Podsumowanie spotkania „Czym jest zrównoważona przestrzeń do życia?”

Aktualność

W dniu 28 października spotkaliśmy się na drugim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było:

  • wzmocnienie wiedzy na temat zrównoważonego budownictwa, transportu i Europejskiego Zielonego Ładu;
  • poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie Europa o klimacie;
  • przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej z włączeniem społeczności szkolnej i lokalnej.

Tym razem naszym tematem przewodnim był zrównoważony transport i budownictwo, w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:

    • klimacie,
    • zrównoważonym budownictwie i transporcie,
    • gospodarce obiegu zamkniętego,
    • zanieczyszczeniach środowiska.

Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi tematami poruszanymi w ramach edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do międzyprzedmiotowej pracy w szkole i współpracy. 

Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.

Na drugim spotkaniu (oraz w zadaniach interdyscyplinarnych) przyglądamy się sposobom na stworzenie zrównoważonej przestrzeni do życia, uwzględniającej zrównoważonych transport i budownictwo – jest to część strategii na rzecz ochrony klimatu. W części merytorycznej skupiliśmy się głównie na poznawaniu zagadnień: zrównoważony transport i budownictwo, oraz na tym jakie rozwiązania w ramach strategii proponuje Komisja Europejska. 

W przypadku transportu jednymi z celów strategii są m.in:

  • ograniczenie 55% emisji z transportu do 2030 r.
  • redukcję emisji gazów cieplarnianych w transporcie na poziomie europejskim o 90% do 2050 r. 

W ramach rozmowy o tym celu w szkole, warto zwracać uwagę na:

  • dojazdy do szkoły,
  • wycieczki,
  • wiedzę o transporcie i jego wpływie na klimat oraz na jakość powietrza.

Jeżeli chodzi o zrównoważone budownictwo to istotnym celem zapisanymi w strategii jest m.in:

  • dążenie do efektywności energetycznej: do 2030 r. zostałoby odnowionych 35 mln budynków i stworzone 160 tys. zielonych miejsc pracy w sektorze budowlanym. Budynki w UE generują łącznie 40 proc. zużycia energii i odpowiadają za 36 proc. emisji gazów cieplarnianych.

Podczas spotkania, jak i w zadaniach interdyscyplinarnych mówimy również o Nowym Europejskim Bauhausie, który jest inicjatywą o charakterze ekologiczno-gospodarczo-kulturalnym i przybliża do tworzenia zrównoważonej przestrzeni, przyjaznej dla ludzi i środowiska. 

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, co zrównoważona przestrzeń oznacza z poziomu szkoły (do podobnych rozmów oraz działań na rzecz przestrzeni zachęcamy w zadaniach). Wśród odpowiedzi pojawiały się następujące stwierdzenia:

  • zaspokaja obecne potrzeby, nie szkodzi innym,
  • pozwala na rozwijanie zainteresowań i pasji,
  • tworzy komfortowe warunki do nauki, pracy i działania,
  • tworzy atmosferę służąca rozwojowi i warunki do kreatywnego rozwoju,
  • przestrzeń do odpoczynku, 
  • jest to przestrzeń przyjazna dla wszystkich ludzi, którzy stosują zasady zrównoważonego rozwoju,
  • przestrzeń zaadaptowana, nie wykorzystana,
  • przyjazna dla ludzi, zwierząt i roślin,
  • to przestrzeń, gdzie jest miejsce dla przyrody, nas i przyszłych pokoleń,
  • w zrównoważonej przestrzeni wszyscy starają się postępować zgodnie z ustalonymi zasadami, mając na względzie dobro innych i naszą wspólną przyszłość.

Więcej na temat zrównoważonej przestrzeni znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej  poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:

>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania

Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:

Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej.

 

   

Inne aktualności

Aktualności

15/11/2022
Przyjdź na webinarium o ocenianiu w wielokulturowej szkole (24 listopada)
Dyrektorze, Dyrektorko,przyjdź na bezpłatne webinarium o ocenianiu. Będziemy rozmawiać o szkole wielokulturowej. Zastanowimy się, jak proces oceniania uczniów polskich i z doświadczeniem migracji może uwzględniać ich zróżnicowane potrzeby emocjonalne, społeczne...
czytaj więcej»
16/10/2022
Zamień swoją bibliotekę w bibliotekę z klimatem!
Z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej zapraszamy bibliotekarzy i bibliotekarki do udziału w konkursie. Przeprowadź w bibliotece działanie w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej (14-20.11.2022) związane ze zmianą klimatu i globalnymi wyzwaniami...
czytaj więcej»
10/10/2022
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2022
Drogie Nauczycielki, drodzy Nauczyciele, zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. Ten międzynarodowy...
czytaj więcej»
06/10/2022
Zapraszamy na warsztaty dziennikarskie “1Planet4All”!
Zapraszamy uczniów i uczennice ostatniego roku klas dziennikarskich szkół ponadpodstawowych i kół dziennikarskich którzy ukończyli 18 lat oraz studentów  kierunków związanych z dziennikarstwem z całej Polski do udziału w warsztacie...
czytaj więcej»
05/10/2022
Seria spotkań „Młodzież stawia na środowisko”
Chcesz zainteresować swoich uczniów i uczennice przyrodą? Potrzebujesz wsparcia w angażowaniu młodzieży w działania na rzecz środowiska? Nauczycielu, Nauczycielko, zaproś swoją klasę, grupę projektową, koło naukowe do serii spotkań on-line...
czytaj więcej»
29/09/2022
Wyniki konkursu dziennikarskiego pt. “Budujemy społeczeństwo otwarte”
Znamy już zwycięzców V edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego pt. "Budujemy społeczeństwo otwarte", zorganizowanego w ramach programu „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań