W ramach obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej zapraszamy na trzy webinaria dla nauczycieli i nauczycielek. Dzięki webinaroim wzmocnisz swoje kompetencje w tematyce współczesnych globalnych wyzwań, z którymi możesz zetknąć się także w swojej szkole – takimi jak migracje, zmiana klimatu, solidarność społeczna czy wielokulturowość. Webinaria w ramach TEG-u oficjalnie inaugurują jednocześnie działalność Klubu Globalnej Szkoły – cyklicznych spotkań dla osób zainteresowanych edukacją globalną.
W ramach Klubu Globalnej Szkoły będziemy spotykać się online w różnorodnej formie – niekiedy wykładowej, niekiedy warsztatowej – by zastanawiać się nad wyzwaniami współczesnego świata i szukać odpowiedzi na globalno-lokalne wyzwania. Kolejne spotkania Klubu odbędą się w grudniu i styczniu. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do śledzenia strony Klubu!
Webinarium: „Mądre pomaganie. Jak to robić w szkole?”
19 listopada (wtorek), godzina 17:30-19:00
Dobre intencje nie zawsze wystarczą, żeby zrealizować dobrą akcję charytatywną w szkole. Pomaganie może być nieskuteczne, a czasem wręcz może szkodzić osobom, którym pragniemy pomóc. Podczas webinarium z pomocą specjalistek z Polskiej Akcji Humanitarnej postaramy się znaleźć odpowiedzi na pytania:
- na co uważać przy organizacji zbiórek?
- jakim językiem się posługiwać?
- jakie pytania warto zadać sobie przed organizacją akcji charytatywnej w szkole?
- jakie formy aktywności polecać uczniom i uczennicom?
Julia Orłowska – specjalistka ds. edukacji w dziale edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej. Redaktorka i współautorka materiałów edukacyjnych w zakresie edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej. Od 2019 roku związana z popularyzacją edukacji globalnej w Polsce. Współzałożycielka i redaktorka treści w kolektywie Globalna Wioska.
Kalina Kabat – Z wykształcenia inżynierka chemii, absolwentka gender studies i pracownica humanitarna. Z doświadczenia trenerka edukacji globalnej, humanitarnej i antydyskryminacyjnej. Autorka materiałów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek. Dziennikarka Fundacji Komos dla Dziewczynek.
Webinarium: „Kultura dialogu. Jak wspierać różnorodność i zarządzać konfliktem w klasie?”
20 listopada (środa), godzina 17:30-19:00
Wielokulturowe klasy to społeczności o dużej różnorodności. Może być ona zarówno wzbogacającym doświadczeniem, jak i źródłem napięć wynikających z odmiennych perspektyw, wartości i tradycji.
Podczas webinarium trenerka międzykulturowa i mediatorka podzielą się praktycznymi narzędziami oraz technikami, które pomagają w budowaniu zaufania, zrozumienia oraz współpracy zarówno w gronie uczniowskim, jak i między uczniami a nauczycielami. Przyjrzymy się również dobrym praktykom skutecznego podejścia do mediacji oraz wspierania dialogu międzykulturowego. Dzięki temu uczestnicy i uczestniczki webinarium wzmocnią swoje umiejętności społeczne oraz przygotują się do efektywnego zarządzania różnorodnym środowiskiem edukacyjnym.
Aneta Derda – absolwentka filologii polskiej, w tym specjalizacji edytorskiej i filmoznawczej. Specjalistka w zakresie rozwoju czytelnictwa, edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej oraz edukacji filmowej. Przez kilkanaście lat była nauczycielką wiedzy o społeczeństwie, uczyła cudzoziemców języka polskiego. Uzyskała certyfikaty mediatorki i tutorki rozwojowej w tutoringu indywidualnym i grupowym, co z radością wykorzystuje w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Jest trenerką kompetencji miękkich i metodologii nauczania, w tym metody projektu, jako narzędzia w procesie grupowym, a także autorką oraz opiekunką merytoryczną i metodologiczną projektów i publikacji edukacyjnych. Koordynuje ogólnopolskie projekty edukacyjne dla szkół, bibliotek i organizacji, współpracuje z firmami, fundacjami i ośrodkami kultury.
Agnieszka Szczepanik – akredytowana coach ICF, trenerka i doradczyni międzykulturowa, z wykształcenia politolożka, ze specjalizacją stosunki międzynarodowe. Przez wiele lat współpracowała z nauczycielami i nauczycielkami w projektach edukacyjnych Programu UE „Młodzież w działaniu“ oraz Erasmus+, a obecnie Europejski Korpus Solidarności. Pracowała jako koordynatorka projektów w Stowarzyszeniu Jeden Świat, obecnie zaś jest trenerką międzykulturową w kraju i za granicą. Swoją praktykę trenersko-coachingową łączy z pracą na stanowisku doradczyni międzykulturowej w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej przy Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim, szkoląc z zakresu obsługi klienta różnorodnego kulturowo. Jako trenerka i ekspertka współpracuje także z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Webinarium: „Nasze rzeki, nasza przyszłość. Jak zmienić podejście do ekosystemów rzecznych?”
21 listopada (czwartek), godzina 17:00-18:30
Rzeki to nie tylko źródło wody, ale też przestrzeń, która łączy człowieka z przyrodą, nadając rytm lokalnym ekosystemom i naszemu codziennemu życiu.
Niedawne powodzie, które dotknęły Polskę we wrześniu 2024 roku, przypomniały nam, jak ważne jest odpowiedzialne podejście do zarządzania zasobami wodnymi i troska o ekosystemy rzeczne. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej relacji człowieka z wodą – zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym.
W pierwszej części wydarzenia opowiemy o wodzie z perspektywy interdyscyplinarnej, zachęcając do głębszego zrozumienia jej wartości w naszym życiu. W drugiej części przybliżymy stan polskich rzek oraz omówimy zielone rozwiązania, które mogą poprawić ich kondycję i wpłynąć na jakość życia ludzi. Na zakończenie, w ramach moderowanej dyskusji, poruszymy rolę edukacji i zaangażowania młodzieży w działania na rzecz ochrony wód.
Marek Elas – przyrodnik, aktywista, muzykant. Z wykształcenia leśnik i ornitolog, z fascynacji i doświadczenia człowiek rzek. Najbliżej mu do Wisły, na której spędził kilka lat życia badając ptaki lęgowe koryta rzeki. Po wodzie najbardziej lubi poruszać się kajakiem, chociaż nie robi tego z taką regularnością na jaką ma ochotę. Aktywny uczestnik życia społecznego na wielu szczeblach, wolontariusz i pracownik organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną przyrody. Zajmuje się wszelkimi ciekawymi sprawami, tak, że na te nieciekawe, a konieczne, nieraz brakuje czasu.
Projekt Global Districts jest współfinansowany przez program DEAR Unii Europejskiej i realizowany przez: ACRA, WeWorld, Suedwind, Finep Academy, ActionAid Hellas, Anthropolis, Center for Citizenship Education, People in Peril, ABD, Agenda21.
Działanie jest finansowane przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).
Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.