W dniu 28 października spotkaliśmy się na drugim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie”, w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było:
- wzmocnienie wiedzy na temat zrównoważonego budownictwa, transportu i Europejskiego Zielonego Ładu;
- poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie Europa o klimacie;
- przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej z włączeniem społeczności szkolnej i lokalnej.
Tym razem naszym tematem przewodnim był zrównoważony transport i budownictwo, w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to strategia, która określa kierunek działań na rzecz zrównoważonej gospodarki i odpowiada na postępującą zmianę klimatu oraz utratę różnorodności biologicznej. Proponowana w strategii transformacja sprzyja włączeniu społecznemu, rozwoju edukacji i badań oraz budowaniu sprawiedliwszego świata dla ludzi i przyrody. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:
-
- klimacie,
- zrównoważonym budownictwie i transporcie,
- gospodarce obiegu zamkniętego,
- zanieczyszczeniach środowiska.
Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi tematami poruszanymi w ramach edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do międzyprzedmiotowej pracy w szkole i współpracy.
Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.
Na drugim spotkaniu (oraz w zadaniach interdyscyplinarnych) przyglądamy się sposobom na stworzenie zrównoważonej przestrzeni do życia, uwzględniającej zrównoważonych transport i budownictwo – jest to część strategii na rzecz ochrony klimatu. W części merytorycznej skupiliśmy się głównie na poznawaniu zagadnień: zrównoważony transport i budownictwo, oraz na tym jakie rozwiązania w ramach strategii proponuje Komisja Europejska.
W przypadku transportu jednymi z celów strategii są m.in:
- ograniczenie 55% emisji z transportu do 2030 r.
- redukcję emisji gazów cieplarnianych w transporcie na poziomie europejskim o 90% do 2050 r.
W ramach rozmowy o tym celu w szkole, warto zwracać uwagę na:
- dojazdy do szkoły,
- wycieczki,
- wiedzę o transporcie i jego wpływie na klimat oraz na jakość powietrza.
Jeżeli chodzi o zrównoważone budownictwo to istotnym celem zapisanymi w strategii jest m.in:
- dążenie do efektywności energetycznej: do 2030 r. zostałoby odnowionych 35 mln budynków i stworzone 160 tys. zielonych miejsc pracy w sektorze budowlanym. Budynki w UE generują łącznie 40 proc. zużycia energii i odpowiadają za 36 proc. emisji gazów cieplarnianych.
Podczas spotkania, jak i w zadaniach interdyscyplinarnych mówimy również o Nowym Europejskim Bauhausie, który jest inicjatywą o charakterze ekologiczno-gospodarczo-kulturalnym i przybliża do tworzenia zrównoważonej przestrzeni, przyjaznej dla ludzi i środowiska.
Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, co zrównoważona przestrzeń oznacza z poziomu szkoły (do podobnych rozmów oraz działań na rzecz przestrzeni zachęcamy w zadaniach). Wśród odpowiedzi pojawiały się następujące stwierdzenia:
- zaspokaja obecne potrzeby, nie szkodzi innym,
- pozwala na rozwijanie zainteresowań i pasji,
- tworzy komfortowe warunki do nauki, pracy i działania,
- tworzy atmosferę służąca rozwojowi i warunki do kreatywnego rozwoju,
- przestrzeń do odpoczynku,
- jest to przestrzeń przyjazna dla wszystkich ludzi, którzy stosują zasady zrównoważonego rozwoju,
- przestrzeń zaadaptowana, nie wykorzystana,
- przyjazna dla ludzi, zwierząt i roślin,
- to przestrzeń, gdzie jest miejsce dla przyrody, nas i przyszłych pokoleń,
- w zrównoważonej przestrzeni wszyscy starają się postępować zgodnie z ustalonymi zasadami, mając na względzie dobro innych i naszą wspólną przyszłość.
Więcej na temat zrównoważonej przestrzeni znajdziesz w prezentacji. Jeżeli zainteresował Cię ten temat zachęcamy do włączenia go na zajęciach matematyki, geografii/przyrody, języka polskiego i godzinie wychowawczej poprzez realizację naszych zadań interdyscyplinarnych:
>>Tutaj<< znajdziesz prezentację ze spotkania
Zadania interdyscyplinarne dotyczące zrównoważonej przestrzeni dostępne są pod linkami:
- Czym jest zrównoważona przestrzeń do życia? Zadanie dla klas IV-VI
- Czym jest zrównoważona przestrzeń do życia? Zadanie dla klas VII-VIII
Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej.