Dobre praktyki

Nauczyciele i nauczycielki biorący udział w naszych programach pracowali z młodzieżą przy wykorzystaniu proponowanych materiałów i metod. Wspólnie edukowali o równości płci globalnie i pracowali nad budowaniem równości płci lokalnie.Prezentujemy kilka ciekawych inicjatyw i dobrych praktyk, które mamy nadzieję zainspirują Was do działania w Waszych szkołach.

Eksperymenty dla każdej i dla każdego

Odpowiedź na 13 Cel Zrównoważonego Rozwoju: Działania w dziedzinie klimatu

Uczniowie i uczennice z Zespołu Szkół w Siennicy, przy wsparciu nauczycielek wzięli udział w programie „Girls Into Global STEM”. Równość płci globalnie i lokalnie była jednym z kluczowych tematów w programie. W ramach projektu młodzieżowego uczniowie i uczennice stworzyli eksperymenty analizujące zmianę klimatu i sposoby adaptacji do jego zmiany oraz krótkie filmy edukacyjne. Rezultaty pracy zostały zwizualizowane i opisane na stronie internetowej. Młodzież pracowała metodą projektu edukacyjnego, w którym istotnym elementem było zadbanie o atmosferę równości i wspólna odpowiedź na wyzwanie globalne, jakim jest zmiana klimatu.

dp

artykuł

Przystosowania człowieka do zmian klimatu

Uczniowie i uczennice wykonali eksperymenty dotyczące adaptacji człowieka do zmiany klimatu. Na podstawie wyników doświadczeń przygotowali e-booka. Wyjaśniają, czym jest zmiana klimatu i jak można jej zapobiegać.

Różne działania dla STEM Klubów

Odpowiedź na zróżnicowane Cele Zrównoważonego Rozwoju

W ramach programu „Wzór na ścisłe” uczniowie i uczennice ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, wraz z nauczycielem/nauczycielką stworzyli w szkole STEM Klub – koło naukowe będące bezpieczną przestrzenią do rozbudzenia zainteresowań nauką, eksperymentowania, działania i współpracy. W ramach klubu młodzież przyglądała się kwestii równości płci w szkole i w świecie nauki, a także poznawała globalne wyzwania, ich lokalne rozwiązania oraz naukowców, naukowczynie i ich wynalazki. Poniżej przedstawiamy rezultaty pracy klubów.

dp

Dobre praktyki

WNŚ podsumowanie pracy STEM klubów

Poznajcie STEM kluby z całej Polski i zobaczcie, na jakie globalne wyzwania odpowiadali uczniowie i uczennice.

Lokalne bohaterki

Odpowiedź na. 5 Cel Zrównoważonego Rozwoju: Równość płci

Uczniowie i uczennice wzięli udział w spotkaniu prowadzonym przez nauczycielkę na podstawie scenariusza „Lokalne bohaterki” i wykonali miniprojekt polegający na przeprowadzeniu wywiadu z ich lokalną bohaterką i stworzeniu na jego podstawie e-książki

Niesamowita maszyna

Odpowiedź na 5. i 9. Cel Zrównoważonego Rozwoju: Równość płci i Innowacyjność, przemysł i infrastruktura.

Jeden ze STEM Klubów, przy wsparciu nauczycielki, wziął udział w konkursie Politechniki Białostockiej „Niesamowita maszyna”. Trzy nastolatki: Ewa, Julia i Natalia rozrysowały plan, a potem wybudowały maszynę, która wykorzystuje przemiany energii mechanicznej. Nazwały ją „Per aspera ad astra”, czyli przez trudy do gwiazd. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z nauczycielką prowadzącą STEM Klub.

dp

Wywiad

Przez trudy do gwiazd, czyli dziewczyny budują maszyny

Trzy nastolatki rozrysowały plan, a potem wzięły do rąk młotki, wiertarki, lutownice i zzbudowały maszynę, która wykorzystuje przemiany energii mechanicznej. Nazwały ją „Per aspera ad astra”, czyli przez trudy do gwiazd.