Zapisz się do projektu

Dla nauczyciela

W programie „Ekologiczna szkoła"

Projekt koncentruje się na zagadnieniach związanych z ochroną przyrody i klimatu. Dzięki niemu Twoi uczniowie i uczennice:

  • rozwiną ciekawość przyrody,
  • zdobędą wiedzę na temat zmiany klimatu i sposobów jej przeciwdziałania,
  • przeprowadzą projekt młodzieżowy na rzecz ochrony środowiska i/lub klimatu.

Dołącz do nas już dziś i przez cały rok szkolny korzystaj z naszego wsparcia!

Oferujemy:

  • roczny dostęp do kursu internetowego
  • materiały edukacyjne i gotowe scenariusze zajęć,
  • opiekę mentora lub mentorki przez cały czas trwania projektu.

Dzięki udziałowi w projekcie:

  • przeprowadzisz zajęcia dotyczące ochrony przyrody i klimatu, wg zasad jakości edukacji ekologicznej z elementami edukacji globalnej,
  • wraz z młodzieżą zaplanujesz i przeprowadzisz projekt młodzieżowy na rzecz środowiska i klimatu,
  • wzmocnisz sprawczość młodzieży i ich umiejętności odpowiadania na aktualne wyzwania globalne dostrzegane lokalnie (utrata różnorodności biologicznej i zmiana klimatu).

Dzięki projektowi Twoja szkoła stanie się bardziej przyjazna środowisku, a Ty rozwiniesz swoje kompetencje zawodowe. Czekamy na Ciebie!

Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki (niezależnie od nauczanego przedmiotu), a także wychowawców i wychowawczynie klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz ze szkół ponadpodstawowych.

1. Jak to działa

Projekt obejmuje:

  • kurs internetowy,
  • realizację projektu młodzieżowego,
  • wsparcie mentorskie,
  • wsparcie zespołu Centrum Edukacji Obywatelskiej,
  • zaproszenia na dodatkowe wydarzenia: webinary, festiwale internetowe i konferencję (spis wydarzeń znajdziesz w harmonogramie i regulaminie).

Otrzymujesz dostęp do platformy edukacyjnej oraz dołączasz do grupy kursantów i kursantek pod opieką osoby mentorskiej. Zdobywasz wiedzę merytoryczną i metodyczną oraz skorzystasz z gotowych materiałów do prowadzenia zajęć z uczniami i uczennicami.

Kurs internetowy jest podzielony na sześć modułów, udostępnianych co kilka tygodni. Każdy moduł zawiera dwa obowiązkowe zadania edukacyjne i dwa dodatkowe zadania rozwojowe. Realizacja każdego modułu zajmuje około 10 godzin: zapoznanie się z treściami, zaplanowanie i przeprowadzenie spotkań oraz odpowiedź na zadania, na platformie. Aby zaliczyć każdy moduł, należy ukończyć oba zadania obowiązkowe. Przeważnie dotyczą one teoretycznych aspektów kursu i wymagają Twojej refleksji oraz napisania relacji z przeprowadzonych z młodzieżą zajęć.

W pierwszym półroczu (moduły 1-3) skupiamy się na części teoretycznej i budowaniu wiedzy o różnorodności biologicznej, zmianie klimatu i sposobach odpowiedzi na aktualne wyzwania środowiskowe. Inicjujesz i prowadzisz działania wprowadzające uczniów i uczennice w tematykę środowiskową i klimatyczną.

W drugim półroczu (moduły 4-6) skupiamy się na praktyce – rekrutujesz młodzieżową grupę projektową i wdrażasz zdobytą wiedzę w szkolne życie. Twoim zadaniem jest realizacja projektu z młodzieżą na rzecz środowiska i klimatu. może to być projekt rzeczniczy, badawczy lub promocyjny.

Ekologiczny projekt młodzieżowy to jedno z najważniejszych działań w „Ekologicznej szkole”. To właśnie dzięki niemu młodzież w praktyce uczy się o sposobach odpowiadania na zagrożenia środowiskowe i zmianę klimatu, rozwija swoje kompetencje i buduje relacje. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat typów działań, które możesz zrealizować z uczniami i uczennicami, zapoznaj się z naszą publikacją „Dobre praktyki w projektach na rzecz środowiska”.

