z zakresu poszczególnych przedmiotów jest jedną z kluczowych aktywności podejmowanych przez nauczycieli w ramach ewaluacji.
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb dzieci i młodzieży w zakresie
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb społecznych dzieci i młodzieży.
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb emocjonalnych dzieci i młodzieży.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY