Trudno całkowicie uwolnić się od stereotypów, ale istotne jest, by mieć ich świadomość. Choć trudno to przyznać, to wszystkie i wszyscy – rodzice, nauczyciele i nauczycielki, dyrektorzy i dyrektorki, psychologowie i psycholożki, kobiety i mężczyźni – jesteśmy mocno osadzeni w stereotypowych rolach płciowych. Do tego stopnia, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo wpływa to na sposób traktowania dziewczyn i chłopców.
Z pewnością warto przyjrzeć się krytycznie swojemu nauczaniu i podejściu do uczniów i uczennic. Czy na pewno nie zakładamy, być może nieświadomie, że chłopcy są lepsi w przedmiotach ścisłych od dziewczyn? Czy na pewno o chłopcach – pasjonatach przedmiotów ścisłych – nie myślimy częściej jako o „bystrych i zdolnych”, a o dziewczynach – jako o „pracowitych i dobrze zorganizowanych”? Warto przyjrzeć się swojemu językowi oraz założeniom, które za nim stoją.
Zapraszamy do ćwiczenia
Spróbujcie dwa–trzy razy nagrać siebie podczas prowadzenia lekcji. W domu przeanalizujcie materiał wideo pod kątem swojego zachowania wobec uczniów i uczennic oraz języka, którego używacie:
jak zwracam się do chłopców, a jak do dziewczyn?
czy nie traktuję uczennic bardziej protekcjonalnie i/lub pobłażliwie?
czy pozwalam sobie na żarty związane z płcią uczennic lub uczniów?
jakie komentarze, opinie, komplementy etc. kieruję do chłopców, a jakie do dziewczyn?
na jakie zachowania przyzwalam chłopcom, a na jakie dziewczynom?
jak oceniam uczniów i uczennice o podobnych zainteresowaniach i umiejętnościach w zależności od ich płci? jak formułuję (głośno lub w myślach) te oceny?
jakie przykłady lub zadania daję uczennicom, a jakie uczniom?
czego oczekuję od uczniów, a czego od uczennic (np. podejmowania się określonych zadań)? Jakie wymagania stawiam jednym, a jakie drugim?
jakie obowiązki powierzam chłopcom, a jakie dziewczynom (np. sprzątanie sali po lekcjach, noszenie ciężkich sprzętów)?
ile czasu (np. na tłumaczenie zadania) poświęcam chłopcom, a ile dziewczynom?
ile czasu na mojej lekcji zabierają wypowiedzi dziewczyn, a ile chłopców?
Do takiej analizy i wspólnej refleksji możecie również zaprosić koleżankę lub kolegę z pokoju nauczycielskiego. Jeśli nie jesteście w stanie, nie możecie lub nie chcecie nagrać wideo: 1) poproście o superwizję koleżeńską i wspólnie przeanalizujcie zachowanie wobec chłopców i dziewczyn na lekcjach, 2) postarajcie się uważnie obserwować siebie, swoje zachowanie i wypowiedzi na lekcjach i samodzielnie dokonajcie autoewaluacji po zajęciach.
Wspierajcie dziewczęta na przedmiotach, które według stereotypów, nie są ich domeną, aby rozwijały zainteresowania w danej dziedzinie, np. naukach ścisłych, przyrodniczych i nowych technologiach. Dostarczajcie uczennicom wiedzę, rozwijajcie kompetencje, umiejętności, zainteresowania, motywujcie do podejmowania wyzwań, rozwijajcie kreatywność oraz wytrwałość w dążeniu do celu.
Unikajcie
Postawcie na
…poruszania abstrakcyjnych, niezrozumiałych dla uczniów i uczennic tematów, oderwanych od ich życia i codzienności, zadań, które mogą być dla nich nudne lub frustrujące;
…ciekawe tematy, poruszające współczesne problemy, bliskie uczniom i uczennicom; odnoście się do codzienności, ćwiczcie na realistycznych przykładach, pokazujcie, że matematyka czy fizyka przejawiają się w każdej czynności, którą wykonujemy;
Wykorzystaj scenariusz zajęć „Wyzwania globalne w ujęciu matematycznym”
…biernego przekazywania wiedzy, skupiania się wyłącznie na podręczniku; wykładowej formy zajęć;
…rozwiązywanie problemów i zagadek, szukanie najlepszych strategii; dajcie uczennicom i uczniom możliwość zadawania pytań i opracowywania własnych rozwiązań; stawiajcie na eksperymenty, miniprojekty uczniowskie, wyjdźcie z klasy, ze szkoły! Zróbcie minibadania w Waszym środowisku, zmapujcie problemy w Waszej okolicy i weźcie je na warsztat;
Program warsztatu dla dziewcząt „Dlaczego dziewczyny ocalą planetę?” oraz karta pracy „Projekt uczniowski”.
…oceniania, chwalenia „talentu”, tłumaczenia niepowodzeń „umysłem humanistycznym”; stygmatyzujące wypowiedzi i etykietki podcinają skrzydła i sugerują, że – nieważne, jaki wysiłek w coś włożymy – z góry jesteśmy predestynowani/e lub nie do jakiegoś zawodu;
…zauważanie wysiłku, dostrzeganie wykonanej pracy, podjęte próby znalezienia rozwiązania; podkreślajcie, że wierzycie w możliwości Waszych uczennic i uczniów i tym samym wzmacniajcie ich wiarę w siebie!
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.