Projekt „Ekologiczna szkoła” opiera się na przyglądaniu się własnemu procesowi uczenia się, budowaniu współpracy z mentorem lub mentorką oraz relacji z innymi członkami i członkiniami grup projektowych. Istotnym i obowiązkowym elementem projektu jest realizacja zadań zarówno indywidualnie, jak i w klasie oraz pisemna odpowiedź na zadania na platformie kursowej, do których będzie odwoływała się osoba mentorska.

Poniżej przedstawiamy fragment modułu, który będzie dostępny na platformie. Podejrzyj, jak wyglądają zadania do realizacji oraz przykładowe treści w module.

2. Dlaczego warto

Projekt da Ci dużo więcej niż wzmocnienie relacji ze środowiskiem. Efektem Twoich działań będzie większa odpowiedzialność młodych ludzi za siebie oraz rozwój ich kompetencji społecznych, obywatelskich i projektowych. A także rozwój Twojego warsztatu edukacyjnego.

Działania w projekcie wpisują się również w realizację kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25: „Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym”.

W projekcie będziemy pracować różnymi metodami edukacyjnymi. Oto one:

  • autorefleksja, doświadczanie, dyskusja, działania praktyczne, obserwacja;
    metody podające, poszukujące, eksponujące i elementy oceniania kształtującego;
  • obcowanie z przyrodą w ramach zajęć terenowych i świętowania dni międzynarodowych;
  • zadawanie (głębokich) pytań, by rozwijać krytyczne myślenie;
  • etapowa, pogłębiona praca metodą (ekologicznego) projektu edukacyjnego;
  • dostęp do gry on-line dla uczniów i uczennic, wspierającej realizację projektu na rzecz środowiska i klimatu;
  • wspieranie interdyscyplinarnego sposobu nauczania i budowania współpracy ze społecznością szkolną i lokalną.

A co o pracy projektowej w „Ekologicznej szkole” mówią uczestniczki i uczestnicy poprzedniej edycji?

„Prowadzenie projektu wg wskazówek pozwoliło mi nabrać pewności siebie i chętnie będę nadal tę metodę stosować".

„Ciekawe, nowatorskie rozwiązania, różnorodność form, sposoby rozwiązywania problemów, wspólna praca to niektóre z pozytywów pracy metodą projektu".

„Przypomniałam sobie mechanizmy związane z motywacją, procesami grupowymi, a także rangę integracji grupy projektowej i wzmacniania jej członków. Choć teoretycznie miałam tę wiedzę wcześniej, to dzięki programowi usystematyzowałam ją, uporządkowałam i na nowo odkryłam. Bardzo pomocne było również usystematyzowanie etapów pracy projektowej".

„Uczniowie nauczyli się, co znaczy współpracować i jakie są efekty pracy i myślenia w grupie".

3. Zgłoszenie na rok szkolny 2024/25

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

4. Harmonogram w tym roku szkolnym

  • 24.09.2024-28.10.2024

    Moduł 1 Wprowadzenie do kursu i tematu przewodniego

  • 26.09

    Szkolenie wprowadzające

  • 29.10.2024-09.12.2024

    Moduł 2 Środowiskowe wyzwanie globalne - zmiana klimatu

  • 11/18.11

    Tydzień Edukacji Globalnej

  • 10.12.2024-27.01.2025

    Moduł 3 Środowiskowe wyzwanie lokalne - zmiana klimatu

  • koniec I semestru

    Spotkanie mentorskie

  • 28.01.2025-17.03.2025

    Moduł 4 Rozwiązania wyzwań środowiskowych - rozpoczęcie projektu młodzieżowego

  • początek marca

    Webinary projektowe

  • 18.03.2025-28.04.2025

    Moduł 5 Działania na rzecz środowiska przyrodniczego i klimatu - realizacja projektu młodzieżowego

  • 22.04.2025

    Dzień Ziemi

  • 29.04.2025-31.05.2025

    Moduł 6 Podsumowanie projektu młodzieżowego i programu

  • połowa maja

    Spotkanie mentorskie

  • do końca maja

    Świętowanie realizacji projektu młodzieżowego.

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

W ramach projektu otrzymasz wsparcie:

  • kierowniczki projektu, która przypomni Ci o najważniejszych wydarzeniach, nowych modułach i zbliżających się terminach przesłania Twoich refleksji i odpowiedzi na zadania;
  • mentora lub mentorki, który przez cały czas trwania projektu będzie udzielać Ci przydatnych wskazówek i informacji zwrotnej.

Otrzymasz także różnorodne materiały edukacyjne wzbogacające Twoją wiedzę oraz gotowe scenariusze i ćwiczenia do wykorzystania podczas zajęć z uczniami i uczennicami.

Nie. Projekt przeznaczony jest dla nauczycielek oraz nauczycieli uczących w klasach VI-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych. Materiały zawarte w projekcie oraz wydarzenia towarzyszące (webinaria, festiwale internetowe itp.) nie są odpowiednie dla młodszych uczniów i uczennic.

Tak. Z jednej szkoły może zgłosić się więcej osób niż jedna. Aby zostać uczestnikiem i uczestniczką projektu, należy zgłosić się do projektu indywidualnie i indywidualnie wypełniać zadania na platformie kursowej.

Podczas realizowania zajęć z młodzieżą, szczególnie spotkań projektowych, można korzystać ze wsparcia innych osób uczestniczących w projekcie. Relacje z działań mogą być podobne. Jednak nadal każda osoba uczestnicząca w projekcie powinna wypełnienić wszystkie zadania obowiązkowe na platformie, w tym opisanie indywidualnych refleksji przy realizacji niektórych zadań. Każda osoba, która ukończyła wszystkie zadania, otrzymuje zaświadczenie ukończenia projektu.

Inną opcją wspólnego udziału jest zgłoszenie się jednej osoby do projektu (jako uczestnik lub uczestniczka) i znalezienie sojusznika lub sojuszniczki w szkole. W tym wypadku sojusznik lub sojuszniczka wspiera w realizacji różnych działań projektowych, lecz nie jest pełnoprawnym uczestnikiem lub pełnoprawną uczestniczką (nie ma dostępu do platformy kursowej i nie sprawozdaje się z realizacji działań). Na koniec projektu nauczycielka, która zgłosiła się jako uczestniczka, po zrealizowaniu wszystkich zadań otrzyma zaświadczenie ukończenia projektu. Nauczyciel wspierający otrzyma zaświadczenie dla sojusznika, mówiące o wspieraniu działań, lecz nie realizacji kursu.

Młodzieżowa grupa projektowa musi składać się z minimum 10 uczniów i uczennic.

Tak. Udział w projekcie jest bezpłatny.

Zagadnienia związane z ochroną środowiska i klimatu występują w podstawie programowej m.in. biologii, chemii, geografii oraz godziny wychowawczej. W materiałach edukacyjnych Centrum Edukacji Obywatelskiej znajdziesz informacje o tym, jakie elementy podstawy programowej realizuje dany scenariusz lekcji. Dodatkowo, w projekcie zachęcamy do realizowania niektórych scenariuszy interdyscyplinarnie, we współpracy z nauczycielami różnych przedmiotów, tak aby oprócz realizacji podstawy programowej budować współpracę w społeczności szkolnej.

Wydaje się, że to problem, który dotyczy nas wszystkich, w szczególności nauczycieli i nauczycielek. Dlatego projekt opracowaliśmy na podstawie wytycznych i ewaluacji wielu wcześniejszych działań Centrum Edukacji Obywatelskiej. Braliśmy pod uwagę informacje zwrotne od nauczycieli i nauczycielek, którzy wskazywali, jaki nakład pracy jest potrzebny do zrealizowania zadań.

Udział w internetowej części projektu wraz ze zrealizowaniem działań oszacowaliśmy na 60 godzin w trakcie całego roku szkolnego. Celem projektu jest wsparcie, a nie obciążenie. Należy jednak pamiętać, że udział w projekcie wymaga zaangażowania, pisemnych sprawozdań z wykonanych zadań oraz przeprowadzenia z młodzieżą zajęć i realizację projektu młodzieżowego.

Jeśli termin realizacji zadań z modułu jest dla Ciebie trudny do zrealizowania, skontaktuj się ze swoim mentorem lub mentorką i poinformuj o opóźnieniu. Nasz projekt składa się z 6 modułów – z zadań obowiązkowych i dodatkowych zadań rozwojowych.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do nas

Kierowniczka kursu Magdalena Piekunko i ekspertka edukacyjna Justyna Zamojda

  • pomogą Ci zapisać się do projektu,
  • doradzą, jak z niego korzystać.

8. Partnerzy

Poznaj inne projekty

Szykujemy właśnie ofertę na nowe, wiosenne półrocze. Znajdź coś dla siebie. Bezpłatnie. Poczuj znów radość z uczenia! 

Szukasz innego projektu?

Sprawdź pełną ofertę nowych bezpłatnych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Masz swoje cele, masz wsparcie w CEO.